AutoRai

26-9-2003

Kia goes Dakar

Kia het snelst groeiende automerk en inmiddels marktleider in het SUV segment met de Sorento, goes Dakar. Een logische stap voor een relatief jong, fris en sportief automerk dat met de Sorento niet alleen hoge ogen gooit in de verkoopstatistieken.

De Sorento is natuurlijk een auto die in de praktijk veelal keurig op het asfalt zal worden bereden. De terreineigenschappen zijn wel degelijk aanwezig, maar met name de combinatie van uitermate comfortabel, sportief en vooral avontuurlijk autorijden heeft de harten van autominnend Nederland in hoog temp veroverd.

Avontuurlijk, dat is natuurlijk waar de Dakar rally ook in beeld komt. Kia kan zich geen betere ambassadeur wensen dan Herman Hutten die met zijn nimmer aflatende positieve instelling hoe dan ook zorgdraagt voor een fantastische uitstraling van het team en daarmee van het merk.

Reden voor Kia Nederland om al snel onvoorwaardelijke steun toe te zeggen in technisch en financieel opzicht aan het Hutten Rallyteam. Later heeft ook een groot gedeelte van de Nederlandse Kia dealerorganisatie haar schouders onder het initiatief gezet met als hoogtepunt een optreden van Herman Hutten, samen met het hele team, tijdens een onlangs gehouden grootse feestavond voor de gehele Kia dealerorganisatie.

De vorderingen van het team en van de Sorento zijn te volgen op de officiële website van Kia Nederland www.kia.nl hier kunnen natuurlijk ook de verrichtingen van het team worden gevolgd wanneer ze straks aan het echte werk gaan beginnen.

Nederland wil scoren met Sorento in Dakar-rally 2004 In de autosport in het algemeen en in de off-road rallysport in het bijzonder heeft Parijs-Dakar een klinkende naam. Aan 's werelds zwaarste, meest vermaarde en uitdagende rallyraid nemen jaarlijks de beste rallyrijders en automerken deel. Ook Nederlanders doen mee én zijn succesvol: Bob ten Harkel won twee keer de T1-klasse (standaard 4x4's) in 1994 en 1998 en werd beide malen tiende algemeen. Daarmee is Ten Harkel het boegbeeld onder de Nederlandse 4x4-rijders zoals Jan de Rooij dat is bij de vrachtwagens. Sinds kort kunnen Ten Harkel en het Hutten Rallyteam waar hij deel van uitmaakt, rekenen op steun van Kia Nederland en haar dealers. Het Hutten Rallyteam schrijft voor Parijs-Dakar 2004 twee Kia's Sorento als wedstrijdauto in. Ze starten in de prestigieuze T2-klasse. Doel: de speciaal geprepareerde Sorento naar een toptienklassering brengen.

Al jaren is Parijs-Dakar bekend als het summum van de terreinautosport. Nergens zijn de omstandigheden zo zwaar, wordt zoveel geëist van de techniek en de vaardigheden als in het grootste off-road spektakel ter wereld. Op 1 januari 2004 start de nieuwste, 26e editie: Parijs-Dakar 2004. Een fenomeen dat ongetwijfeld weer garant staat voor vele superlatieven en een surplus aan terreinauto- en motorsport. Natuurlijk wordt Parijs-Dakar door verslaggevers op de voet gevolgd en vanzelfsprekend is er enorme media-coverage. Nadat naar aanleiding van de Dubai Rally in 2000 het Hutten Rallyteam was gevormd, werd in april 2003 het huidige team voor deelname aan Parijs-Dakar 2004 gesmeed. Met de equipe van Bob ten Harkel en Hennie den Toom als degenen die zich moeten gaan richten op een zo hoog mogelijke klassering. De tweede equipe werd gevormd door teameigenaar Herman Hutten met zijn nieuwe navigator Hennie Wullink. Zowel logistiek als preparatie van de auto's alsmede technische service worden geheel in eigen regie uitgevoerd.

Gedreven
De uiteindelijke initiator van dit Dakar-gebeuren is Herman Hutten. Zelf zegt hij: "Ze hadden als het ware nog wat te goed van mij, daar bij Parijs-Dakar. Want vorig jaar heb ik de finish niet gehaald en dat werd mijn doel. Maar dan wel op een professionele leest geschoeid, met een Nederlandse vakman aan het technische roer. Omdat Bob mijn vorige auto ook tip-top had geprepareerd, was die link snel gelegd. We kozen voor de Kia Sorento als wedstrijdauto. Dus gaan we nu met twee snelle Sorento's, een serviceauto en een servicevrachtwagen richting Dakar en richten ons op een topklassering. En weten ons nu gesteund door de extra support van Kia en haar dealers. De bezieling in het team is groot, want er wordt nu al weken onder professionele leiding gezamenlijk getraind om allemaal op 1 januari in topconditie aan het vertrek te staan."

