Informatie: VOOR DE PERS
30-09-2003
CNV Burgerluchtvaart: "Licht vertrouwen in fusie KLM
CNV Burgerluchtvaart ziet met vertrouwen de fusie van KLM en Air
France tegemoet. De KLM-directie heeft ons verzekerd dat de
vermindering van arbeidsplaatsen door deze fusie beperkt blijft tot
circa 500 ftes in vijf jaar tijd, en dan ook nog via natuurlijk
verloop. Daarnaast schetst de directie ons een uiterst gunstig
financieel plaatje voor diezelfde periode. Van een fusie-zeperd gaan
we daarom niet uit; niettemin hebben we wel de nodige kritische
vragen, aldus vakgroepbestuurder Ingeborg Baltussen.
KLM gaf maandag in het overleg met de bonden aan van de fusie te
verwachten dat in vijf jaar tijd een forse winst kan worden behaald
door synergetische effecten van de fusie. Maar daarbij gaat de
directie wel uit van een behoorlijk gunstig plaatje met dito
groeiscenario. Men is de winsten alvast aan het verdelen. Maar hoe
gaan de eventuele verliezen verdeeld worden? Wat gebeurt er als het
toch even tegen zit en, bijvoorbeeld, dat nieuwe gevalletje van SARS
in Singapore toch weer uitdijdt? En ook de kerosineprijzen komen
verder onder druk te staan als de OPEC nog eens de ruwe olieprijs
verhoogt door kunstmatig de productie te beperken. Het gaat niet eens
zozeer om deze twee items, maar er zijn zoveel invloeden mogelijk die
het plaatje toch allemaal wat donkerder kleuren, aldus Baltussen.
CNV Burgerluchtvaart is wel ingenomen met de toezegging dat er door de
fusie niets verandert aan de arbeidsvoorwaarden van het huidige
KLM-grondpersoneel. En ook de medezeggenschap, in de vorm van de
ondernemingsraad, blijft puur Nederlands. Baltussen: Maar terwijl wij
hier praten over een fusie met al zn voorgeschotelde positieve punten,
voert KLM ondertussen wel een sociaal plan uit dat in korte tijd 4.500
arbeidsplaatsen kost. Als je nu al voorspelt dat het straks veel beter
gaat met je bedrijf, dan is het niet logisch dat je nu zoveel
gekwalificeerde mensen op de keien zet. Om die mensen kan je binnen
korte tijd wel eens staan te springen. Wetende dat de overheid
inmiddels nadenkt over zaken als deeltijdontslag, onze bond een
voorstel heeft gedaan om een schilcontract in te voeren wil ik nog
eens met de KLM-directie praten over de mogelijkheden om het lopende
sociaal plan te verzachten. Dus niet alle mensen in de WW droppen,
maar op afstand in dienst houden en zonodig om- en bijscholen, zoals
ons schilcontract dat voorstelt. Dat maakt dat je snel kan beschikken
over goede mensen, op het moment dat je ze nodig hebt, En KLM beweert
zelf dat de fusie méér werk en geld oplevert. Dus daar wil ik graag op
aanhaken.
Nadere inlichtingen:
Ingeborg Baltussen (vakgroepbestuurder):
030 6 348 393
Wouter de Jong (persvoorlichter):
030 6 348 243
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)