Gemeente Harenkarspel
17-09-2003
Gemeentenieuws 17-09-2003
AGENDA
GEMEENTERAADSVERGADERING
Dinsdag 30 september 2003, aanvang 19.30 uur
COMMISSIEVERGADERINGEN
6 oktober 2003
Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken, aanvang 19.30 uur
7 oktober 2003
Commissie Maatschappelijke Zaken, aanvang 19.30 uur
8 oktober 2003
Commissie Ruimtelijke Zaken, aanvang 19.30 uur
De commissievergaderingen worden gehouden in een van de
commissiekamers van het gemeentehuis.
De commissiekamers zijn te bereiken via de achteringang van het
gemeentehuis aan de Delftweg. Er is een mo-gelijkheid om
voor-afgaan-de aan de behan-deling van de geagendeerde agendapunten
door de commissie, van het spreekrecht gebruik te maken. Dit moet u
echter wel minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering melden aan
de commissiegriffier, de heer R.H. Mulder, tel. (0226) 396603 of via
het e-mailadres: ruud.mulder@harenkarspel.nl
Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord. De agenda en
vergaderstukken liggen ruim een week voor aanvang van de vergaderingen
voor iedereen in de leeskamer van het gemeentehuis ter inzage.
FRACTIEVERGADERINGEN
24 september 2003: PvdA
commissiekamer gemeentehuis, aanvang 20.00 uur
25 september 2003: CDA
commissiekamer gemeentehuis, aanvang 19.30 uur
25 september 2003: AB'89
commissiekamer gemeentehuis, aanvang 19.30 uur
25 september 2003: VVD
raadzaal gemeentehuis, aanvang 20.00 uur
DORPSRAADVERGADERINGEN
26 september 2003 dorpsraad Sint Maarten
dorpshuis "De Klimop", Sint Maarten,
aanvang 20.00 uur
29 september 2003 dorpsraad Warmenhuizen
dorpshuis Warmenhuizen, aanvang 20.00 uur
2 oktober 2003 dorpsraad Tuitjenhorn
dorpshuis "Ahoj", Tuitjenhorn, aanvang 20.00 uur
6 oktober 2003 dorpsraad Waarland
dorpshuis Waarland, aanvang 20.00 uur
STICHTING VAC HARENKARSPEL, ADVIESCOMMISSIE VOOR DE WONINGBOUW
1 oktober 2003, grote commissiekamer, aanvang 20.00 uur.
SERVICELIJN EN STORINGSDIENST
De gemeente beheert een groot gebied met water, wegen, bomen, groen,
verkeersvoorzieningen, verlichting enz. Periodiek controleren wij op
mogelijke gebreken, maken plannen om aangetroffen gebreken te
herstellen. U ziet als dagelijks gebruiker van de openbare ruimte,
vaak eerder dan wij welke gebreken er zijn.
Via de gemeentelijke Servicelijn kunt u van maandag tot en met vrijdag
van 09.00 tot 12.00 uur deze gebreken (gat in de weg, kapotte
lantaarnpaal, clandestien gestort afval enz.) aan ons melden. Het
telefoonnummer is: (0226) 396666. U kunt ons ook informeren via een
e-mail (info@harenkarspel.nl).
Vermeld uw adresgegevens en een telefoonnummer, zodat wij als dat
nodig is om een toelichting kunnen vragen. Gaat het om een gevaarlijke
situatie, die onmiddellijk om actie vraagt, dan kunt u ons ook buiten
kantoortijd bereiken via het algemene nummer (0226) 396600. U hoort
dan via het antwoordapparaat welk nummer u kunt bellen.
De gebreken worden dan zo snel mogelijk hersteld. Soms duurt het
opheffen van gebreken langer. Dat heeft meestal wel een reden,
bijvoorbeeld levertijd van materialen of andere zaken hebben nog meer
prioriteit. Als u daar vragen over heeft dan kunt u de afdeling
Openbare Werken daar over benaderen.
OOK DIT JAAR WEER EEN BEGROTINGSKRANT
Evenals vorig jaar zal ook dit jaar weer een begrotingskrant
verschijnen, en wel op 24 september 2003. Op deze datum zal tevens een
Gemeente Harenkarspel Nieuws verschijnen.
In de begrotingskrant krant willen wij u van alles vertellen over de
gemeentebegroting voor het jaar 2004. In deze begroting zijn opgenomen
de voorstellen van het college van burgemeester en wethouders over na
te streven doelen/effecten en over nieuwe investeringen,
bezuinigingen, belastingvoorstellen hoeveel geld de gemeente verwacht
uit te geven en waaraan de gemeente dat geld wil uitgeven.
Op dinsdag 4 november 2003 buigt de gemeenteraad zich over de
begroting voor het jaar 2004.