Sorento een nieuwe wedstrijdauto
Met zijn jarenlange ervaring met 'Le Dakar' zocht Ten Harkel afgelopen voorjaar voor het Hutten Rallyteam een geschikte auto, die op zo efficiënt mogelijke wijze geprepareerd zou kunnen worden voor een deelname aan Parijs-Dakar. Hij had veel ervaring met een Japans merk evenals op de vrachtwagen en leverde in 2002 zijn kennis aan de ontwikkeling van een uniek buggyproject voor deze woestijnklassieker. Hoewel de auto destijds nog niet gevrijwaard was van kinderziektes, werd Ten Harkel in 2003 met een heel nieuw project (een buggy) met een 29e plek weer beste Nederlander. De keuze viel in april dit jaar al vrij snel op de nieuwe Kia Sorento 3.5 V6. Ten Harkel: "Kijkend naar de mogelijkheden waren er meerdere kenmerken die in het voordeel van de Sorento spraken. Het prepareren van een competitieve Sorento kon relatief beheersbaar blijven vanwege de set-up van de auto. Hij heeft een carrosserie die is geplaatst op een sterk ladderchassis, een betrouwbare en voldoende sterke V6-motor, een goede gewichtsverhouding, niet te hoog zwaartepunt en biedt ruimte om aanpassingen door te voeren."

Grote voordelen
De ervaren rallyrijder vervolgt: "Op basis van de Sorento konden we in Nederland verantwoord een rallyauto ontwikkelen, zonder dat het budget de pan uitrijst. Bovendien verwacht ik dat de auto straks met de ervaringen uit deze Parijs-Dakar veel gemakkelijker is door te ontwikkelen dan andere merken zouden zijn; die ook al vooraf in de preparatie een veel groter budget zouden vereisen." Op welke specifieke punten is in de ontwikkeling de nadruk gelegd? "Ik heb niet gekozen voor een extreme gewichtsverlaging", vervolgt Ten Harkel. "De auto is nieuw in de wedstrijdsport en dat betekent dat je je voordeel moet zoeken in de kwaliteit en in de beperking. In plaats van nu al de uiterste grens te zoeken, heb ik de auto zodanig gestript en weer opgebouwd dat ik een maximum aan betrouwbaarheid krijg en uiteindelijk bijvoorbeeld qua gewicht op het oorspronkelijke gewicht uitkom. Maar wel met aangepaste motorspecificaties en nieuwe, specifieke onderdelen. Pure gewichtsverlaging is pas in een volgend stadium aan de orde, nu moeten we zorgen dat we een resultaat neerzetten en tegelijkertijd ervaring opdoen."

'Kia goes Dakar'
Door de keuze van de wedstrijdauto werden Kia Nederland en haar dealers in die voorbereiding 'gepakt' door wat zich in het oosten van het land ontwikkelde. Want het feit dat het Hutten Rallyteam besloten had met Sorento's te gaan rijden en de preparatie van de auto's door Ten Harkel al was gestart, gaf voor Kia de doorslag dichter bij het project betrokken te raken. Dus mag het Hutten Rallyteam, met het ervaren duo Ten Harkel/Den Toom als speerpunt, rekenen op technische en financiële steun van het Koreaanse merk. Met als doel om de Sorento van Ten Harkel/Den Toom in de top 10 van Parijs-Dakar 2004 te laten eindigen. Gezien de historie van beide mannen wel een zware, maar toch ook weer niet een onmogelijke doelstelling. Ze zijn er in elk geval op gebrand de Nationale Driekleur in de Senegalese hoofdstad te laten wapperen.

Het team
Het Hutten Rallyteam kent dus twee equipes die in de wedstrijd meerijden. Voorop staat daarbij de equipe Bob ten Harkel met zijn vaste navigator Hennie den Toom. De ervaring van Ten Harkel is groot, want in de zeven keer dat hij - in verschillende categorieën deelnam - won hij tweemaal de standaardklasse T1 (beide malen ook 10e in het algemeen klassement!), werd eenmaal tweede in de T1 Marathonklasse (waar helemaal niets aan de auto veranderd mag worden) en was vorig jaar wederom beste Nederlander. Drie van die vier keer was Den Toom van de partij; dat zegt iets over de band, de samenwerking en de kwaliteit van beiden. De tweede auto wordt bestuurd door Herman Hutten, die zijn tweede Parijs-Dakar tegemoet gaat. Ditmaal met Hennie Wullink als navigator, die als 'rookie' zijn eerste 'P-D' gaat rijden. Het technische ondersteuningsteam bestaat uit teamcoördinator Chris Walraven en Johan ten Dam in de snelle serviceauto en uit Filibert van Otten, Ralph Krijt en Bert Meijer als op-en-top techneuten in de Unimog servicevrachtwagen. In die vrachtwagen liggen behalve het nodige gereedschap de reservebanden (in totaal nemen ze 50 speciale BFGoodrich banden mee), extra assen en twee versnellingsbakken. Bovendien díe onderdelen waarvan het team denkt dat het vervangingspercentage hoger dan te verwachten zal zijn.

De route
Meer dan een kwart eeuw bestaat Parijs-Dakar nu. In al die jaren is de essentie van de wedstrijd overeind gebleven: een fantastische ervaring voor de mensen en tegelijkertijd een verschrikkelijke fysieke uitdaging! De komende, 26e editie van de woestijnklassieker start in centraal Frankrijk en eindigt weer 'ouderwets' bij Lac Rose (het 'Roze Meer') bij Dakar. Voor het zover is moeten zeven landen doorkruist worden. Dit jaar zal het, ondanks dat er veel op het GPS gereden kan worden, in enkele marathonetappes weer aankomen op navigeren, scherp en oplettend sturen en het maken van juiste keuzes. Diverse etappes zullen langer zijn dan de afgelopen jaren en ook zijn er weer enkele superzware marathonetappes (waar 's avonds door de servicecrew niet gesleuteld mag worden) in het schema opgenomen. Kortom, wil het nationale Hutten/Kia-team ver komen (aankomen in Dakar!), dan moet zuinig met materiaal en krachten worden omgesprongen.