26-9-2003
Terugkeer van de praktische, Britse muscle car
Deze week heeft MG Rover Group de V8-aangedreven MG ZT 260 V8
geïntroduceerd. De achterwielaangedreven auto, die beschikbaar komt
als MG ZT en MG ZT-T, is uitgerust met een 260 pk sterke 4.6-liter
V8-krachtbron.
De motor levert het indrukwekkende koppel van 410 Nm, waarmee hij
excellente acceleratiecijfers laat noteren. De ZT 260 V8 is per direct
beschikbaar voor de Engelse markt. Vanaf begin volgend jaar zijn de
krachtige V8-uitvoeringen van de MG ZT ook in Nederland beschikbaar.
Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director: De MG ZT
260 V8 vormt opnieuw een bewijs van ons streven om autos te
introduceren met een krachtige achtergrond en dito prestaties. Dit is
echt een bijzonder plezierige auto om te besturen. Onze keuze voor een
grote, koppelsterke motor wordt gerechtvaardigd vanwege de snelheid en
efficiency van deze cross-country auto. Hoe vaker je er in rijdt, des
te meer ga je zijn unieke muscle car karakter waarderen ten opzichte
van de trend voor hoogtoerige motoren bij onze concurrenten.
Deze introductie betekent tevens dat MG nu beschikt over de breedste
modellenreeks in haar 80-jarige historie. De nieuwe V8 verwoordt de
terugkeer van de praktische Britse muscle car en zoals het een MG
betaamt, biedt hij uiteraard veel value for money.
Overzicht
De ZT 260 is een volledig doorontwikkelde versie van de
voorwielaangedreven ZT. Slimme montagetechnieken hebben er voor
gezorgd dat de grotere motor en de aandrijflijn naar de achterwielen
konden worden verwerkt in de bestaande, robuuste body, zonder grote
visuele aanpassingen. Onderhuids is het platform grotendeels nieuw,
met aanzienlijke veranderingen aan veel functionele systemen om de
gewijzigde aandrijflijn te kunnen herbergen en om een auto met een
groots rijkarakter te kunnen realiseren.
Recent was een ontwikkelingsmodel van de MG ZT-T V8 nog te zien op de
zoutvlakten van Bonneville, in Utah, waar MG met een speciaal getunede
V8-uitvoering een topsnelheid van ruim 360 km/u op de klokken zette.
Ontwerp & Ontwikkeling
De ontwikkelingsingenieurs kregen als opdracht mee iets totaal
afwijkends op de weg te zetten. Tot de uitdagingen behoorden ondermeer
het ombouwen van de aandrijving en het plaatsen van een grote
V8-krachtbron in het bestaande ontwerp van een voorwielaangedreven
auto, iets dat niet onderschat mag worden. Geavanceerde
computertechnieken werden ingezet voor de plaatsing van de nieuwe
motor, zonder tekort te doen aan de sterke punten van het bestaande
ZT-platform. Verregaande technieken zorgden voor een verfijnde
kinematica van de compleet nieuwe multi-link achteras-constructie en
om er voor te zorgen dat de auto ondanks de aangepaste motorplaatsing
in alle markten voldoet aan de huidige eisen voor
inzittendenbescherming.
Gezien de ingrijpende veranderingen is het niet verwonderlijk dat de
ZT aan een zwaar testprogramma is onderworpen, qua klimaat variërend
van de bitter koude en zware omstandigheden van de Zweedse winter tot
aan de brandende hitte tijdens de hogesnelheidstests in Arizona en
Australië.
Carrosseriestructuur
Aan de buitenkant zijn er maar weinig aanwijzingen te zien voor de
uitgebreide carrosserieveranderingen die noodzakelijk waren om de
nieuwe krachtbron voor de achterwielaandrijver te kunnen herbergen.
Sterker nog, de ZT 260 beschikt over dezelfde, veelgeprezen vormgeving
als de voorwielaangedreven ZTs. Verregaande aanpassingen zijn
aangebracht aan de bodemplaat, met een nieuw ontwerp voor de
onderplaat vóór en achter en een vergrote transmissietunnel om plaats
te bieden aan de in de lengterichting geplaatste versnellingsbak. Een
nieuwe productielijn is speciaal naast de bestaande lijn in werking
gesteld om een continu hoge kwaliteit voor deze
carrosserieveranderingen te garanderen.
Aandrijving
De ZT 260 maakt gebruik van de bekende 4.6-liter V8-krachtbron van
Ford, die op grote schaal wordt gebruikt in Noord-Amerika voor de
aandrijving van de befaamde Ford Mustang. De motor is op diverse
gebieden gewijzigd in verband met de ruimte onder de motorkap.
Bovendien hebben de ingenieurs van MG nieuwe controlesystemen
ontwikkeld voor het in- en uitlaatsysteem en de emissie-uitstoot om er
voor te zorgen dat de auto voldoet aan de strenge Europese
geluidsnormen zonder dat daarbij vermogens- of koppelverlies optreedt.
Een nieuwe elektronische motorcalibratie draagt bij aan het handhaven
van de huidige Europese emissiewetgeving.
Het uitlaatsysteem, met dubbele uitlaatpijpen over bijna de gehele
lengte van de auto, wordt gekenmerkt door nieuwe, dubbele
uitlaatdempers aan beide zijden. Het systeem produceert een klassieke
V8-sound, terwijl het in het interieur stil blijft tot aan het moment
dat het gaspedaal wordt beroerd en het geluid van een echt raspaard
weerklinkt.