Tijdens deze vergadering hakt de raad belangrijke knopen door. De raad
besluit dan welke plannen wel doorgaan en welke niet. De tarieven van
de gemeentelijke belastingen voor het jaar 2004 worden door de raad
vastgesteld.
Veranderde verhoudingen raad-college
De verantwoordelijkheden tussen college van burgemeester en wethouders
en raad zijn sinds de invoering van het dualisme duidelijker
afgebakend. Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad
voor de zogenaamde programmabegroting vast te stellen. In deze
programmabegroting en de hierbij behorende stukken, staan diverse
punten waarover de raad moet beslissen. De raad moet naar aanleiding
van de begrotingsvoorstellen van het college keuzes maken en
uitspreken welke voorstellen van het college van burgemeester en
wethouders door zullen gaan. Daarbij geeft de raad ook aan hoe de
uitgaven gefinancierd zullen worden (het zogenaamde dekkingsplan).
Na vaststelling door de raad voert het college van burgemeester en
wethouders dit programma uit op basis van een zogenaamde
productenraming. Het college van burgemeester en wethouders en de
ambtelijke organisatie werken en leggen verantwoording af op basis van
deze productenraming.
Kortom, de raad stelt de begroting vast en bepaalt dus welke plannen
doorgaan en welke niet. De raad laat dus zien waar de prioriteiten
liggen en hoeveel daaraan besteed wordt.
Zoals gezegd is deze vergadering erg belangrijk. Immers, de
vaststelling van de begroting heeft belangrijke gevolgen voor de
portemonnee van de inwoners en verenigingen/organisaties in
Harenkarspel.
De begrotingsvergadering van 4 november 2004 is openbaar en begint om
19.30 uur. Lokatie: raadzaal van het gemeentehuis.
AANKONDIGING GEWIJZIGD WELBESTANDSBELEID GEMEENTE HARENKARSPEL PER 1
OKTOBER 2003
Het welstandstoezicht gaat veranderen. De algemene landelijke regels
geformuleerd in de bouwverordening komen te vervallen en het
gemeentebestuur kan alleen nog welstandsbeoordelingen laten
plaatsvinden wanneer er een door de gemeenteraad vastgestelde
welstandsnota aan ten grondslag ligt. Het college is van mening dat
het welstandstoezicht in Harenkarspel, als onderdeel van het
ruimtelijk kwaliteitsbeleid, niet gemist kan worden en heeft een nota
laten samenstellen waarin het welstandsbeleid per gebied en kern van
de gemeente wordt omschreven.
'Welstandsnota Harenkarspel' door de gemeenteraad vastgesteld op 1
juli 2003
De welstandsnota is opgesteld vanuit de overtuiging dat de lokale
overheid het belang van een aantrekkelijke bebouwde omgeving dient te
behartigen. De gevels van gebouwen en andere bouwwerken vormen samen
met de openbare ruimte de dagelijkse leefomgeving van de mensen in
Harenkarspel. Dat betekent dat de verschijningsvorm van een bouwwerk
geen zaak is van de eigenaar alleen; elke voorbijganger wordt ermee
geconfronteerd, of hij wil of niet. Een aantrekkelijke, goed verzorgde
omgeving is dan ook in ieders belang.
De gemeente wil door het opstellen van welstandsbeleid een helder,
controleerbaar en klantgericht welstandstoezicht inrichten. Burgers,
ondernemers en ontwerpers kunnen in een vroeg stadium worden
geïnformeerd over de criteria die bij een welstandsbeoordeling een rol
spelen. De nota is opgebouwd uit algemene welstandscriteria,
gebiedsgerichte criteria waarbij per kern en deelgebied de criteria
zijn aangegeven, en criteria voor veelvoorkomende kleine bouwwerken
als aanbouwen en dakkapellen.
Hoe is het welstandstoezicht geregeld?
Per 1 oktober 2003 is de gemeente aangesloten bij de Stichting
Welstandszorg Noord-Holland en vervalt de gemeentelijke
welstandscommissie. Dat betekent dat de zittingen zullen plaatsvinden
bij de regionale welstandscommissie in Schagen. De commissie
beoordeelt de plannen op basis van de 'Welstandsnota Harenkarspel'.
Jaarlijks rapporteert de welstandscommissie aan de gemeenteraad over
de uitgebrachte adviezen. Het college van burgemeester en wethouders
brengt daarbij ook verslag uit. Dit maakt het mogelijk het
welstandsbeleid eens per jaar te evalueren en eventueel bij te
stellen.
Bij nieuwe ontwikkelingen zoals de planvorming voor nieuwe
woongebieden zal er een welstandsparagraaf worden vastgesteld die
wordt toegevoegd aan de welstandsnota.
Wat betekent dit in de praktijk?
Veel voorkomende kleine bouwwerken worden, als ze voldoen aan de in de
nota opgenomen algemeen geldende en gemakkelijk toetsbare criteria,
afgehandeld aan het loket van de afdeling Vergunningen en Handhaving.
Bij twijfelgevallen of bijzondere bouwplannen wordt altijd het oordeel
van de welstandscommissie gevraagd. De reguliere aanvragen om
bouwvergunning worden altijd om advies voorgelegd aan de regionale
welstandscommissie. De Welstandscommissie vergadert op iedere 1e en 3e
woensdag van de maand in het Raadhuis, Laan 19 te Schagen om 11:30 uur
en deze vergadering is openbaar. De aanvraag om bouwvergunning moet
zijn ingediend bij de afdeling Vergunningen en Handhaving uiterlijk om
12:00 uur op de maandag voorafgaand aan de vergaderingen. Het is
mogelijk om de ingediende plannen toe te lichten. Daarvoor kunt u
contact op nemen met de afdeling Vergunningen en Handhaving voor het
maken van een afspraak. Het vergaderschema voor dit jaar is als volgt:
1 oktober, 15 oktober, 5 november, 19 november, 3 december en 17
december.
DE KOOLCAMPAGNE IS WEER BEGONNEN
Gemeente Harenkarspel controleert op wegvervuiling tijdens de
koolcampagne
De koolcampagne in de gemeente Harenkarspel is weer begonnen. Op de
invalswegen van de gemeente worden borden geplaatst met de
waarschuwing om als weggebruiker de snelheid te matigen en het
verkeersgedrag aan te passen. Modder kan gladheid veroorzaken met
ernstige verkeersongelukken als gevolg. De gemeente Harenkarspel heeft
Noord Holland Bewaking ingehuurd om de wegen te controleren op
vervuiling. Gedurende de hele periode van de koolcampagne rijdt een
duidelijk herkenbare auto rond om intensieve controle uit te oefenen
op het schoonhouden van de wegen. De controleur zal vervuilers op hun
verantwoordelijkheden aanspreken. Agrariërs zijn primair zelf
verantwoordelijk voor het schoonmaken van de wegen bij
modderbevuiling. Vervuiling kan een proces verbaal en een boete
opleveren. Op kosten van de vervuiler kan de weg tijdelijk worden
afgesloten en wordt de weg alsnog schoongemaakt. Ook zijn de
vervuilers aansprakelijk te stellen voor geleden schade van de
weggebruikers.
De gemeente is verantwoordelijk voor de berijdbaarheid van de wegen.
Dit beleid is in 2002 met de vertegenwoordiging van de agrariërs uit
de gemeente besproken. Zij zijn op de hoogte van dit controlebeleid.
Het beleid is erop gericht om verkeersongelukken door gladheid en
vervuiling op de wegen te voorkomen.
Weggebruikers wordt aangeraden alert te zijn op de conditie van de weg
en daar zoveel mogelijk de snelheid op aan te passen
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER REISDOCUMENTEN
Wat u moet weten over uw reisdocument
In de praktijk blijkt vaak dat men niet voldoende op de hoogte is van
zaken die van belang zijn bij de aanvraag van een reisdocument.
Hieronder volgt een uiteenzetting van de belangrijkste onderwerpen.
Nieuw paspoort en nieuwe identiteitskaart: een week later ophalen
Het is u misschien bekend dat per 1 oktober 2001 een nieuw Nederlands
paspoort en een nieuwe identiteitskaart is ingevoerd. Om
beveiligingsredenen worden de nieuwe reisdocumenten op één centrale
plaats in Nederland van persoonsgegevens voorzien. Hierdoor kunt u uw
reisdocument niet meer direct meenemen. U kunt het een week later
ophalen.
Wat moet u meenemen voor een nieuw reisdocument?
Een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart moet u persoonlijk
aanvragen. U moet uw huidige reisdocument en één recente pasfoto van
goede kwaliteit meenemen. De pasfoto moet overigens recht van voren
zijn gefotografeerd. Voor het aanvragen van een paspoort voor kinderen
tot achttien jaar (bij identiteitskaart tot twaalf jaar) moeten beide
ouders (of degene die het gezag over het kind heeft) schriftelijk
toestemming geven en moet hun legitimatiebewijs worden overlegd.
Dus bij aanvraag nieuw reisdocument
*Persoonlijk aanvragen
*Goede pasfoto mee (recht van voren)
*Jonger dan 18 jaar: schriftelijke toestemming van beide ouders met
legitimatiebewijs van de ouders is nodig
*Uw huidige reisdocument
Wij kunnen uw aanvraag anders niet in behandeling nemen.
Wat te doen als u uw oude document kwijt bent?
Bij vermissing van uw huidige paspoort of Europese identiteitskaart
moet u aangifte doen bij de politie. Zij maken van de vermissing een
Proces Verbaal op. Dit Proces Verbaal moet u meenemen als u een nieuw
reisdocument wilt aanvragen.
