De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
IZ. 2003/1563
datum
23-09-2003
onderwerp
Landbouw- en Visserijraad 29 september 2003 - Geannoteerde agenda
TRC 2003/7200
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Op maandag 29 september vindt in Brussel een bijeenkomst plaats van de
Europese ministers van Landbouw en Visserij. Op de agenda staan negen
punten.
Tijdens de Raad zal de formele goedkeuring plaatsvinden van de
wetgevingsbesluiten ten aanzien van de hervorming van het
gemeenschappelijk landbouwbeleid (Mid Term Review), waarover in de
Raad van juni politieke overeenstemming is bereikt. De goedkeuring nu
betreft de juridische uitwerking van deze besluiten en is feitelijk
slechts een formaliteit.
In navolging van het hervormingspakket waarover inmiddels
overeenstemming is bereikt, komt de Commissie met een nieuw mededeling
met daarin voorstellen voor aanpassing van het beleid voor katoen,
tabak, olijfolie en suiker. De Commissaris zal deze plannen in de Raad
voor het eerst presenteren.
datum
23-09-2003
kenmerk
IZ. 2003/1563
bijlage
De agenda ziet er als volgt uit.
1. Goedkeuring van de voorlopige agenda
2. Goedkeuring van de lijst met A-punten
3. Voorstel voor een Raadsverordening inzake het beheer van
visserij-inspanning voor bepaalde vangstgebieden en visbestanden
(westelijke wateren) (Politiek akkoord)
Het verordeningsvoorstel is aan de Raad voorgelegd als gevolg van de
gewijzigde rechtssituatie vanaf 1 januari 2003 met betrekking tot de
afloop van toegangsbeperkingen voor Spanje en Portugal. Met dit
wijzigingsvoorstel wordt beoogd de totale inspanning in de westelijke
wateren na genoemde datum te stabiliseren. Nederland steunt de
doelstelling van het verordeningsvoorstel.
Nederland acht het van belang dat voor de toekomstige regulering van
de inspanning in de westelijke wateren een adequate afstemming met de
beschikbaarheid van TAC's en quota plaatsvindt, om zodoende te
garanderen dat het inspanningsinstrument een ondersteunende functie
voor het TAC/quotumbeleid blijft behouden.
Het voorzitterschap streeft naar een politiek akkoord en zal de Raad
een voorzitterscompromis presenteren.
4. (Eventueel) Voorstel voor Raadsverordening tot wijziging van Vo
1626/94 inzake technische maatregelen in de Middellandse Zee
(Presentatie door de Commissie)
De Commissie zal bovengenoemd voorstel eventueel presenteren. Het
betreft een wijziging van bestaande beheersmaatregelen in de
Middellandse Zee. De inhoud van het voorstel is nog niet bekend.
5. Richtsnoeren voor het naast elkaar bestaan van genetisch
gemodificeerde gewassen en conventionele en biologische landbouw
(Oriënterend debat)
De Raad zal een oriënterend debat voeren over een document van de
Commissie dat ingaat op het naast elkaar bestaan van genetisch
gemodificeerde gewassen en conventionele en biologische landbouw. De
Raad heeft over dit onderwerp reeds verschillende malen gesproken,
maar op dat moment was het document van de Europese Commissie nog niet
beschikbaar.
Achtergrond van het document van de Commissie is dat verschillende
lidstaten hebben aangegeven problemen te voorzien bij het naast elkaar
bestaan (coëxistentie) van genetisch gemodificeerde en conventionele
gewassen. Zij hebben de Commissie gevraagd hierover een rapport uit te
brengen en eventueel met passende maatregelen te komen.
Het probleem waarvoor gevreesd wordt, is het uitkruisen van
gg-gewassen met gg-vrije soortgenoten.
In de mededeling geeft de Commissie aan dat in de EU geen enkele vorm
van landbouw mag worden uitgesloten. Los van het feit of het om de
teelt van conventionele gewassen, biologische teelten of gg-gewassen
gaat. Deze redenering wordt beargumenteerd met de keuzevrijheid voor
consumenten en producenten.
Tevens concludeert de Commissie dat het aan de individuele lidstaten
is om maatregelen te nemen die er zorg voor dragen dat alle vormen van
landbouw ook kunnen blijven voortbestaan. Daarvoor doet ze wel een
aantal aanbevelingen over de meest geschikte beheersmaatregelen om
vermenging (uitkruising) te voorkomen. Vanwege de grote regionale
verschillen in teelten in de EU meent de Commissie dat het niet op
haar weg ligt zaken dwingend voor te schrijven.
Nederland steunt de Commissie in haar opvatting dat het aan de
lidstaat zelf is om adequate maatregelen te nemen om vermenging van
gewassen te voorkomen. De richtsnoeren en aanbevelingen die de
Commissie daarvoor geeft, kunnen daarbij een goed kader vormen. Ik
vind het bovendien verstandig dat is voorzien om na twee jaar de
beoogde werkwijze te evalueren, zodat eventuele noodzakelijke
aanpassingen kunnen worden doorgevoerd.
6. Een duurzaam landbouwbeleid voor Europa; hervorming van de
sectoren tabak, olijfolie, katoen en suiker (Presentatie door de
Commissie)
Tijdens de onderhandelingen over de hervorming van belangrijke
sectoren van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (Mid Term Review)
heeft de Commissie aangegeven na de zomer te komen met aanvullende
voorstellen voor enkele sectoren. Het betreft het beleid voor tabak,
olijfolie, katoen en suiker, die niet bij de laatste hervorming waren
betrokken. Voor de eerste drie genoemde producten zal de Commissie met
concrete voorstellen komen. Voor suiker is toegezegd dat eerst een
optie op papier met enkele alternatieven voor een nieuw beleid zal
worden gepresenteerd.
Hoewel de voorstellen momenteel nog niet bekend zijn, heeft de
Commissie wel aangegeven de lijn uit de laatste hervormingen te willen
doorzetten. Dat betekent dat ze waarschijnlijk zal voorstellen de
steun die aan genoemde producten wordt gegeven, los te koppelen van de
actuele productie. Daarmee neemt de handelsverstoring van het beleid
fors af, één van de redenen waarom het bestaande landbouwbeleid werd
en wordt hervormd.
Bij suiker zal de Commissie, zoals gezegd, een aantal opties voor het
toekomstig beleid schetsen. Het bestaande suikerbeleid staat om
verschillende redenen onder druk. Zo is de afgelopen jaren de
kostprijs van de productie van suiker in bepaalde gebieden buiten de
EU aanzienlijk gedaald. Bovendien hebben enkele landen bij de
wereldhandelsorganisatie (WTO) een klacht ingediend tegen het Europees
suikerbeleid. Ze menen dat de export van de EU tegen
wereldmarktprijzen slechts mogelijk is omdat de telers op de interne
EU-markt een hogere prijs kunnen bedingen.
Evenals bij eerdere voorstellen tot hervorming, sta ik aanpassingen
voor die de marktwerking in het beleid versterken en daarmee de
concurrentie positie van de Europese en Nederlandse landbouw op de
markt verbeteren. Bovendien moeten de voorstellen passen in de kaders
die door de WTO aan het landbouwbeleid worden gesteld en moeten ze
gefinancierd worden binnen de bestaande budgetten voor het beleid. Bij
genoemde producten zijn daarnaast de belangen van de armste
ontwikkelingslanden in het geding. Dat vergt een gedegen afweging
waarbij ook de belangen van de Nederlandse en Europese landbouw een
rol zullen spelen. Zo gauw de voorstellen bekend zijn, zal het kabinet
hierover een standpunt formuleren.
7. Overbruggingssteun voor schaalvruchten in 2003 (Besluitvorming)
Spanje verzoekt de Raad akkoord te gaan met een nationale regeling
voor de telers van bepaalde schaalvruchten (onder andere noten). De
Spaanse minister acht een dergelijke regeling nodig omdat de oude
programma's die door de EU werden gefinancierd, in 2002 grotendeels
zijn afgelopen. Tijdens de laatste hervormingen van het beleid is
overeengekomen dat vanaf 2004 met een nieuw, aangepast en soberder
programma wordt gestart. Dat betekent dat in 2003 geen specifiek
beleid voor deze sector bestaat, hetgeen door Spanje als onwenselijk
wordt gezien. Men vreest inkomensgevolgen voor de telers en verlies
van continuïteit van delen van de sector. Vandaar het verzoek voor het
verlenen van nationale steunmaatregelen aan deze sector.
Nederland staat altijd tamelijk kritisch ten opzichte van het verlenen
van nationale steun aan specifieke sectoren. Gezien het feit dat het
hier evenwel een duidelijk overgangsprobleem betreft, wil ik
besluitvorming niet blokkeren en overweeg ik mij van stemming te
onthouden.
8. Hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid: Mid Term
Review (Goedkeuring juridische teksten)
De Raad zal zonder verder debat haar goedkeuring geven aan de
juridische teksten die de weerslag vormen van de besluiten van de Raad
van juni over de hervorming van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid.
Na de uiteindelijke besluitvorming zijn deze teksten opgesteld en in
ambtelijke werkgroepen besproken.
Er is geen verder debat over dit onderwerp voorzien. Wellicht dat de
Landbouwcommissaris nogmaals kort zal wijzen op de fundamentele aard
van de veranderingen die zijn overeengekomen. Over de resultaten van
de onderhandelingen is uw Kamer uitvoerig geïnformeerd via eerdere
brieven.
9. Diversen
* Memorandum betreffende de hervorming van de marktordening suiker
(verzoek Denemarken)
De Deense minister zal de Raad enkele mogelijkheden voorhouden ter
aanpassing van de marktordening suiker. De exacte ideeën van
Denemarken op dit punt zijn nog niet bekend, maar zoals eerder
aangegeven zal ook de Europese Commissie komen met enkele opties
voor aanpassing van het suikerbeleid.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit