Gemeente Apeldoorn

Gemeente Apeldoorn en vier corporaties maken prestatie-afspraken over woningbouw tot 2010

De gemeente Apeldoorn en de vier woningstichtingen De Goede Woning, St. Joseph, Ons Huis in Apeldoorn, en Beter Wonen in Loenen gaan nauwer samenwerken bij het realiseren van plannen voor volkshuisvesting en kwaliteit van de stad. Daartoe hebben zij voor de komende zeven jaar prestatie-afspraken gemaakt. In de vorm van jaarprogrammas zullen deze afspraken nader worden uitgewerkt.

De gemeente en de corporaties (die al samenwerken in de stichting VSW) schrijven in de prestatie-afspraken dat met begrip voor hun eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden meer gezamenlijk optrekken in de volkshuisvesting van belang is. Het nog altijd grote en groeiend aantal woningzoekenden naar een huur- of koophuis heeft daar baat bij. Bouwen van betaalbare woningen voor alle doelgroepen, handhaven en verbeteren van de woonkwaliteit, vergroten van de keuzevrijheid van bewoners en realiseren van nieuwe typen woningen, al dan niet in combinatie met zorg, moeten hun concrete vertaling vinden in de afspraken. De Woonvisie Apeldoorn, waarin de gemeente haar beleid voor de volkshuisvesting tot 2010 heeft neergelegd, het beleid van de VSW en de strategische plannen van de corporaties zijn daarbij de onderlegger.

De corporaties garanderen in Apeldoorn 2010, dé woonstad de titel van de prestatie-afspraken dat er een kernvoorraad van voldoende woningen is van goede kwaliteit. Op grond van de Woonvisie betekent dat de nieuwbouw van 2.250 goedkope huurwoningen bij een omvang van een kernvoorraad van 15.350 huizen in 2010. Daarnaast zal er sprake zijn van de sloop van 1.800 huurwoningen.

Voor het realiseren van onderdelen uit de prestatie-afspraken zullen de corporaties zich veel onrendabele investeringen moeten getroosten. Om die reden zal de gemeente de woningstichtingen in de gelegenheid stellen om tot 2010 tenminste 425 koopwoningen in de vrije sector bouwen; daarvan komen er 250 uit eerdere afspraken, 175 huizen worden er aan toegevoegd. Bovendien verplicht de gemeente zich de kostprijs voor de bouw van sociale huurwoningen zo laag mogelijk te houden. Een aangepaste prijs voor de grond, geen leges voor bouwvergunningen voor sociale huurwoningen die met rijkssubsidie worden gebouwd, en geen doorberekening van de kosten voor de herziening van bestemmingsplannen voor sociale woningbouw, zullen daarvoor onder andere als maatregelen worden ingezet.

Beide partners streven ernaar dat de corporaties ongeveer zestig procent van de totale woningbouw in Apeldoorn voor hun rekening zullen gaan nemen (momenteel ligt dat percentage tussen de 45 en 50). Komen zij boven dat percentage uit, dan gaan de bouwinkomsten van dat deel naar een fonds voor de ontwikkeling van de Kanaalzone.

De versterking van het partnerschap van gemeente en woningstichtingen komt in het bijzonder tot uitdrukking in die Kanaalzone. De ontwikkeling van dit project is van eminent belang voor de toekomst van de stad Apeldoorn, onderkennen de partners in de prestatie-afspraken. Bedrijven zullen er plaats maken voor woningbouw, milieuproblemen moeten er worden opgelost. Een ingewikkeld, kostbaar en tijdrovend plan, waarvoor gemeente en corporaties de handen ineen zullen slaan.

Momenteel heeft de gemeente in de Kanaalzone nauwelijks grond in handen. Beide partners hebben zich bereid verklaard samen de verwerving ter hand te nemen; ruilen van grondposities tussen beide partijen is daarbij mogelijk. Er wordt gespeeld met de gedacht om voor het project een gemeenschappelijke grondbank op te richten.

De gemeente zal de voorzienbare winsten bij het ontwikkelen van een nieuw bedrijventerrein voor de herhuisvesting van bedrijven uit de Kanaalzone inzetten in de grondexploitatie van het gebied. Van hun kant zullen de corporaties de eventuele winsten op koopwoningen inleveren als bijdrage aan de grondexploitatie. De gemeente zal de woningstichtingen vanaf het begin betrekken in het planproces voor nieuwe bouwvlekken.

De woningstichtingen en de gemeente hebben ook prestatie-afspraken gemaakt voor het omvormen van een deel van de woningvoorraad. Het gaat dan in eerste instantie om herstructurering in Zuid en Zevenhuizen. Plannen daarvoor zijn inmiddels in uitvoering genomen. De samenwerking bij beide plannen zal uitmonden in gezamenlijk gedragen uitvoerings-programmas. Wat betreft de afbakening van de rollen is daarbij afgesproken dat de gemeente de regie voert en voor de publieke taken zorgt (bestemmingsplannen, de openbare ruimte). Voor de grondexploitatie, ontwikkeling van bouwplannen en exploitatie zijn de corporaties aan zet.

In Apeldoorn 2010, dé woonstad spreken beide partners in de huisvesting af dat zij hun aandacht ook zullen richten op het bevorderen van de samenhang tussen wonen, zorg en welzijn. In dat verband zullen zogeheten zorgzones en cirkels worden ontwikkeld en zullen er voldoende woningen worden gebouwd waar mensen die zorg behoeven, zelfstandig kunnen wonen. Maatregelen voor woningaanpassing worden wat betreft toepassing, aanvraagprocedure en bekostiging verbeterd. Daarnaast is er in Apeldoorn behoefte aan ongeveer 1.200 extra zorgwoningen waar 24 uurs-zorg voor een langere duur kan worden geleverd, constateren de partners. Van dat aantal zijn er inmiddels zon 525 in uitvoering genomen. De corporaties hebben de overige 675 zorgwoningen in 2010 opgeleverd of in aanbouw, is de afspraak. Het merendeel wordt sociale huur.

Behalve deze afspraken over aangepaste en zorgwoningen zijn de gemeente en De Goede Woning, St. Joseph, Ons Huis en Beter Wonen overeengekomen om in 2010 circa 300 woningen voor mensen met verstandelijke beperkingen (bij voorbeeld dementie) gereed of in uitvoering te hebben. Dat kan door nieuwbouw maar ook door het opplussen of splitsen van bestaande huizen.

Naast ouderen krijgen ook andere groepen woningzoekenden speciale aandacht in de prestatie-afspraken. Van woonwagenbewoners en kermisondernemers, dak- en thuislozen, asielzoekers, tot starters op de woningmarkt, studenten en ander kamerbewoners. Zo wordt in de overeenkomst de overheveling van standplaatsen voor woonwagenbewoners en kermisexploitanten van gemeente naar corporaties vastgelegd. Voor studenten wordt gedacht aan een nieuw type woning, de studio, of aan de verbouw van leegstaande kantoorgebouwen tot (studenten-)woningen. Met dit soort initiatieven geven beide partijen hun streven aan om woningzoekenden meer keuzevrijheid te bieden, niet alleen in woningtype maar ook tussen huur en koop. De keuzemogelijkheden worden nog uitgebreid omdat het systeem voor de verdeling van de woningen in 2005 de hele Stedendriehoek zal bestrijken.

Bij de ontwikkeling van het particulier opdrachtgeverschap zullen de corporaties volgens de prestatie-afspraken ook hun partij meeblazen. De gemeente en de vier woningstichtingen maken in hun prestatie-afspraken duidelijk dat er geen verschil van benadering zal zijn tussen initiatieven en plannen voor Apeldoorn en voor de dorpen.

Het opstellen van de prestatie-afspraken heeft de nodige tijd gevergd. Dat is niet verwonderlijk. Het inkaderen van een woningmarkt die sterk en voortdurend in beweging is, het treffen van maatregelen voor een complex binnenstedelijk project als de Kanaalzone met tal van, soms tegengestelde belangen, vraagt om creativiteit en stuurmanskunst, constateren de partners.
De raadscommissie en de gemeenteraad buigen zich in oktober over het document, waarna begin november de officiële ondertekening is voorzien.

Voor het laatst bijgewerkt op: 30-sep-2003 08:23