Bijschrijving van kinderen
Kinderen kunnen vanaf hun geboorte een eigen paspoort of
identiteitskaart hebben.
Kinderen tot en met vijftien jaar kunnen ook in het paspoort van één
of beide ouders worden bijgeschreven. Vanaf 1 oktober 2001 wordt niet
alleen de naam van het bijgeschreven kind in het reisdocument van de
ouder(s) vermeld. De bijschrijving wordt tevens voorzien van een
pasfoto zodat de identiteit van het kind beter kan worden
gecontroleerd.
Sommige landen hanteren afwijkende regels (Tsjechië en Slowakije t/m
14 jaar, Verenigde Staten t/m 12 jaar). Informeer bij uw reisbureau.
Bij bijschrijving kind:
*Uw paspoort mee
*Een goede pasfoto van het kind mee
*Het kind moet bij de aanvraag aanwezig zijn
*Schriftelijke toestemming met legitimatiebewijs van de andere ouder
is nodig
Wij kunnen uw aanvraag anders niet in behandeling nemen.
Wat moet u meenemen als u uw kind(eren) wilt laten bijschrijven?
Voor elke bijschrijving moet u uw huidige paspoort en een recente
pasfoto van het kind meenemen. Ook deze pasfoto moet recht van voren
zijn gefotografeerd. Tevens moet het kind bij de aanvraag aanwezig
zijn zodat de identiteit van het kind kan worden vastgesteld. Voor een
bijschrijving in een paspoort van de ene ouder is de toestemming
vereist van de andere ouder, ook als uw kind al in uw huidige paspoort
staat bijgeschreven. Op een bijschrijving moet u eveneens een week
wachten. Het kind hoeft bij het uitreiken niet aanwezig te zijn.
Spoedprocedure
Zowel voor het paspoort, de identiteitskaart als de bijschrijving van
kinderen kunt u een beroep doen op de spoedprocedure. In die gevallen
kunt u uw reisdocument of bijschrijving in de regel de eerstvolgende
werkdag ophalen bij de gemeente. Aan een spoedprocedure zijn extra
kosten verbonden bovenop de kosten voor de normale procedure.
Eisen pasfoto, zo wordt uw foto geaccepteerd:
*Recht van voren, lichte, egale achtergrond
*Beide ogen zichtbaar
*Hoofd onbedekt
*Afmeting 3 x 4 cm, gezicht neemt 2 cm in beslag
*Zowel zwart-wit als kleur is toegestaan
*Van recente datum, geen reproductie of eerder gebruikt
*Niet afgedrukt op zijderaster/thermisch mate-riaal (zgn.
stationsfoto's)
De kosten normale procedure:
Paspoort vanaf 16 jaar 35,50
Paspoort tot 16 jaar 28,70
Identiteitskaart 28,70
Bijschrijving kind bij aan-
vraag nieuw document 7,30
Bijschrijving kind in een
reeds uitgegeven document 17,20
Extra kosten bij vermissing 17,00
Onderstaande kosten worden u bij een spoedaanvraag EXTRA in rekening
gebracht:
Paspoort vanaf 16 jaar 36,10 extra
Paspoort tot 16 jaar 36,10 extra
Identiteitskaart 36,10 extra
Bijschrijving kind in een
reeds uitgegeven document 17,20 extra
U dient de kosten bij de aanvraag te voldoen.
U kunt via de pinautomaat betalen.
VOORKOMEN VAN VERSPREIDING IEPZIEKTE
Om de verspreiding van iepziekte tegen te gaan moeten zieke en
geïnfecteerde iepen worden gekapt en opgeruimd. Het kappen en opruimen
van zieke iepen in het gemeenteplantsoen en particuliere tuinen moet
helpen voorkomen dat de iepziekte ook gezonde bomen aantast.
De gemeente
De gemeente zorgt zelf dat de zieke en geïnfecteerde iepen in het
plantsoen worden gekapt en opgeruimd.
Particulieren en ondernemers
Zij moeten zelf de zieke iepen op eigen terrein opruimen. De gemeente
kan dit verplichten op grond van een verordening.
Herkennen van zieke iepen
Voor het herkennen geldt een algemene vuistregel: bruine blaadjes aan
de takken, de takken in de toppen zijn kaal of de hele boom is kaal.
Als een iep niet goed groeit en een kwijnend bestaan leidt, dan is het
ook nodig dat de iep wordt gekapt en opgeruimd, omdat anders de boom
een broedhaard wordt voor de iepenspintkever die de ziekte verspreidt.
Als een van de eerdergenoemde kenmerken aan de iep te zien is, moet de
iep worden gekapt en opgeruimd.
