Persbericht
Open Dag RijnGouweLijn
Publicatiedatum: 15 september 2003
Op zaterdag 27 september aanstaande is er een door de gemeente Leiden
en het projectbureau RijnGouweLijn georganiseerde open dag over de
RijnGouweLijn. De open dag vindt plaats op perron 1 van station Leiden
Centraal van 11.00 uur tot 15.00 uur. Inwoners van Leiden en andere
belangstellenden kunnen kennismaken met een light-railvoertuig en
worden geïnformeerd over de betekenis van de RijnGouweLijn voor Leiden
in het bijzonder. Medewerkers van de gemeente en het projectbureau
zijn aanwezig om al uw vragen te beantwoorden.
In de toekomstige situatie maakt de RijnGouweLijn geen gebruik van
station Leiden Centraal maar van het busstation. Omdat de rails daar
nog niet ligt is er voor gekozen om het light-railvoertuig voor de
open dag te parkeren op station Leiden Centraal. Bezoekers kunnen het
voertuig bezichtigen maar geen rit maken. Het rijk heeft namelijk
alleen toestemming gegeven voor passagiersritten met light rail voor
het tracé Gouda - Alphen aan den Rijn.
Beslissing minister in najaar verwacht
De provincie heeft begin september de plannen voor de RijnGouweLijn
Oost ingeleverd bij de minister van Verkeer en Waterstaat.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben bovendien een brief aan
diverse leden van het kabinet gestuurd om hen te overtuigen van het
belang van de light-railverbinding. De betrokken gemeenten en de
provincie hebben zelf aangeboden eenderde deel van de kosten voor de
aanleg van dit deeltraject te betalen. Van het rijk wordt een bijdrage
van ongeveer tweederde van de kosten gevraagd, namelijk EUR 158
miljoen. De beslissing hierover wordt dit najaar verwacht.
Naast het bepalen van de beste route en de wensen en eisen ten aanzien
van de verbinding, heeft het projectbureau RijnGouweLijn samen met
vele deskundigen de verwachte kosten, opbrengsten en milieueffecten in
kaart gebracht. Daarnaast is er uitgebreid overlegd met veertien
gemeenten en maatschappelijke organisaties om goedkeuring voor het
plan te verkrijgen. Nu de regio achter het voorstel staat kan een
krachtig signaal worden afgegeven richting Den Haag. De RijnGouweLijn
moet er komen.
Projectplanning
Bestuurders uit de regio zetten zich dit najaar in om het plan voor de
RijnGouweLijn en het benodigde budget toe te lichten aan het
ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tegelijkertijd werkt het
projectbureau met de gemeente Leiden en de provincie aan de uitwerking
van het toekomstige buslijnennet in de regio en aan de plannen voor de
RijnGouweLijn West.
Als de minister nog dit jaar geld reserveert voor de RijnGouweLijn
Oost gaat het project de zogenaamde ontwerpfase in.
Vanaf januari 2004 laat het projectbureau locatiestudies verrichten
voor de RijnGouweLijn Oost. Er worden dan voorstellen gemaakt voor
onder andere de exacte locaties van haltes in Leiden. Daarnaast worden
diverse alternatieven uitgewerkt voor de inrichting van de Breestraat
met dubbel of enkel spoor. Verder worden in de volgende fase
tekeningen gemaakt van haltes en stations, parkeerplaatsen,
fietsenstallingen, overwegen, het transferium aan de A4, etc. Twee
belangrijke uitgangspunten bij ieder ontwerp zijn de
verkeersveiligheid en de persoonlijke veiligheid van de reiziger.
Deze pagina is gewijzigd op 16-09-2003
Gemeente Leiden