Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 29 september 2003

NS-tarief 2004 conform contract Verkeer en Waterstaat NS-tarief stijgt 4%; twintig procent lager dan stijging overig openbaar vervoer

Op 1 januari 2004 verhoogt NS de treintarieven met gemiddeld 4%. De jaarlijkse verhoging betreft dit jaar een doorberekening van uitsluitend externe kosten, namelijk de inflatie voor 2004 (1,5%) plus de stijging van de vergoeding voor gebruik van het spoor (2,5%). De financiële situatie laat NS geen andere mogelijkheid dan het doorberekenen van de stijging van externe kosten. Overigens is de tariefstijging voor de trein bijna 20% lager dan die voor het stads- en streekvervoer (4,87%).

Infraheffing
Ook in 2004 stijgt de door de overheid vastgestelde vergoeding die NS aan ProRail betaalt voor gebruik van het spoor (de infraheffing). Een deel van deze stijging past in de 2% ruimte die het contract van NS met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat biedt. Het restant (0,5%) betreft een onvoorziene verhoging van de infraheffing over 2003. Deze extra stijging mag NS doorberekenen. Dit is in lijn met het kabinetsbesluit 'de eindgebruiker betaalt'.

Specifieke kaartsoorten
Ook de tarieven van enkele speciale kaartsoorten waarvan de prijs al jaren gelijk is gebleven zullen stijgen. De prijs van de Zomertoer is sinds 1998 niet aangepast. In 2004 wordt deze voor een persoon verhoogd van E45 naar E49 en voor twee personen van E59 naar E69. De Railrunner, niet verhoogd sinds 1994, wordt E2 in plaats van E1.

Structuurwijziging
Vorig jaar heeft NS afspraken gemaakt met de consumentenorganisaties (Locov) om de tariefstructuur meer inzichtelijk te maken voor de reiziger. In drie stappen werkt NS aan een tariefopbouw waarbij de reiziger betaalt per tariefeenheid. De eerste stap is vorig jaar gezet, nu volgt de tweede en in 2005 de laatste stap. De structuur-wijziging is budgetneutraal; het levert NS in totaliteit geen extra inkomsten op. Wel kan hierdoor per 1 januari het tarief voor een individuele reiziger minder of meer stijgen dan de gemiddelde verhoging. Voorbeelden van de structuurwijziging zijn uitgewerkt in de bijlage.

Noot aan de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting: 030 - 235 70 70

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.