Hoe te werk te gaan
U kunt het beste de gekapte boom in zijn geheel laten afvoeren. U kunt
hiervoor contact opnemen met een containerbedrijf die de iep moet
brengen naar een bedrijf dat toestemming heeft om het iepenhout te
verwerken. U mag ook de takken en de stam versnipperen en de snippers
in uw tuin hergebruiken. Ook mag u alleen de takken laten versnipperen
en de stam van zijn bast/schil ontdoen en bewaren. Maar het is
verboden ongeschild iepenhout te bewaren. Het stukje stam wat
achterblijft in de grond moet worden ontbast. Dat hoeft niet als u na
het kappen de z.g. stobbe/broekstuk laat uitfrezen. Voor al deze
werkzaamheden kunt u bedrijven als hoveniers, loonwerkers, en
boomverzorgers inhuren.
Kapvergunning
Voor het verwijderen van zieke, aangetaste of kwijnende iepen is geen
kapvergunning nodig.
De gemeente
De gemeente houdt toezicht op de bestrijding en het voorkomen van
iepziekte. Heeft u vragen of twijfels over uw iep, dan kunt u contact
opnemen met de heer Cor Koomen telefoon (0226) 396649 of e-mail
cor.koomen@harenkarspel.nl
BATTERIJEN
Batterijen bevatten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Ze
moeten daarom apart worden ingeleverd, zodat de schadelijke stoffen
niet in het milieu terecht komen. Schadelijk zijn met name de zware
metalen: cadmium, lood en kwik. Zware metalen zijn giftig en in het
milieu niet afbreekbaar. Bij aankoop van batterijen is het beter
batterijen te kiezen zonder kwik, cadmium en lood. Op de batterijen
staat vermeld of deze metalen in de batterijen zitten.
Oplaadbaar - niet oplaadbaar
Oplaadbare batterijen kunnen, wanneer ze leeg zijn, opnieuw worden
opgeladen (tot zo'n 1000 keer) in een oplader die werkt op netstroom
uit het stopcontact.
Oplaadbare batterijen verdienen uit milieuoogpunt in principe de
voorkeur. Omdat ze meerdere malen gebruikt worden, worden er minder
grondstoffen verbruikt en geven ze minder afval.
Als opladen niet mogelijk is, bijvoorbeeld op vakantie, is de
eenmalige alkaline batterij het (minder milieuvriendelijke)
alternatief.
Batterijen voor eenmalig gebruik mogen niet worden opgeladen, omdat
daarbij het risico van lekken of zelfs ontploffen ontstaat.
Lever batterijen apart in
Batterijen dienen gescheiden van het overige afval te worden
ingezameld. U kunt gebruikte batterijen inleveren bij het Regionaal
Afvalscheidingsstation, Zijperweg 12B-C, te Schagen (Industrieterrein
Lagedijk). Openingstijden van dinsdag tot en met zaterdag van 09.00 -
15.30 uur. Op maandag is het Regionaal Afvalscheidingsstation
gesloten.
Tevens kunt u batterijen inleveren bij veel supermarkten,
elektronicawinkels, warenhuizen, fotozaken en speelgoedwinkels in de
daarvoor bestemde afvalbakken.
HONDEN- OF PAARDENPOEP: RUIM OP DIE TROEP!
Regelmatig komen er bij de gemeente klachten binnen over honden- of
paardenpoep. Met name voor de weggebruikers die hierin trappen kan dit
bijzonder vervelend zijn. Ook kinderen die spelen in het gras of
mensen die gebruik maken van het voetpad (met een kinderwagen)
ondervinden hiervan veel overlast.
Wij willen daarom een dringend beroep doen op de eigenaren van honden
en paarden om de uitwerpselen op te ruimen. Voor de mensen die geen
hond(en) en/of paard(en) hebben is dit wel zo prettig.
Het is een kleine moeite, terwijl u veel mensen een groot plezier
doet.
HET ENE AFVAL IS HET ANDERE NIET
Het ene afval is het andere niet! Er zijn vele verschillende soorten
afval. Op het Regionaal Afvalscheidingsstation worden meer dan 15
soorten afval gescheiden. Maar er is ook een onderscheid tussen
huishoudelijk afval en bedrijfsafval.
Op het Regionaal Afvalscheidingsstation kan alleen huishoudelijk afval
worden gebracht. Bedrijven moeten zelf voor de afvoer van hun afval
zorgen. Het Regionaal Afvalscheidingsstation wordt betaald door de
gemeenten. De gemeenten gebruiken hier onder meer het geld dat middels
de afvalstoffenheffing door de burgers wordt betaald. Het is
natuurlijk niet de bedoeling dat de burgers betalen voor de afvoer van
bedrijfsafval. Vandaar geen bedrijfsafval!
Wat is bedrijfsafval?
