PERSBERICHT - 2003-09-28

"Mooi concept dat het waard is een nieuwe kans te krijgen"

Travel Deluxe: te weinig bezoekers, wel herhaling in 2004

Het aantal bezoekers van de Travel Deluxe reisbeurs, donderdag tot en met zondag in Amsterdam, is met ruim 2100 ver beneden de verwachtingen gebleven. Toch zijn organisatie en exposanten niet ontevreden. En er komt zeker een vervolg. Projectleider Elisabeth Matos: De kwaliteit van het publiek was erg goed. De meeste exposanten hebben daardoor waardevolle contacten gelegd. Zij én wij zien deze beurs als een investering in de toekomst. Het concept is goed. We gaan dus door.

De organisatie van de eerste beurs voor luxe reizigers had op zon tien- tot twaalfduizend bezoekers in de Amsterdamse Beurs van Berlage gerekend. Maar al op de twee eerste beursdagen bleek, dat dát aantal veel te hoog gegrepen was. In het weekend trok de belangstelling wat aan en zondag was het volgens mevrouw Matos voor Travel Deluxe zelfs een heel goede beursdag.

Natuurlijk had het meer en beter moeten zijn en zijn we toch wel teleurgesteld dat er zoveel minder mensen zijn gekomen dan we hadden voorzien, aldus Elisabeth Matos. Ze heeft de afgelopen dagen veel over mogelijke oorzaken van het bij de prognose achterblijvende bezoek gepraat met de exposanten.

Dat gesprek zetten we begin november voort. Dan is alles een beetje bezonken en gaan we, samen met alle exposanten, deze eerste Travel Deluxe nog eens uitgebreid evalueren en met elkaar brainstormen over wat we beter moeten doen om op de volgende beurs wel het publiek te bereiken dat we willen hebben.

Matos is ervan overtuigd dat het merendeel van de exposanten mee zal gaan met een tweede editie van Travel Deluxe. We hebben een sterke basis, en we moeten deze mooie baby de kans geven om te volgroeien. De beursorganisatie wil zich graag openstellen voor elke goede suggestie, die daaraan een bijdrage kan leveren.

Want vaststaand feit is, dat exclusieve reizen in toenemende mate in de belangstelling staan. En algemeen overheerst de mening, dat daarom een separate beurs, naast de jaarlijkse Vakantiebeurs in Utrecht, wel degelijk op haar plaats is.

Die constatering lag ook ten grondslag aan het idee voor Travel De Luxe. De organisatie van de jaarlijkse Vakantiebeurs in Utrecht - in 2003 goed voor bijna 170.000 bezoekers - merkte dat bepaalde reisorganisatoren en toeristen niet meer in de massa wilde opgaan. Matos: "Luxe reisbureau's zeiden dit jaar duidelijk dat ze in Utrecht niet langer hun soort publiek tegenkwamen." Daarmee was het idee voor Travel Deluxe geboren.

Circa vijftig exposanten toonden vier dagen achtereen in de Beurs van Berlage in Amsterdam hun reisaanbod. De organisatie van Travel Deluxe mikte onder meer op avontuurlijke dertigers met een goede positie in het bedrijfsleven of een eigen bedrijf. Daarnaast zijn volgens Matos ook welgestelde babyboomers een belangrijke doelgroep. De naoorlogse generatie is inmiddels met pensioen en kan al rentenierend genieten van veel vrije tijd.

"Ouderen zijn bovendien minder snel onder de indruk van economisch slechte tijden, omdat zij die in tegenstelling tot veel jongeren al vaker hebben meegemaakt", meent Matos. "Hun inkomen is veel stabieler. Zij hebben nog geleerd ook in goede jaren te sparen, zodat ze in slechte tijden ook nog geld over hebben voor leuke dingen."

Dat die doelgroep nu niet naar deze eerste luxe reisbeurs kwam heeft ongetwijfeld een paar oorzaken. Beursorganisatie en exposanten gaan die proberen op te sporen om de reprise volgend jaar wel tot een succes te maken.

JAN BARTELDS