Gemeente Apeldoorn en vier corporaties maken prestatie-afspraken over
woningbouw tot 2010
De gemeente Apeldoorn en de vier woningstichtingen De Goede Woning,
St. Joseph, Ons Huis in Apeldoorn, en Beter Wonen in Loenen gaan
nauwer samenwerken bij het realiseren van plannen voor
volkshuisvesting en kwaliteit van de stad. Daartoe hebben zij voor de
komende zeven jaar prestatie-afspraken gemaakt. In de vorm van
jaarprogrammas zullen deze afspraken nader worden uitgewerkt.
De gemeente en de corporaties (die al samenwerken in de stichting VSW)
schrijven in de prestatie-afspraken dat met begrip voor hun eigen
verantwoordelijkheden en bevoegdheden meer gezamenlijk optrekken in de
volkshuisvesting van belang is. Het nog altijd grote en groeiend
aantal woningzoekenden naar een huur- of koophuis heeft daar baat bij.
Bouwen van betaalbare woningen voor alle doelgroepen, handhaven en
verbeteren van de woonkwaliteit, vergroten van de keuzevrijheid van
bewoners en realiseren van nieuwe typen woningen, al dan niet in
combinatie met zorg, moeten hun concrete vertaling vinden in de
afspraken. De Woonvisie Apeldoorn, waarin de gemeente haar beleid voor
de volkshuisvesting tot 2010 heeft neergelegd, het beleid van de VSW
en de strategische plannen van de corporaties zijn daarbij de
onderlegger.
De corporaties garanderen in Apeldoorn 2010, dé woonstad de titel van
de prestatie-afspraken dat er een kernvoorraad van voldoende woningen
is van goede kwaliteit. Op grond van de Woonvisie betekent dat de
nieuwbouw van 2.250 goedkope huurwoningen bij een omvang van een
kernvoorraad van 15.350 huizen in 2010. Daarnaast zal er sprake zijn
van de sloop van 1.800 huurwoningen.
Voor het realiseren van onderdelen uit de prestatie-afspraken zullen
de corporaties zich veel onrendabele investeringen moeten getroosten.
Om die reden zal de gemeente de woningstichtingen in de gelegenheid
stellen om tot 2010 tenminste 425 koopwoningen in de vrije sector
bouwen; daarvan komen er 250 uit eerdere afspraken, 175 huizen worden
er aan toegevoegd. Bovendien verplicht de gemeente zich de kostprijs
voor de bouw van sociale huurwoningen zo laag mogelijk te houden. Een
aangepaste prijs voor de grond, geen leges voor bouwvergunningen voor
sociale huurwoningen die met rijkssubsidie worden gebouwd, en geen
doorberekening van de kosten voor de herziening van bestemmingsplannen
voor sociale woningbouw, zullen daarvoor onder andere als maatregelen
worden ingezet.
Beide partners streven ernaar dat de corporaties ongeveer zestig
procent van de totale woningbouw in Apeldoorn voor hun rekening zullen
gaan nemen (momenteel ligt dat percentage tussen de 45 en 50). Komen
zij boven dat percentage uit, dan gaan de bouwinkomsten van dat deel
naar een fonds voor de ontwikkeling van de Kanaalzone.
De versterking van het partnerschap van gemeente en woningstichtingen
komt in het bijzonder tot uitdrukking in die Kanaalzone. De
ontwikkeling van dit project is van eminent belang voor de toekomst
van de stad Apeldoorn, onderkennen de partners in de
prestatie-afspraken. Bedrijven zullen er plaats maken voor woningbouw,
milieuproblemen moeten er worden opgelost. Een ingewikkeld, kostbaar
en tijdrovend plan, waarvoor gemeente en corporaties de handen ineen
zullen slaan.
Momenteel heeft de gemeente in de Kanaalzone nauwelijks grond in
handen. Beide partners hebben zich bereid verklaard samen de
verwerving ter hand te nemen; ruilen van grondposities tussen beide
partijen is daarbij mogelijk. Er wordt gespeeld met de gedacht om voor
het project een gemeenschappelijke grondbank op te richten.
De gemeente zal de voorzienbare winsten bij het ontwikkelen van een
nieuw bedrijventerrein voor de herhuisvesting van bedrijven uit de
Kanaalzone inzetten in de grondexploitatie van het gebied. Van hun
kant zullen de corporaties de eventuele winsten op koopwoningen
inleveren als bijdrage aan de grondexploitatie. De gemeente zal de
woningstichtingen vanaf het begin betrekken in het planproces voor
nieuwe bouwvlekken.
De woningstichtingen en de gemeente hebben ook prestatie-afspraken
gemaakt voor het omvormen van een deel van de woningvoorraad. Het gaat
dan in eerste instantie om herstructurering in Zuid en Zevenhuizen.
Plannen daarvoor zijn inmiddels in uitvoering genomen. De samenwerking
bij beide plannen zal uitmonden in gezamenlijk gedragen
uitvoerings-programmas. Wat betreft de afbakening van de rollen is
daarbij afgesproken dat de gemeente de regie voert en voor de publieke
taken zorgt (bestemmingsplannen, de openbare ruimte). Voor de
grondexploitatie, ontwikkeling van bouwplannen en exploitatie zijn de
corporaties aan zet.
In Apeldoorn 2010, dé woonstad spreken beide partners in de
huisvesting af dat zij hun aandacht ook zullen richten op het
bevorderen van de samenhang tussen wonen, zorg en welzijn. In dat
verband zullen zogeheten zorgzones en cirkels worden ontwikkeld en
zullen er voldoende woningen worden gebouwd waar mensen die zorg
behoeven, zelfstandig kunnen wonen. Maatregelen voor woningaanpassing
worden wat betreft toepassing, aanvraagprocedure en bekostiging
verbeterd. Daarnaast is er in Apeldoorn behoefte aan ongeveer 1.200
extra zorgwoningen waar 24 uurs-zorg voor een langere duur kan worden
geleverd, constateren de partners. Van dat aantal zijn er inmiddels
zon 525 in uitvoering genomen. De corporaties hebben de overige 675
zorgwoningen in 2010 opgeleverd of in aanbouw, is de afspraak. Het
merendeel wordt sociale huur.
Behalve deze afspraken over aangepaste en zorgwoningen zijn de
gemeente en De Goede Woning, St. Joseph, Ons Huis en Beter Wonen
overeengekomen om in 2010 circa 300 woningen voor mensen met
verstandelijke beperkingen (bij voorbeeld dementie) gereed of in
uitvoering te hebben. Dat kan door nieuwbouw maar ook door het
opplussen of splitsen van bestaande huizen.
Naast ouderen krijgen ook andere groepen woningzoekenden speciale
aandacht in de prestatie-afspraken. Van woonwagenbewoners en
kermisondernemers, dak- en thuislozen, asielzoekers, tot starters op
de woningmarkt, studenten en ander kamerbewoners. Zo wordt in de
overeenkomst de overheveling van standplaatsen voor woonwagenbewoners
en kermisexploitanten van gemeente naar corporaties vastgelegd. Voor
studenten wordt gedacht aan een nieuw type woning, de studio, of aan
de verbouw van leegstaande kantoorgebouwen tot (studenten-)woningen.
Met dit soort initiatieven geven beide partijen hun streven aan om
woningzoekenden meer keuzevrijheid te bieden, niet alleen in
woningtype maar ook tussen huur en koop. De keuzemogelijkheden worden
nog uitgebreid omdat het systeem voor de verdeling van de woningen in
2005 de hele Stedendriehoek zal bestrijken.
Bij de ontwikkeling van het particulier opdrachtgeverschap zullen de
corporaties volgens de prestatie-afspraken ook hun partij meeblazen.
De gemeente en de vier woningstichtingen maken in hun
prestatie-afspraken duidelijk dat er geen verschil van benadering zal
zijn tussen initiatieven en plannen voor Apeldoorn en voor de dorpen.
Het opstellen van de prestatie-afspraken heeft de nodige tijd gevergd.
Dat is niet verwonderlijk. Het inkaderen van een woningmarkt die sterk
en voortdurend in beweging is, het treffen van maatregelen voor een
complex binnenstedelijk project als de Kanaalzone met tal van, soms
tegengestelde belangen, vraagt om creativiteit en stuurmanskunst,
constateren de partners.
De raadscommissie en de gemeenteraad buigen zich in oktober over het
document, waarna begin november de officiële ondertekening is
voorzien.
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-sep-2003 08:23
Gemeente Apeldoorn