Onder bedrijfsafval wordt afval verstaan dat afkomstig is van
bedrijven. Dus als een bedrijf een nieuwe keuken plaatst dan moet het
bedrijf de afvoer van de oude keuken zelf regelen. In veel gevallen
brengt het bedrijf de kosten bij de opdrachtgever in rekening. Als u
zelf klust in of rondom het huis is het geen bedrijfsafval maar "bouw
en sloopafval". Ook bouw- en sloopafval wordt op het Regionaal
Afvalscheidingsstation niet geaccepteerd. Dus als een bedrijf uw huis
verbouwt, tuin verzorgt of aan uw auto klust, dan is het
bedrijfsafval! Bedrijfsafval wordt, tegen betaling, op anderen punten
ingezameld. Bij het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland
bijvoorbeeld in Middenmeer (aan de dijk bij Medemblik, tegenover
afslag Opperdoes), of in Hoorn. Voor openingstijden en bijzonderheden
met betrekking tot inzamelen kunt u tussen 08.00 en 13.00 uur bellen
naar tel 0227 - 656444.
Flyers
Op de gemeentehuizen liggen flyers met informatie over het Regionaal
Afvalscheidings-station en de acceptatieregels voor u klaar.
Regionaal Afvalscheidingsstation.
Dus voor uw huishoudelijk afval kunt u terecht op het Regionaal
Afvalscheidingsstation.
De openingstijden van het Regionaal Afvalscheidingsstation zijn als
volgt:
iedere dinsdag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 15.30 uur. Op
maandag is het Regionaal Afvalscheidingsstation gesloten.
Het telefoonnummer is: (0224) 217474.
U kunt het Regionaal Afvalscheidingsstation vinden op de Zijperweg
12B-C, te Schagen (Industrieterrein Lagedijk).
NIEUWS UIT DE BIBLIOTHEEK HARENKARSPEL
Op dinsdag 30 september 2003 vindt er in de bibliotheek een lezing
plaats over de Westfriese Omringdijk. De heer Schotten zal aan de hand
van dia's vertellen over de geschiedenis van de dijk. Meer informatie
vindt u in de lezingenfolder van de bibliotheek.
BURGERLIJKE STAND VAN HARENKARSPEL
Geboren
Warmenhuizen:
Lucas M., zoon van R. Weber en M. van Rijn
Marit, dochter van N. Haringhuizen en E.M.M. Hopman
Donna J.M., dochter van H.J.M. Pronk en M.M.J. Burger
Wendy C., dochter van J.N. Praat en S.E.M. Boerdijk
Lise M., dochter van P.C. Broersen en J.G. Walraven
Maik, zoon van H.T. Bruin en M.H. Roskam
Amber, dochter van R. Smits Schouten en M.A.M. Spaansen
Eef, zoon van P.C.J. van Duin en L.C.M. Pronk
Alryan Abdallah, dochter van Mogeeb Abdallah en Aziza Aboshosha
Storm E.J., zoon van E.J.C.P.G. Beemsterboer en L.A.M. Bruin
Tuitjenhorn:
Ike, zoon van M.J. Blokdijk en P. Paarlberg
Ids P., zoon van W. Sijtsma en R.C.M. Wit
Rick M., zoon van M.S.N. van de Reep en I. Verrijzer
Britt R.J., dochter van J. Kokmeijer en P. Feenstra
Barry, zoon van R.J.S. Groenland en A.M. Jonker
Meike A.A., dochter van A.G.J. Kruijer en C.C. Groenland
Jade, dochter van L. Kuijper en S.A. Beijdorff
Ian, zoon van J.S. Kuilboer en J. Meines
Waarland:
Babette, dochter van J.P.J. Boekel en B. Otter
Koen P., zoon van P.H.F. Konijn en I. de Groot
Suzanne A.M., dochter van J.P.B. van Duivenvoorde en C.A.M. Geels
Sven, zoon van H.A. Dekker en P.A. Nagtegaal
Sint Maarten:
Pam, dochter van J.M.H. Hogervorst en L.L. Groenewoud
Overleden
Warmenhuizen:
C.T. Schipper-Kroon
H.G.P. Postma-Terra
H. Rentenaar
J.M. Lari
H. Batterman
H.E. Groeneveld-van Vuuren
J.M. Jonkman-van Gellekom
J.J.C. de Groot
Tuitjenhorn:
A. Schut
P. Wit-van Berghe
P. Boekel
E.J.C. Betjes
Waarland:
J.C. Wit
P. Roozendaal
G.M. van der Gulik
P. Bakker
A.G. Dekker
Dirkshorn:
G. van der Veer-Zijdewind
W. Muntjewerf
M. Nieuwland-Spoor
Huwelijken
Warmenhuizen:
R. Jongeneel en L.M. Drost
Tuitjenhorn:
P.N. Bleeker en M.R. Terluin
P.B. Kuipers en H.I.M. Vos
't Zand:
L.T. Dekker en D.C. Klaver
WETTELIJKE PUBLICATIES
Lastgeving tot het verwijderen van (defecte) voertuigen, aanhangers,
caravans e.d.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harenkarspel gelasten de
eigenaar van de navolgende aanhanger om deze van de, binnen de
gemeente Harenkarspel, gelegen openbare weg te verwijderen.
