Onderzoek publicatie datum: september 2003
rapport 'onderzoek achter de internetsite'
Gemeenten weten nauwelijks hoeveel burgers en bedrijven hun websites bezoeken. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek naar het bezoek aan gemeentelijke en provinciale websites en het internetbeleid van gemeenten en provincies in 2002.
Het onderzoek, waaraan 183 gemeenten en 8 provincies hebben meegewerkt, is uitgevoerd door Daadkracht Advies en Managementdiensten voor burger@overheid. Het onderzoek wijst verder uit dat de afdeling communicatie in de meeste gemeenten (75%) en provincies verantwoordelijk is voor de website. Kleine gemeenten blijken relatief meer tijd aan de website te besteden dan grote gemeenten. Hoog op de gemeentelijke- en provinciale internetagenda staan het verbeteren en uitbreiden van de dienstverlening via internet.
Bezoekers
Slechts een kwart van de gemeenten en 5 provincies leverden bruikbare bezoekersgegevens aan. Hetzij omdat deze niet voor handen waren, hetzij omdat niet achterhaald kon worden op welke manier het aantal bezoekers werd gemeten. Gemeenten en provincies blijken vaak wel (in ruim 80% van de gevallen) over een bezoekersteller te beschikken, maar de wijze waarop bezoekers geteld worden loopt enorm uiteen. De meer dan dertig statistische programmas die overheden gebruiken blijken allemaal zo hun eigen meetmethode te hanteren van hits, pageviews tot unieke bezoekers of bezoeken. De onderzochte gemeenten en provincies waren nauwelijks in staat te duiden wat ze precies meten. De bezoekersaantallen van de gemeenten en provincies die wel bruikbare gegevens aanleverden, kwamen uit op gemiddeld 1.200 unieke bezoekers per 1.000 inwoners bij gemeenten en 165 per 1.000 inwoners bij provincies.
Internetbeleid
Bij drie kwart van de gemeenten en bij alle onderzochte provincies is de afdeling communicatie verantwoordelijk voor de website. De afdeling I&A is veelal wel betrokken, maar in een (technisch) ondersteunende rol.
Het onderzoek wijst verder uit dat het beslag van internet op de organisatie het grootste is bij kleine gemeenten. Gemeenten met minder dan 10.000 inwoners besteden gemiddeld 0,33 fte van de in totaal 47 fte aan het beheer, onderhoud en doorontwikkelen van hun website, terwijl gemeenten met meer dan 100.00 inwoners gemiddeld 1,9 fte van de in totaal 1.383 fte beschikbaar stellen. De provincies hadden gemiddeld 1,6 fte beschikbaar. De kosten voor het jaarlijkse onderhoud van de website variëren van ruim 5.000 euro voor kleine gemeenten, tot 25.000 euro voor de grote gemeenten. Minder dan de helft (42%) van de gemeenten heeft jaarlijks geld om de website verder te ontwikkelen. Dit jaar staat bij 29% van de gemeenten het verbeteren en uitbreiden van de dienstverlening op de agenda, 17% heeft plannen met interactieve beleidsvorming en nog eens 17% richt zich op het vervolmaken van de huidige site. Dit beeld blijft voor de komende twee jaar hetzelfde. Ook bij de acht ondervraagde provincies heeft elektronische dienstverlening veruit de meeste prioriteit, gevolgd door interactieve beleidsvorming.
Over het onderzoek
Het onderzoek is verkennend van aard en uitgevoerd door Daadkracht Advies en Managementdiensten voor burger@overheid. Het onderzoek heeft in de eerste helft van 2003 plaatsgevonden. Alle gemeenten en provincies zijn via e-mail met een enquête benaderd. Ruim 80 gemeenten en alle provincies zijn vervolgens nagebeld. In totaal hebben 183 gemeenten en 8 provincies meegewerkt aan het onderzoek.
bron: burger@overheid
Rapport onderzoek achter de internetsite (346k)
Jacqueline Curiel
(c) burger@overheid - colofon - disclaimer - privacy