CDA
26-09-03
Bijzondere scholen moeten identiteit zelf waarmaken
Hoe ver reikt de vrijheid van onderwijs? Dat was het overkoepelende
thema van het debat met de leden dat 25 september j. plaatsvond in de
aula van de Universiteit van Utrecht. Het debat spitste zich toe op de
beleidsautonomie van scholen, in relatie tot gemeenten en
Rijksoverheid, artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en een aantal
andere actuele kwesties zoals het lerarentekort, de studiefinanciering
en het beroepsonderwijs.
Bijzondere scholen moeten identiteit zelf waarmaken
Hoe ver reikt de vrijheid van onderwijs? Dat was het overkoepelende
thema van het debat met de leden dat 25 september j. plaatsvond in de
aula van de Universiteit van Utrecht. Het debat spitste zich toe op de
beleidsautonomie van scholen, in relatie tot gemeenten en
Rijksoverheid, artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en een aantal
andere actuele kwesties zoals het lerarentekort, de studiefinanciering
en het beroepsonderwijs
In een bomvolle aula met ruim 250 deelnemers -veel belangstellenden
moesten teleurgesteld worden benadrukte minister Van der Hoeven dat
scholen, ouders en overheid samen verantwoordelijk zijn voor het
onderwijs. "Het ministerie moet leren "ontvoogden, stoppen met
betutteling, kortom, de kunst van het loslaten beoefenen. Scholen
moeten meer ruimte krijgen." De minister riep de bijzondere scholen op
de eigen identiteit waar te maken. "Scholen die die slag niet kunnen
maken, krijgen het erg moeilijk."De Onderwijsminister bestreed dat
bijzondere scholen allochtone leerlingen zouden weigeren. "95% van de
leerlingen wordt toegelaten, en ik ken bijzondere scholen die voor 90%
zwart zijn." Zij is een groot voorstander van afspraken tussen scholen
onderkling en gemeenten over opname van allochtone leerlingen.
Ook Jan de Vries (onderwijswoordvoerder van de CDA-fractie) stelde in
aansluiting op minister Van der Hoeven dat scholen zelf hun identiteit
moeten waarmaken. "Artikel 23 is niet de waarborg voor bijzonder
onderwijs. Ook de CDA-fractie is dat niet. U moet zelf invulling geven
aan de identiteit van de school." De Vries benadrukte voortdurend de
eigen verantwoordelijkheid van bestuur en ouders. "Wij gaan niet
ingrijpen in het beleid van scholen; de beleidskeuzes moeten binnen de
school gemaakt worden. Die keuzes moeten transparant zijn, en ouders
moeten in het schoolbestuur vertegenwoordigd zijn."
Ab Klink (directeur van het WI) schetste een aantal ontwikkelingen
zoals de vergrijzing en verkleuring van de samenleving en gaf aan wat
de gevolgen daarvan voor het onderwijs zijn. "De vergrijzing zet door
en als de economie straks aantrekt wordt het lerarentekort straks
direct groter."Klink stelde dat -als het om de verkleuring gaat - het
echte probleem is dat ouders vrezen dat zwarte scholen slechter zijn.
Hij is een hartstochtelijk voorstander van het kabinetsplan voor
schakelklassen om onderwijsachterstanden tegen te gaan.
Voordat de vragenronde van start ging kreeg Wim Littoy (directeur van
CVO, een scholengemeenschap in Roterdam) de gelegenheid een krachtig
pleidooi te houden voor optimale verantwoordelijkheid en ruimte voor
scholen. Littoy wil een bundeling van geldstromen tot een geldstroom
waar scholen wat de besteding betreft dan zelf voor 100%
verantwoordelijk voor zijn. Scholen moeten dan wel bedrijfsmatiger
gaan werken. Littoy brak verder een lans voor daadwerkelijke
onderwijsvernieuwing.
Gemeenten hebben grotere verantwoordelijkheid
Na de korte toespraken was het woord aan de leden. De tientallen leden
die het woord voerden hadden vrijwel zonder uitzondering -als (oud)
leraar, bestuurder, raadslid, wethouder of schoolleider praktische
ervaring met het onderwijs. Een reeks van actuele en praktische
onderwerpen passeerden dan ook de revue. Meerdere leden maakten zich
zorgen over de kwaliteit van het onderwijs, onderzoeker Geerkens
pleitte voor een totale cultuurverandering en Pim Walenkamp
(wethoudersassistent in Utrecht) wil juist dat gemeenten en niet
scholen de middelen krijgen. Dit laatste bracht minister Van der
Hoeven tot de uitspraak dat gemeenten een veelomvattender
verantwoordelijkheid hebben dan scholen. Zij hebben immers ook de
verantwoordelijkheid voor zaken als integratie en voor- en naschoolse
opvang..
Van der Hoeven: optimistische verhalen over lerarentekort "gelogen"
Artikel 23 leverde een boeiende discussie op. De heer Wesselink
(oud-leraar) stelde dat islamitisch onderwijs slecht is voor de
integratie terwijl de heer Stam uit Brielle inspectie in het
godsdienstonderwijs een inbreuk vindt op de vrijheid van onderwijs. .
Lid van het Intercultureel Beraad Uit Helmond was teleurgesteld omdat
het OALT is afgeschaft. Nogmaals werd duidelijk dat zowel De Vries als
Van der Hoeven vinden dat bijzondere scholen zelf hun bestaansrecht
moeten bewijzen. Van der Hoeven: "Bijzondere scholen moeten invulling
geven aan de eigen identiteit, en zorgen dat er geen rare en
willekeurige dingen gebeuren. Wij moeten niet vanuit de loopgraven
gaan vechten."
In de slotronde over de actuele politiek kwam een reeks van
onderwerpen aan bod. CDJA-er Hoitink keerde zich tegen de
prestatiebeurs en directeur Reinders van het beroepsonderwijs wil een
verbetering van het beroepsonderwijs, onder meer dor het bedrijfsleven
te belonen voor projectondersteuning. In de beantwoording van de
gestelde vragen lieten Van der Hoeven en de Vries het achterste van
hun tong zien. Van der Hoeven noemde de berichten over het meevallende
lerarentekort ronduit "gelogen. Geloof die verhalen niet!"en stelde
dat ons systeem van studiefinanciering niet langer houdbaar is vanwege
de EU-regelgeving. Het idee van een van de leden om tot een
onderwijsinnovatieplatform te komen naast het kennisinnovatieplatform
juichte zij toe.
Jan de Vries nam namens de Tweede Kamerfractie afstand van de minister
door zich een begin- en tussentoets te keren. "Dergelijke toetsen
benadrukken dat meten hetzelfde is als weten. De school is meer dan
alleen presteren; scholen mogen geen leerfabrieken worden."
Gezien de grote belangstelling voor het debat stelde partijvoorzitter
van Bijsterveldt een nieuw debat in het vooruitzicht, later in deze
kabinetsperiode. Tevens zal er op de website een discussiepdoium
worden gestart over onderwijs.
CDA