Aan deze lastgeving moet worden voldaan binnen een termijn van twee
weken na de datum waarop zij is gepubliceerd dan wel binnen een
termijn van twee weken na de datum waarop zij is verzonden naar de
belanghebbenden.
Voor alle duidelijkheid: de aanhanger dient van "de openbare weg als
zodanig" verwijderd te worden. Het uitsluitend verplaatsen naar een
andere locatie op een openbare weg binnen de gemeente is dus niet
voldoende! Onder "openbare weg" wordt in dit verband verstaan: alle
voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van
de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende
paden en bermen of zijkanten de wegberm, openbaar groen, parkeervakken
e.d.
Deze lastgeving betreft de volgende aanhanger:
In Sint Maarten
1. een aanhangwagen, zonder kenteken, die geparkeerd is op een
parkeerplaats alsmede gedeeltelijk in het gemeenteplantsoen tegenover
de Dorpsstraat nr. 30.
Van de bovenvermelde aanhanger is geconstateerd dat deze al een
langere periode op de openbare weg staat hoewel dat volgens de
Algemene plaatselijke verordening Harenkarspel 1998 is verboden op
grond van:
artikel 5.1.5 als het gaat om caravans, aanhangwagens e.d.
artikel 5.1.10 als het gaat om de aantasting groenvoorzieningen door
voertuigen
Indien geen gevolg wordt gegeven aan deze lastgeving laten
burgemeester en wethouders de aanhanger met toepassing van de
artikelen 125 e.v. van de Gemeentewet verwijderen en opslaan. De
aanhanger blijft ten minste drie maanden opgeslagen en kan gedurende
die termijn door de eigenaar worden opgehaald. De aan de verwijdering
en de opslag verbonden kosten kunnen op hem/haar worden verhaald door
middel van een dwangbevel.
Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Veiligheid,
telefoonnummer (0226) 396643.
Verkeersbesluit
(mededeling ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3:43 van de
Algemene wet bestuursrecht)
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij een verkeersbesluit
(besluit als bedoeld in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994)
hebben genomen.
Het betreffende besluit strekt tot het nemen van verkeersmaatregelen
voor het terugbrengen van de maximumsnelheid op de erftoeganswegen in
en rond Waarland.
Het betreft het terugbrengen van de snelheid tot 30 km/uur op de
volgende wegen:
Kerkstraat, Nieuwboerweg, Weelweg, Oostkade, Beesterboerweg,
Veluweweg, Hogebrugweg, Westkade, Leiakker, Padakker, Bloemstraat,
Leliestraat, Anjerstraat, Fresiastraat, Tulpstraat, Rozenstraat,
Irissenstraat, Gladiolenstraat, Doorbraak, Lantmanstraat, De Groet, De
Wurft, Hoebelaan en Jonkerstraat.
En het terugbrengen van de maximumsnelheid tot 60 km/uur op de wegen:
Schaapskuilweg, Middenkoogweg, Diepgatweg, Bleekmeerweg, Karspelweg,
Waarlandsweg, Roodpannenhuisweg, Woudmeerweg, Zutweg, Meerweg,
Middenweg, Bliekenbos, Notweg, Ringvaartweg, Slootgaardweg (met
uitzondering het deel tussen de Zandweg en de Andries Dekkerweg), Cees
Bakkerweg, Akkerendamweg, Polandweg, Tochtsloot en Nieuwboerweg,
De verkeersmaatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit
behorende tekening die ter inzage ligt op het gemeentehuis van
Harenkarspel, afdeling Openbare Werken.
Voor de uitvoering van dit verkeersbesluit worden de hierna genoemde
borden, als bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 (RVV 1990), geplaatst:
· zone A1 en A2 (einde) maximumsnelheid 30 en 60 km/uur.
· B6 verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegen.
Het besluit treedt in werking met ingang van 30-10-2003 (de dag nadat
een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend
gemaakt, is verstreken).
Ingevolge het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht kunnen
belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de
Raad van de gemeente Harenkarspel, Postbus 10, 1749 ZG Warmenhuizen.
De termijn waarbinnen een bezwaarschrift moet worden ingediend,
bedraagt zes weken, te beginnen op de dag na deze publicatie (derhalve
met ingang van 18-09-2003 en tot en met 29-10-2003). Een
bezwaarschrift moet worden ondertekend en ten minste de volgende
gegevens bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d. de gronden van het bezwaar;
Wet milieubeheer: kennisgeving beschikkingen
Bij de sector Ruimtelijke Zaken van de gemeente Harenkarspel, Oostwal
2 in Tuitjenhorn, liggen van
19 september 2003 tot en met 31 oktober 2003 op werkdagen van 9.00 uur
tot 12.00 uur het volgende besluit en de daarbijbehorende stukken op
grond van de Wet milieubeheer ter inzage:
02-08 VEZET B.V vraagt een veranderingsvergunning aan voor een
uitbreiding en een aantal wijzigingen in de bedrijfsvoering van een
bedrijf voor het verwerken van groenten ten behoeve van detailhandel
en alle daarmee verband houdende activiteiten op het perceel Oudevaart
36 te Warmenhuizen, kadastraal bekend gemeente Harenkarspel, sectie G,
nrs.1620, 752 en 753 en sectie H, nr 227 (deels).
De strekking van het besluit is dat wij, overeenkomstig de aanvraag,
de milieuvergunning verlenen. Aan het besluit hebben wij voorschriften
verbonden ter bescherming van het milieu.
Gedurende de periode van ter inzagelegging kunt u tevens op afspraak
ten minste gedurende drie aaneengesloten uren per week buiten de
werkuren de stukken inzien. Tegen vergoeding van de kosten verstrekken
wij een afschrift van de ter inzage liggende stukken.
Het hierbovengenoemde besluit is niet gewijzigd ten opzichte van het
ontwerp-besluit.
Beroep tegen het besluit kan slechts worden ingesteld door:
a. degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het
besluit;
b. degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen
van het besluit ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
c. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het
besluit.
Binnen zes weken na de dag van terinzagelegging van het besluit kan
een ieder een beroepschrift indienen tegen het besluit bij de Raad van
State. Voor de behandeling van het beroepschrift moet 116 worden
betaald aan de Raad van State door natuurlijke personen en voor
rechtspersonen (verenigingen, bedrijven en stichtingen) geldt een
bedrag van 232 aan griffierecht.
Naast het instellen van beroep kan een ieder een verzoek om voorlopige
voorziening indienen. Hiervoor dient u aan twee vereisten te voldoen.
Ten eerste moet u tevens een beroepschrift bij de Raad van State
ingediend te hebben en ten tweede dient er sprake te zijn van
"onverwijlde spoed" oftewel spoedeisendheid. Voor de behandeling van
een verzoek om voorlopige voorziening gelden dezelfde bedragen aan
griffierechten als hierboven bij beroep zijn vermeld. Indien zowel
beroep wordt ingesteld als een verzoek om voorlopige voorziening wordt
ingediend geldt in totaal een griffierecht van 232 voor natuurlijke
personen en 464 voor rechtspersonen.
Voor vragen of voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen
met de afdeling Vergunningen & Handhaving, onderdeel milieuzaken, tel.
(0226) 396677.
Wet verontreiniging oppervlaktewateren: kennisgeving beschikking
Op 15 september 2003 is aan Vezet B.V. te Warmenhuizen een vergunning
verleend ingevolge de Wet verontreiniging oppervlaktewateren. De
vergunning heeft betrekking op het lozen van afvalwater, afkomstig van
de vestiging Oudevaart 36 te Warmenhuizen.
Het afvalwater wordt geloosd op oppervlaktewater ter plaatse.
De beschikking en de andere van belang zijnde stukken liggen van 19
september 2003 tot
1 november 2003 ter inzage bij:
- de afdeling Vergunningverlening Wvo van het hoogheemraadschap,
Gorslaan 60 te Purmerend, elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur en van
14.00 tot 16.00 uur.
- de Openbare Bibliotheek van Purmerend, Waterlandlaan 40, maandag en
vrijdag van 13.00 tot 20.00 uur, dinsdag, woensdag en donderdag van
10.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur.
- het gemeentehuis van Harenkarspel, elke werkdag van 09.00 tot 16.00
uur.
Iedereen die eerder bezwaar tegen de ontwerpbeschikking heeft gemaakt,
kan tot
1 november 2003 tegen de beschikking in beroep gaan. Het beroepschrift
moet u richten aan de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van
State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Als u beroep instelt kunt
u ook de voorzitter van voornoemde afdeling vragen een voorlopige
voorziening te treffen.
Het college van dijkgraaf en hoogheemraden.
Vrijstellingsprocedure
Burgemeester en wethouders van Harenkarspel maken bekend dat zij van
plan zijn om met toepassing van artikel 19, lid 1, van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende
bestemmingsplan, teneinde vergunning af te kunnen geven aan:
Werbouw B.V. te Wognum voor het oprichten van vier woningen op het
perceel Dorpsstraat 2 te Tuitjenhorn
Het plan ligt met ingang van 19 september 2003 gedurende vier weken
voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling,
Oostwal 2 te Tuitjenhorn.
Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze
omtrent de aanvraag kenbaar maken aan Burgemeester en wethouders van
Harenkarspel, Postbus 10, 1749 ZG Warmenhuizen.