26-9-2003
Kia goes Dakar
Kia het snelst groeiende automerk en inmiddels marktleider in het SUV
segment met de Sorento, goes Dakar. Een logische stap voor een
relatief jong, fris en sportief automerk dat met de Sorento niet
alleen hoge ogen gooit in de verkoopstatistieken.
De Sorento is natuurlijk een auto die in de praktijk veelal keurig op
het asfalt zal worden bereden. De terreineigenschappen zijn wel
degelijk aanwezig, maar met name de combinatie van uitermate
comfortabel, sportief en vooral avontuurlijk autorijden heeft de
harten van autominnend Nederland in hoog temp veroverd.
Avontuurlijk, dat is natuurlijk waar de Dakar rally ook in beeld komt.
Kia kan zich geen betere ambassadeur wensen dan Herman Hutten die met
zijn nimmer aflatende positieve instelling hoe dan ook zorgdraagt voor
een fantastische uitstraling van het team en daarmee van het merk.
Reden voor Kia Nederland om al snel onvoorwaardelijke steun toe te
zeggen in technisch en financieel opzicht aan het Hutten Rallyteam.
Later heeft ook een groot gedeelte van de Nederlandse Kia
dealerorganisatie haar schouders onder het initiatief gezet met als
hoogtepunt een optreden van Herman Hutten, samen met het hele team,
tijdens een onlangs gehouden grootse feestavond voor de gehele Kia
dealerorganisatie.
De vorderingen van het team en van de Sorento zijn te volgen op de
officiële website van Kia Nederland www.kia.nl hier kunnen natuurlijk
ook de verrichtingen van het team worden gevolgd wanneer ze straks aan
het echte werk gaan beginnen.
Nederland wil scoren met Sorento in Dakar-rally 2004
In de autosport in het algemeen en in de off-road rallysport in het
bijzonder heeft Parijs-Dakar een klinkende naam. Aan 's werelds
zwaarste, meest vermaarde en uitdagende rallyraid nemen jaarlijks de
beste rallyrijders en automerken deel. Ook Nederlanders doen mee én
zijn succesvol: Bob ten Harkel won twee keer de T1-klasse (standaard
4x4's) in 1994 en 1998 en werd beide malen tiende algemeen. Daarmee is
Ten Harkel het boegbeeld onder de Nederlandse 4x4-rijders zoals Jan de
Rooij dat is bij de vrachtwagens. Sinds kort kunnen Ten Harkel en het
Hutten Rallyteam waar hij deel van uitmaakt, rekenen op steun van Kia
Nederland en haar dealers. Het Hutten Rallyteam schrijft voor
Parijs-Dakar 2004 twee Kia's Sorento als wedstrijdauto in. Ze starten
in de prestigieuze T2-klasse. Doel: de speciaal geprepareerde Sorento
naar een toptienklassering brengen.
Al jaren is Parijs-Dakar bekend als het summum van de
terreinautosport. Nergens zijn de omstandigheden zo zwaar, wordt
zoveel geëist van de techniek en de vaardigheden als in het grootste
off-road spektakel ter wereld. Op 1 januari 2004 start de nieuwste,
26e editie: Parijs-Dakar 2004. Een fenomeen dat ongetwijfeld weer
garant staat voor vele superlatieven en een surplus aan terreinauto-
en motorsport. Natuurlijk wordt Parijs-Dakar door verslaggevers op de
voet gevolgd en vanzelfsprekend is er enorme media-coverage. Nadat
naar aanleiding van de Dubai Rally in 2000 het Hutten Rallyteam was
gevormd, werd in april 2003 het huidige team voor deelname aan
Parijs-Dakar 2004 gesmeed. Met de equipe van Bob ten Harkel en Hennie
den Toom als degenen die zich moeten gaan richten op een zo hoog
mogelijke klassering. De tweede equipe werd gevormd door teameigenaar
Herman Hutten met zijn nieuwe navigator Hennie Wullink. Zowel
logistiek als preparatie van de auto's alsmede technische service
worden geheel in eigen regie uitgevoerd.
Gedreven
De uiteindelijke initiator van dit Dakar-gebeuren is Herman Hutten.
Zelf zegt hij: "Ze hadden als het ware nog wat te goed van mij, daar
bij Parijs-Dakar. Want vorig jaar heb ik de finish niet gehaald en dat
werd mijn doel. Maar dan wel op een professionele leest geschoeid, met
een Nederlandse vakman aan het technische roer. Omdat Bob mijn vorige
auto ook tip-top had geprepareerd, was die link snel gelegd. We kozen
voor de Kia Sorento als wedstrijdauto. Dus gaan we nu met twee snelle
Sorento's, een serviceauto en een servicevrachtwagen richting Dakar en
richten ons op een topklassering. En weten ons nu gesteund door de
extra support van Kia en haar dealers. De bezieling in het team is
groot, want er wordt nu al weken onder professionele leiding
gezamenlijk getraind om allemaal op 1 januari in topconditie aan het
vertrek te staan."
Sorento een nieuwe wedstrijdauto
Met zijn jarenlange ervaring met 'Le Dakar' zocht Ten Harkel afgelopen
voorjaar voor het Hutten Rallyteam een geschikte auto, die op zo
efficiënt mogelijke wijze geprepareerd zou kunnen worden voor een
deelname aan Parijs-Dakar. Hij had veel ervaring met een Japans merk
evenals op de vrachtwagen en leverde in 2002 zijn kennis aan de
ontwikkeling van een uniek buggyproject voor deze woestijnklassieker.
Hoewel de auto destijds nog niet gevrijwaard was van kinderziektes,
werd Ten Harkel in 2003 met een heel nieuw project (een buggy) met een
29e plek weer beste Nederlander. De keuze viel in april dit jaar al
vrij snel op de nieuwe Kia Sorento 3.5 V6. Ten Harkel: "Kijkend naar
de mogelijkheden waren er meerdere kenmerken die in het voordeel van
de Sorento spraken. Het prepareren van een competitieve Sorento kon
relatief beheersbaar blijven vanwege de set-up van de auto. Hij heeft
een carrosserie die is geplaatst op een sterk ladderchassis, een
betrouwbare en voldoende sterke V6-motor, een goede
gewichtsverhouding, niet te hoog zwaartepunt en biedt ruimte om
aanpassingen door te voeren."
Grote voordelen
De ervaren rallyrijder vervolgt: "Op basis van de Sorento konden we in
Nederland verantwoord een rallyauto ontwikkelen, zonder dat het budget
de pan uitrijst. Bovendien verwacht ik dat de auto straks met de
ervaringen uit deze Parijs-Dakar veel gemakkelijker is door te
ontwikkelen dan andere merken zouden zijn; die ook al vooraf in de
preparatie een veel groter budget zouden vereisen." Op welke
specifieke punten is in de ontwikkeling de nadruk gelegd? "Ik heb niet
gekozen voor een extreme gewichtsverlaging", vervolgt Ten Harkel. "De
auto is nieuw in de wedstrijdsport en dat betekent dat je je voordeel
moet zoeken in de kwaliteit en in de beperking. In plaats van nu al de
uiterste grens te zoeken, heb ik de auto zodanig gestript en weer
opgebouwd dat ik een maximum aan betrouwbaarheid krijg en uiteindelijk
bijvoorbeeld qua gewicht op het oorspronkelijke gewicht uitkom. Maar
wel met aangepaste motorspecificaties en nieuwe, specifieke
onderdelen. Pure gewichtsverlaging is pas in een volgend stadium aan
de orde, nu moeten we zorgen dat we een resultaat neerzetten en
tegelijkertijd ervaring opdoen."
'Kia goes Dakar'
Door de keuze van de wedstrijdauto werden Kia Nederland en haar
dealers in die voorbereiding 'gepakt' door wat zich in het oosten van
het land ontwikkelde. Want het feit dat het Hutten Rallyteam besloten
had met Sorento's te gaan rijden en de preparatie van de auto's door
Ten Harkel al was gestart, gaf voor Kia de doorslag dichter bij het
project betrokken te raken. Dus mag het Hutten Rallyteam, met het
ervaren duo Ten Harkel/Den Toom als speerpunt, rekenen op technische
en financiële steun van het Koreaanse merk. Met als doel om de Sorento
van Ten Harkel/Den Toom in de top 10 van Parijs-Dakar 2004 te laten
eindigen. Gezien de historie van beide mannen wel een zware, maar toch
ook weer niet een onmogelijke doelstelling. Ze zijn er in elk geval op
gebrand de Nationale Driekleur in de Senegalese hoofdstad te laten
wapperen.
Het team
Het Hutten Rallyteam kent dus twee equipes die in de wedstrijd
meerijden. Voorop staat daarbij de equipe Bob ten Harkel met zijn
vaste navigator Hennie den Toom. De ervaring van Ten Harkel is groot,
want in de zeven keer dat hij - in verschillende categorieën deelnam -
won hij tweemaal de standaardklasse T1 (beide malen ook 10e in het
algemeen klassement!), werd eenmaal tweede in de T1 Marathonklasse
(waar helemaal niets aan de auto veranderd mag worden) en was vorig
jaar wederom beste Nederlander. Drie van die vier keer was Den Toom
van de partij; dat zegt iets over de band, de samenwerking en de
kwaliteit van beiden. De tweede auto wordt bestuurd door Herman
Hutten, die zijn tweede Parijs-Dakar tegemoet gaat. Ditmaal met Hennie
Wullink als navigator, die als 'rookie' zijn eerste 'P-D' gaat rijden.
Het technische ondersteuningsteam bestaat uit teamcoördinator Chris
Walraven en Johan ten Dam in de snelle serviceauto en uit Filibert van
Otten, Ralph Krijt en Bert Meijer als op-en-top techneuten in de
Unimog servicevrachtwagen. In die vrachtwagen liggen behalve het
nodige gereedschap de reservebanden (in totaal nemen ze 50 speciale
BFGoodrich banden mee), extra assen en twee versnellingsbakken.
Bovendien díe onderdelen waarvan het team denkt dat het
vervangingspercentage hoger dan te verwachten zal zijn.
De route
Meer dan een kwart eeuw bestaat Parijs-Dakar nu. In al die jaren is de
essentie van de wedstrijd overeind gebleven: een fantastische ervaring
voor de mensen en tegelijkertijd een verschrikkelijke fysieke
uitdaging! De komende, 26e editie van de woestijnklassieker start in
centraal Frankrijk en eindigt weer 'ouderwets' bij Lac Rose (het 'Roze
Meer') bij Dakar. Voor het zover is moeten zeven landen doorkruist
worden. Dit jaar zal het, ondanks dat er veel op het GPS gereden kan
worden, in enkele marathonetappes weer aankomen op navigeren, scherp
en oplettend sturen en het maken van juiste keuzes. Diverse etappes
zullen langer zijn dan de afgelopen jaren en ook zijn er weer enkele
superzware marathonetappes (waar 's avonds door de servicecrew niet
gesleuteld mag worden) in het schema opgenomen. Kortom, wil het
nationale Hutten/Kia-team ver komen (aankomen in Dakar!), dan moet
zuinig met materiaal en krachten worden omgesprongen.
AutoRai