De ZT 260 is uitgerust met een handgeschakelde vijftraps Tremec TR
3650 versnellingsbak die in Noord Amerika wordt gebouwd. Het geheel is
aanzienlijk gewijzigd om aan de wensen van MG te voldoen en beschikt
over een unieke samenstelling van de versnellingen voor het
veeleisende gebruik op de Europese wegen. De ingenieurs van MG hebben
tevens een nieuw schakelsysteem ontwikkeld met een dubbele,
hydraulische koppelingbediening om precieze en optimale schakelwegen
te garanderen.
De achteras is voorzien van een Dana Hydratrak® limited-slip
differentieel, dat gebruik maakt van een schottenpomp voor een soepele
en naadloze overdracht van het koppel op de beide achterwielen in het
geval van een doorslippend achterwiel.
Besturing en Ophanging
De besturing en wielophanging van de ZT 260 zijn in verregaande mate
doorontwikkeld om de prestaties van de V8-krachtbron te kunnen
verwerken. Het ontwikkelingsteam heeft voortgeborduurd op het
klassieke rijgedrag van de MG ZT om te zorgen voor een soepele,
vloeiende en gemakkelijk te corrigeren controle over de auto onder
alle rij-omstandigheden. Het resultaat is een auto die een mix vormt
tussen het rustige gebruik van alledag en de topprestaties van een
echt raspaard.
De stuurbekrachtiging, voorzien van een hoge capaciteitspomp, verloopt
nu via een aan de voorkant gemonteerde tandheugelconstructie die een
uitstekend gevoel en dito feedback doorgeeft aan het met leer beklede
stuurwiel.
De McPherson wielophanging vóór, voorzien van veerpoten, is getuned om
berekend te zijn op het nieuwe onderstelplatform. Een nieuw ontwerp
voor de fuseedrager is gecombineerd met lineaire Eibach veren en een
nieuwe anti-roll bar met een grotere diameter. De reacties van de
wielen worden beheerst door Monotube veerpoten van Bilstein, die
beschikken over een groot zuigerbereik voor fijngevoelige reacties met
een zeer hoge buigstijfheid voor een verbeterde controle over het
camber. Verder is de ophanging uitgerust met een aanzienlijk gewijzigd
subframe, dat zorgt voor een stabiele basis voor het chassis, terwijl
het bij een botsing tevens de grootste hoeveelheid botsenergie
absorbeert.
Een nieuwe multi-link wielophanging achter werd speciaal voor de MG ZT
260 V8 ontwikkeld. Een nieuw subframe met zes bevestigingspunten
herbergt het Hydratrak® differentieel, terwijl elk wiel is bevestigd
middels drie zijdelings geplaatste armen (twee van staal en één van
lichtmetaal) en een in lengte geplaatste lichtmetalen draagarm.
Bladveren, eveneens afkomstig van racespecialist Eibach, werken nauw
samen met Monotube dempers van Bilstein om te zorgen voor een prima
wielbeheersing. Het rollgedrag wordt in toom gehouden door een nieuwe
anti-rollbar.
Zowel de ZT als ZT-T 260 V8 is uitgerust met 18 inch lichtmetalen
wielen, waarbij de basisuitvoering beschikt over wielen met een
Straights design, terwijl nieuwe Apex wielen met een 10-spaaks ontwerp
zijn voorbehouden aan de ZT 260 SE. Contisport 225/45 ZR18 banden
zorgen voor een geweldige zijwaartse stabiliteit in combinatie met
scherpe en precieze stuurreacties.
Remmen
De ZT 260 modellen zijn uitgerust met een nieuw H-split remsysteem dat
voor een prima vertraging zorgt. De voorwielophanging wordt
gecompleteerd met grote, geventileerde schijfremmen met een diameter
van 325 mm, en zwevende remklauwen. Aan de achterkant is een nieuw
remsysteem van AP-Racing terug te vinden, met 332 mm geventileerde
schijven en lichtmetalen, tegengesteld geplaatste remzuigers.
Interieur
Van binnen beschikt de ZT 260 over een nieuw HEVAC-systeem (Heating,
Ventilation & Airconditioning). Het geheel werkt volgens een
elektronische controle-unit die servomotor-aangestuurde kleppen
bedient die op hun beurt de waterstroom door het verwarmingscircuit
reguleren. Dit systeem is verfijnd om hetzelfde comfort en
bedieningsgemak te bieden als het reeds bestaande luchtmengselsysteem
in de bestaande ZTs. Alle modellen zijn uitgerust met ATC
(Automatische Temperatuur Controle) dat reeds bekend is van de andere
ZT-modellen. Een discrete V8-badge in het midden van het
instrumentenpaneel geeft de bestuurder dat extra V8-gevoel, terwijl
andere elementen in het interieur vergelijkbaar zijn met die van de
overige ZTs.
Een nieuwe constructie onder de vloer van de kofferbak houdt de
verplaatste accu en de cd-wisselaar (standaard op de ZT 260 SE) op hun
plaats. Belangrijke besturingscomponenten, zoals het stuursysteem, de
koppeling en de versnellingpook, zijn alle verder verfijnd, in lijn
met het gespierde karakter van de ZT 260 V8. Een zwartlederen
interieur, een Highline satellietnavigatiesysteem inclusief een
tv-tuner met Teletekst, en een parkeersysteem vormen slechts enkele
van de luxe items waarmee de SE zich verder onderscheidt.
De ZT 260 komt in eerste instantie in het Verenigd Koninkrijk op de
markt en zal volgend jaar ook in andere landen worden geïntroduceerd.
Voor de Nederlandse markt zijn de uitvoeringen, uitrustingsniveaus en
prijzen voor de MG ZT en ZT-T 260 V8 nog niet bekend.
AutoRai