Universiteit van Tilburg

Persberichten september 2003

Presentatie taalportfolio op studiedag aan UvT

Nieuwe betrouwbare 'toets' voor talenkennis basisscholieren

Op vrijdag 26 september presenteren Tilburgse taalwetenschappers een nieuwe instrument om de taalvaardigheid van basisscholieren vast te leggen: het taalportfolio. Het portfolio is minder een momentopname dan de Cito-toets, werkt met Europees erkend schalen en geeft leerkrachten snel inzicht in de (meer)taligheid van een (nieuwe) leerling. De presentatie vindt plaats op de studiedag 'Talen leren in het basisonderwijs'.

De Raad van Europa streeft naar een uniform systeem om de talenkennis van haar burgers te documenteren. Hiertoe heeft ze gestandaardiseerde taalschalen ontwikkeld (Common European Framework). Iemands individuele talenkennis wordt op basis van deze schalen vastgelegd in een taalportfolio. Tilburgse taalwetenschappers presenteren op 26 september het eerste officieel geaccrediteerde Nederlandse taalportfolio, bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs. Het portfolio bestaat uit een talenpaspoort een dossier en een 'biografie' en legt de praktische vaardigheid van een leerling vast in alle talen waar het kind mee in aanraking is gekomen. De leerling vult een taalportfolio zelf in aan de hand van vragenlijstjes: Kan je een kort briefje schrijven in het Engels? Begrijp je een Duits journaal? Welke taal spreek je met je moeder? etc. Uit onderzoek blijkt dat scholieren zichzelf eerlijk evalueren.
Het resultaat is niet alleen een weergave van de talenkennis in erkende schalen, maar ook een verslag van iemands taalervaringen. Het taalportfolio zorgt ook voor een goede overbrugging bij de overstap van een leerling naar een andere basisscholen of naar het vervolgonderwijs, aldus de onderzoekers. Het instrument is onlangs geaccrediteerd door de Raad van Europa en het eerste exemplaar wordt op de studiedag 'Talen in het basisonderwijs' uitgereikt. Uitgever is het Europees Platform voor het Nederlands onderwijs.

studiedag
De studiedag 'Talen in het basisonderwijs' vindt plaats op de Europese Dag van de Talen en is georganiseerd door het interfacultaire instituut Babylon in samenwerking met het Europees Platform voor het Nederlands Onderwijs. Centraal staat het onderwijs in een vreemde taal op de basisschool. Tevens is er aandacht voor tweetalig onderwijs, onderwijs in allochtone talen en leerprocessen. Sprekers zijn o.a. Dieter Kirsch (directeur van het Goethe-institut in Nancy) die ingaat op de mogelijkheden van jonge kinderen om een tweede taal te leren en Guus Extra, (directeur van Babylon) die pleit voor het doorbreken van eentaligheid in het basisonderwijs. Er zijn workshops van o.a. Traute Taeschner (Universiteit van Rome) over de methode Dinocroc voor het aanleren van een tweede taal op jonge leeftijd en Lex Werdekker spreekt over het Rotterdamse project Early Bird om vanaf groep 1 Engels te leren.

Noot voor de pers
De studiedag 'Talen leren in het basisonderwijs' vindt plaats op vrijdag 26 september van 9.30-17.00 uur in Gebouw Y op de campus van de Universiteit van Tilburg (Warandelaan 2). De presentatie van het Taalportfolio is rond 10.00. Meer informatie over het congres: Talen in Europa. Voor meer informatie over het portfolio: dr. Rian Aarts, tel: 013 466 2668, e-mail: a.m.l.aarts@uvt.nl of dr. Peter Broeder, tel: 013 466 2668, e-mail: peter.broeders@uvt.nl. Informatie over onderzoekers van de UvT: Webwijs .
Laatst gewijzigd: vrijdag 19 september 2003 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek

Zie ook

Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen