Time : 3:54:48 PM
Date : Friday, September 26, 2003
Sender Name: SEBECO
SEBECO AWARD OOST-VLAANDEREN 2003
Waarom nu deze eerste SEBECO AWARD OOST-VLAANDEREN 2003 georganiseerd
werd door SEBECO onder de auspiciën van de Kamer Van Koophandel
Oost-Vlaanderen? Ondanks het ontegensprekelijke belang van de
telefonische communicatie krijgt dit aspect van de relatievorming en
-onderhoud niet altijd de aandacht die het verdient. En toch: als
bedrijf krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken.
Overigens staat het vast dat klantgerichtheid finaal resulteert in
winstgevendheid. Er is een duidelijk verband tussen de kwaliteit van
de dienstverlening, de mate van klantentevredenheid en de
winstgevendheid van een onderneming. Tevreden klanten zijn geneigd om
meer te kopen, om herhalingsaankopen te doen, enz...
Tot de doelgroep van deze wedstrijd behoorden de bijna 1800
Oost-Vlaamse bedrijven uit de private sector met ten minste 20
werknemers. Via een algemene Nederlands- en Franstalige vraagronde
werd nagegaan of het telefoononthaal snel, vriendelijk en efficiënt
gebeurde. Een eerste opmerkelijke vaststelling is dat meer dan 13%
van de ondernemingen niet bereikbaar was: bij hen kregen de
operatoren een fluitende faxtoon te horen, een verkeerd nummer, een
antwoordapparaat of simpelweg helemaal geen contact. Iets om over na
te denken.
Het SEBECO team noteerde tijdens het verloop van de campagne een
aantal opvallende bloopers. Uiteraard bleven dit eerder schaarse maar
pijnlijke ervaringen. Zo plaatste iemand de beller gedurende 6
minuten op een wachtlijn; een andere onthaalverantwoordelijke slaagde
er niet in de naam van het bedrijf juist te spellen; bij weer een
ander bedrijf werd gewoon ingehaakt toen men hoorde dat de beller
Franstalig was. Hallo, klantvriendelijk beleid?
Gelukkig reageerde 80% van de bedrijven positief. Voor hen was deze
oefening een opportuniteit om de kwaliteit van het telefonisch
onthaal in hun bedrijf nog eens in de kijker te plaatsen. Voor deze
medewerkers was een correcte begroeting geen onoverkomelijk probleem;
zij verstrekten zonder haperen standaardinformatie over de firma en
konden op een bevattelijke en beknopte manier de activiteiten
schetsen.
Hier geen vragen als:
"Waarom moet u dit allemaal weten?"
"Bent u verantwoordelijk voor het versturen van junk mail?"
"Verdient u geld met het doorgeven van mijn informatie?"
Op donderdagavond 25 september zijn tijdens een feestavond de namen
bekend gemaakt van de laureaten van de eerste SEBECO AWARD
OOST-VLAANDEREN 2003.
Voor deze bedrijven is klantvriendelijkheid geen loos woord.
Zijn genomineerd:
- Bchard-L'Escaut, Sint-Kruis-Winkel, Industrie voeding met 20-49
werknemers.
- NSG Europe,Temse, Industrie andere met 20-49 werknemers.
- Uco Textiles, Gent, Industrie textiel met 200-499 werknemers.
- Laroy-Duvo, Wondelgem, Industrie andere met 50-99 werknemers.
- Sobinco, Zulte, Industrie hout & bouw met 200-499 werknemers.
- Crawford Door, Merelbeke, Industrie metaal 100-199 werknemers.
- Vleeswaren De Wulf, Aalter, Industrie voeding met 50-99 werknemers.
- Gentse Auto-Service, Mariakerke, Industrie metaal met 20-49
werknemers.
- Van Hoecke Automation, Gavere, Andere diensten met 20-49
werknemers.
- H & S Transport, Gent, Transport met met 20-49 werknemers.
- Brantano, Erembodegem, Andere diensten met 500-1000 werknemers.
- De Witte & Morel Globel Resources, Gent, Consulting-HRM met 100-199
werknemers
- Deba, Nevele, Industrie metaal met 20-49 werknemers.
- J. Sarens, Sint-Niklaas, Industrie textiel met 20-49 werknemers.
- Rol-ex, Erembodegem, Industrie andere met 20-49 werknemers.
- Volvo Parts Gent, Oostakker, Industrie metaal met 200-499
werknemers.
- Grada International, Lokeren, Industrie metaal met 100-199
werknemers.
De winnaars zijn:
3de prijs: New JEV Screen, Mariakerke, Andere diensten met 20-49
werknemers.
2de prijs: Omega Pharma, Nazareth, Chemie & farmacie met 100-199
werknemers.
1ste prijs: Lotus Bakeries, Lembeke, Industrie voeding met 100-199
werknemers.
Deze ondernemingen hebben bewezen over een voorbeeldige telefonische
dienstverlening te beschikken. Wellicht is het geen toeval dat de
winnaar van vanavond een beursgenoteerd bedrijf is, een bedrijf dat
dus - nog meer dan andere - communicatie met haar aandeelhouders hoog
in het vaandel draagt. Wij zijn er van overtuigd dat de inspanningen
en de resultaten van de laureaten inspirerend kunnen werken voor
ieder van ons, zowel in de private als in de publieke sector, op
lokaal én op provinciaal niveau. In de marge nog deze vaststellingen:
2 van de 20 gelauwerde ondernemingen worden geleid door een vrouw.
Zou het dan toch waar zijn dat vrouwen betere communicatoren zijn en
dat mannen niet kunnen luisteren?
Dit initiatief krijgt navolging. Dat heeft ook Ingrid Walry, chief
executive officer van SEBECO begrepen en tijdens de komende maanden
stelt zij het concept van deze wedstrijd voor aan bedrijven en
organisaties in de andere Vlaamse provincies.
SEBECO CENTER
Kerkstraat 106
BE-9050 GENT
website www.sebeco.com
e-mail info@sebeco.com
tel +32 9 223 32 40
fax +32 9 233 34 78