Ingezonden persbericht


Persbericht

Champagne voor Vossen en Findhammer

Zij gingen naar Nijverdal om de Groep N overwinning binnen te halen. Makkelijk was het niet, maar het is ze gelukt. Henk Vossen uit het Limburgse Tegelen en zijn Heldense navigator Johan Findhammer wisten na een verbeten strijd over 20 klassementsproeven als snelste groep N te finishen. Vossen ging vrijdagavond meteen in de aanval en reed met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6 op de eerste klassementsproef de snelste tijd in zijn klasse. Verkooijen (Subaru) en Colsoul (Mitsubishi Lancer Evo 7) schrokken wakker en sloegen terug. Vanaf dat moment werd het een spelletje stuivertje wisselen, waarbij de broertjes Colsoul uit België 's avonds het tempo niet meer bij konden houden en langzaam maar zeker terugvielen in het klassement. Ook Bolderheij, met wiens tegenstand Vossen terdege rekening had gehouden, kon het tempo van de kemphanen niet bijhouden. De kaarten in het algemeen klassement waren al zeer snel geschud. Bijvelds ging aanvankelijk aan de leiding totdat hij op de derde proef van de baan ging, wat voor hem einde rally betekende. Regionale rijder Wevers nam een flinke voorsprong en toen later Boers met turboproblemen langs de kant ging, bleef in de top eigenlijk alleen de Fin Jouni Ampuja met zijn Toyota Corolla WRC over. Het tijdsverschil was echter te groot om voor spanning te zorgen met als gevolg dat de aandacht zich verplaatste naar de strijd Vossen/Verkooijen om de groep N overwinning. Op radio, televisie en langs de proeven heerste de vraag wie de snelste tijden op de proeven realiseerde. Het was zo close dat elke seconde, het verschil tussen winnen of 2e worden betekende. Een spannender slot als dat van de Golden Tulip Rally had niemand kunnen bedenken. Na de voorlaatste klassementsproef was de stand tussen Vossen en Verkooijen namelijk exact gelijk. Ademloos wachtten de serviceteams en het publiek bij de radio, waar alles live verslagen werd, op de laatste resultaten. Wat zou zegevieren, de jarenlange ervaring van de Limburger Vossen of de inzet van de jongere Brabander Verkooijen, Mitsubishi of Subaru? Hij zou echter Henk Vossen niet zijn als hij, als routinier, niet nog een ijzer in het vuur had of zoals later een van de toeschouwers het verwoordde: Deze vos verliest noch zijn haren, noch zijn streken. En zo gebeurde het dat de equipe Vossen/Findhammer voor de laatste KP opzettelijk 1 minuut te laat inklokte, waarop in Nederland geen straf staat. Verkooijen moest vervolgens vóór Vossen starten, wat voor enige verwarring zorgde bij Verkooijen en ook bij de finish. De regionale omroep en alle toehoorders wachtten bijna ademloos op Vossen; had hij pech? Maar het was een koelbloedige beslissing en het gaf hem 1 minuut langer de tijd om zich volledig te concentreren op een alles of niets afsluiting van de rally. "We gingen voor de overwinning en na twee dagen rallyrijden moest die beslissing op de laatste kilometers vallen. We hebben alles eruitgeperst en een supertijd gereden, liefst 5 seconden sneller dan Verkooijen. Zonder de enorme inzet van het hele team was deze overwinning nooit mogelijk geweest. De champagne komt zeker ook hen toe", was het commentaar van de trotse Henk Vossen bij de huldiging, waar de champagne rijkelijk werd rondgespoten. Een verslag van de rally kunt u in het programma Rally Report dat op 4 en 5 oktober uitgezonden wordt op RTL5. Het Helichem Rally Team gaat zich nu voorbereiden op het volgende evenement, de Rally d'Antibes - Juan les Pins, die op 24, 25 en 26 oktober verreden zal worden en meetelt voor het Europees Kampioenschap (coëfficiënt 20).



Ingezonden persbericht