Ingezonden persbericht


Groep e-business experts biedt zich te koop aan via eBay

Vijf oud-studiegenoten van de MBA-opleiding Global eManagement van de Erasmus Universiteit Rotterdam bieden zich te koop aan via eBay. Het doel van deze internetveiling is dat een project wordt verkregen voor een studiereis naar Argentinië, Brazilië, Chili of Bolivia. Met deze reis, die zal plaatsvinden in oktober, hopen de e-business experts de potentie van hun vakgebied én van de Zuid-Amerikaanse markt onder de aandacht te brengen. En tegelijkertijd hopen ze de lokale bevolking te helpen.

Al tijdens de studie ontstond bij de groep vrienden het idee om jaarlijks een reis te organiseren waarin de opgedane kennis in de praktijk kon worden gebracht in een internationale omgeving. Vorig jaar, direct na het behalen van het diploma, reisden de parttime-studenten naar China waar consultancyopdrachten werden uitgevoerd voor Océ-Technologies en Organon. Daarnaast werden bedrijfsbezoeken afgelegd aan drie bedrijven, en was er gelegenheid voor enkele culturele bezoeken aan o.a. de Chinese Muur, de Verboden Stad en het Zomerpaleis.

Dit jaar willen de experts, die allemaal de opleiding volgden naast hun (full-time) werk, hun kennis inzetten in Brazilië, Argentinië, Chili of Bolivia. Net als e-business zelf hebben deze landen de afgelopen jaren sterk te lijden gehad in economisch opzicht, en tonen ze volop potentie en veerkracht voor een sterke 'come-back'. De bedoeling is dat in één van de genoemde landen een driedaags project wordt uitgevoerd. In ruil daarvoor "betaalt" de opdrachtgever slechts een deel van de reis- en verblijfskosten; de overige kosten nemen de deelnemers voor eigen rekening.

Dit jaar is gekozen voor een echte 'e'-manier om een project binnen te halen, nl. via internetveiling eBay. Astrid Idema, een van de organisatoren, zegt: 'We realiseren ons dat het dit jaar lastiger is voor bedrijven om geld voor consultancy opdrachten vrij te maken, en al helemaal als het om e-business gaat. Maar we hopen via eBay opdrachtgevers te bereiken binnen onze doelgroep en buiten ons netwerk.'

Het bedrag dat wordt binnengehaald via de veiling wordt gebruikt om een deel van de reis- en verblijfskosten te dekken. Het minimumbod is voor de ludieke veiling bedraagt ¤ 7.500. "Niet veel als je weet dat je voor dat bedrag kan beschikken over vijf hoogopgeleide experts met jarenlange werk- en managementervaring." zegt Astrid Idema. " Rekening houdend met een opdracht van drie dagen ter plekke en drie dagen voorbereiding en afronding, komt dat neer op een uurtarief van minder dan ¤ 32!". En het is niet de bedoeling dat dat tarief hoger wordt tijdens de veiling. "Nee, het doel van deze reis is niet om winst te maken. Sterker nog, we dragen zelf ook bij aan de kosten. We hebben daarom ook besloten de eventuele meeropbrengst te schenken aan een goed doel in het land van bestemming".