Start najaarsactie "Pleegkinderen met een handicap"
Zaterdagmiddag 27 september 2003 start de najaarsactie van de campagne "Ouders voor even". In 2003, het internationale jaar van de gehandicapten, vraagt Pleegzorg Nederland extra aandacht voor pleegkinderen met een handicap. In het provinciehuis in Utrecht opent gedeputeerde Kamp een expositie van schilderijen rond het thema "wonen in een pleeggezin".
Pleegkinderen met een handicap hebben tekeningen gemaakt rond het thema "wonen in een pleeggezin". De mooiste en meest indrukwekkende tekeningen dienden als inspiratiebron voor drie kunstenaressen van ArtKids. Zij hebben dertien schilderijen gemaakt in diverse technieken, zoals olieverf, aquarel en gouache. Op 27 september wordt een expositie van deze schilderijen en de bijbehorende kindertekeningen geopend door mevrouw J.G.J. Kamp, gedeputeerde van de provincie Utrecht.
Van één van de schilderijen is een freecard van Boomerang gemaakt voor promotiedoeleinden. Deze kaart wordt ook gepresenteerd en gaat vervolgens in de roulatie in de bioscopen van 7 tot 20 oktober 2003. De schilderijen zijn tot 10 oktober tentoongesteld in het Utrechtse provinciehuis. Deze expositie gaat het komend jaar door Nederland reizen.
De campagne "Ouders voor even" is ruim een jaar geleden gestart. Het eerste campagnejaar is succesvol verlopen. De belangstelling voor pleegzorg is fors toegenomen, de website wordt goed bezocht en de campagne heeft met name ook regionaal veel publiciteit opgeleverd, waardoor de beeldvorming en de naamsbekendheid van de pleegzorg is verbeterd.
Echter, voor bepaalde groepen kinderen blijft het moeilijk om pleegouders te vinden. Dat betreft kinderen die extra zorg en aandacht van hun pleegouders vragen, met name kinderen met gedragsproblemen, een ontwikkelingsachterstand of een handicap. Vandaar dat in 2003, het internationale jaar van de gehandicapten, speciale aandacht wordt gevraagd voor pleegkinderen met een handicap. Pleegzorg blijkt een goede manier om integratie van kinderen met een handicap te bevorderen.
Het belangrijkste doel van de campagne is om meer bekendheid te geven aan de verschillende vormen om voor pleegkinderen te zorgen. Ook moet de campagne bijdragen aan het creëren van een realistisch beeld van het pleegouderschap. Pleegzorg blijkt een relatief onbekend fenomeen.
Duizenden pleegouders zetten zich, vaak onzichtbaar, in voor kinderen die door omstandigheden tijdelijk niet thuis kunnen wonen. Pleegzorg is vaak veel dichterbij dan mensen denken. Bij voorkeur worden pleegouders dichtbij, in de eigen omgeving van het kind gezocht, bijvoorbeeld in de familie of bij kennissen. Soms blijft een kind een paar maanden, soms een paar jaar, maar ook opvang tijdens vakantie of weekenden behoort tot de mogelijkheden. De campagne moet pleegzorg meer zichtbaar maken in onze samenleving.
Ingezonden persbericht