Gemeente Utrecht
DUBBELE OPGAVE IN BEGROTING 2004
Het college van burgemeester en wethouders stelt in de begroting 2004 voor de uitvoering van de tien beloften en veel andere punten uit het collegeprogramma 'Utrecht in Uitvoering' volgens plan voort te zetten. Tegelijkertijd ziet het college zich geconfronteerd met noodzakelijke ombuigingen. In de begroting 2004 staan ombuigingsmaatregelen tot een bedrag van EUR 21 miljoen, bestaande uit efficiencymaatregelen, beleidsombuigingen en maatregelen om de inkomsten van de gemeente te vergroten. Hierdoor is het bovendien mogelijk een aantal bestaande financiële knelpunten op te lossen.
Dit is de hoofdlijn van de eerste programmabegroting die het college heeft gepresenteerd aan het presidium van de gemeenteraad. In de begroting 2004 staan inkomsten en uitgaven van de gemeente Utrecht voor een bedrag van EUR 1,2 miljard.
De ontwikkelingen in 's lands economie laten Utrecht niet onberoerd. Bij het opstellen van de begroting hield het college nog voorzichtig rekening met een meevaller in de algemene uitkering van het gemeentefonds. Op Prinsjesdag heeft het kabinet extra ombuigingen aangekondigd, die eens te meer aangeven dat de pijnlijke keuzes die al in de gemeentelijke voorjaarsnota zijn aankondigd, nodig zijn.
In de begroting 2004 staan ook voorstellen een aantal financiële knelpunten op te lossen ten behoeve van onder andere het project 'Utrecht veilig', beheer en onderhoud openbare ruimte, het cultuurconvenant, vandalismebestrijding bij sport, leerlingenvervoer en onderwijshuisvesting.
Het geheel aan ontwikkelingen en voorstellen maakt een ombuigingspakket noodzakelijk, van EUR 12,5 miljoen in 2004 oplopend tot EUR 21 miljoen in 2007.
Sinds de voorjaarsnota 2003 is de omvang van de gemeentelijke ombuigingsopgave niet gewijzigd. Het pakket aan voorgestelde maatregelen is in de begroting uitgewerkt. Hogere opbrengsten uit de grondexploitatie moeten de gemeente EUR 2,2 miljoen extra opbrengen in 2004 en 2005 en EUR 6,2 miljoen in de jaren erna. Efficienter en dus goedkoper werken moet de gemeente in 2004 al EUR 5,7 miljoen opleveren, tot EUR 6,7 miljoen in 2007. Ten opzichte van de voorjaarsnota moeten de beleidsombuigingen versneld worden ingevoerd: EUR 4,6 miljoen in 2004 tot EUR 7,9 miljoen in 2007.
Tien beloften
Het college stelt voor de uitvoering van het collegeprogramma 'Utrecht in Uitvoering' en van de tien beloften volgens afspraak te laten verlopen. In 2004 is hiervan een flink aantal resultaten zichtbaar.
Op veel fronten investeert de gemeente in het vergroten van de veiligheid in de stad, met name via het project "Utrecht veilig (dat doen we samen)". Na de presentatie van het Masterplan Stationsgebied gaat in 2004 de eerste paal in het Stationsgebied in de grond. De bouw van de Grifthoekgarage is in volle gang en de voorbereidingen van de Lucasbolwerkgarage liggen op schema. Maar liefst vijf grote stadsparken gaan op de schop in 2004. Er gaat in 2004 opnieuw een opvangvoorziening voor daklozen en verslaafden open. De culturele zondagen zullen naar verwachting in 2004 55.000 bezoekers trekken. Er is 10 miljoen beschikbaar voor de bouw en renovatie van scholen. Er komen vier kunstgrasvelden bij in 2004. De eerste fase van De Utrechtse Opgave (verouderde wijken en buurten krijgen een opknapbeurt) is in volle gang. Het wijkgerichte werken krijgt in 2004 zijn definitieve vorm. Voor 2004 heeft het kabinet bezuinigingen aangekondigd op het bijstandsbudget die het helaas noodzakelijk maken het gemeentelijk armoedebeleid te versoberen. Sinds 2002 is het gemeentelijk budget voor armoedebestrijding extra verhoogd.
Eerste programmabegroting
De begroting 2004 is voor het eerst een volledige programmabegroting. Per programma geeft de begroting dit jaar op een nieuwe manier antwoord op vragen als: wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? En wat gaat het kosten? Het college schrijft hierover in de begroting: "(....) Wij hopen dat de gemeenteraad met ons van mening is, dat deze programmabegroting een aanzet biedt tot een krachtiger sturing door de gemeenteraad van de begroting, op hoofdlijnen en op resultaat!"
Tarieven 2004
Wat de lokale lasten betreft behoorde Utrecht een aantal jaren geleden nog tot de top tien van duurste gemeenten. Gelukkig is die tijd voorbij.
Het college stelt voor de onroerende zaakbelasting (OZB) alleen met de prijsontwikkeling te verhogen. Op basis van het prijsindexcijfer van de totale overheidsconsumptie betekent dit een aanpassing van 3,25%.
De afvalstoffenheffing stijgt grotendeels door externe kostenontwikkelingen met 9,75%, het rioolrecht voor kleinverbruikers met 4,27%. De kwijtschelding van de OZB en de afvalstoffenheffing voor bewoners met lage inkomens blijft gehandhaafd.
Communicatie over de begroting
In een extra bijlage van Ons Utrecht zal op 1 oktober een samenvatting van de begrotingsvoorstellen staan. Op woensdag 8 oktober 2003 zal er van 19.30 tot 21.30 uur in de Kleine Zaal van Muziekcentrum Vredenburg een begrotingsbijeenkomst zijn. Het college van burgemeester en wethouders is aanwezig om met bewoners en organisaties van gedachten te wisselen over de begroting, inclusief de tien beloften die aan de stad gedaan zijn bij de start van het college in januari 2001. De wethouder van Financiën, Jan van Zanen, zal een toelichting geven op de begroting 2004 en er is tevens een informatiemarkt.
Bewoners en andere belanghebbenden worden met televisie- en radiospots, advertenties in de lokale media en de internetsite van de gemeente Utrecht op de hoogte gebracht van deze begrotingsbijeenkomst. Op de internetsite van de gemeente www.utrecht.nl/begroting kan iedereen informatie vinden over de begroting 2004.
De wethouder van Financiën houdt maandag 29 september van 16.00 tot 17.00 uur een videochatsessie op internet (www.utrecht.nl) Hij zal dan vragen over de begroting 2004 beantwoorden.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt contact opnemen met Stijn Terlingen, bestuurscommunicatie, telefoon: 030- 286 11 56.
Utrecht, 29 september 2003.