Persberichten september 2003
Presentatie taalportfolio op studiedag aan UvT
Nieuwe betrouwbare 'toets' voor talenkennis basisscholieren
Op vrijdag 26 september presenteren Tilburgse taalwetenschappers een
nieuwe instrument om de taalvaardigheid van basisscholieren vast te
leggen: het taalportfolio. Het portfolio is minder een momentopname
dan de Cito-toets, werkt met Europees erkend schalen en geeft
leerkrachten snel inzicht in de (meer)taligheid van een (nieuwe)
leerling. De presentatie vindt plaats op de studiedag 'Talen leren in
het basisonderwijs'.
De Raad van Europa streeft naar een uniform systeem om de talenkennis
van haar burgers te documenteren. Hiertoe heeft ze gestandaardiseerde
taalschalen ontwikkeld (Common European Framework). Iemands
individuele talenkennis wordt op basis van deze schalen vastgelegd in
een taalportfolio. Tilburgse taalwetenschappers presenteren op 26
september het eerste officieel geaccrediteerde Nederlandse
taalportfolio, bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs.
Het portfolio bestaat uit een talenpaspoort een dossier en een
'biografie' en legt de praktische vaardigheid van een leerling vast in
alle talen waar het kind mee in aanraking is gekomen. De leerling vult
een taalportfolio zelf in aan de hand van vragenlijstjes: Kan je een
kort briefje schrijven in het Engels? Begrijp je een Duits journaal?
Welke taal spreek je met je moeder? etc. Uit onderzoek blijkt dat
scholieren zichzelf eerlijk evalueren.
Het resultaat is niet alleen een weergave van de talenkennis in
erkende schalen, maar ook een verslag van iemands taalervaringen. Het
taalportfolio zorgt ook voor een goede overbrugging bij de overstap
van een leerling naar een andere basisscholen of naar het
vervolgonderwijs, aldus de onderzoekers. Het instrument is onlangs
geaccrediteerd door de Raad van Europa en het eerste exemplaar wordt
op de studiedag 'Talen in het basisonderwijs' uitgereikt. Uitgever is
het Europees Platform voor het Nederlands onderwijs.
studiedag
De studiedag 'Talen in het basisonderwijs' vindt plaats op de Europese
Dag van de Talen en is georganiseerd door het interfacultaire
instituut Babylon in samenwerking met het Europees Platform voor het
Nederlands Onderwijs. Centraal staat het onderwijs in een vreemde taal
op de basisschool. Tevens is er aandacht voor tweetalig onderwijs,
onderwijs in allochtone talen en leerprocessen. Sprekers zijn o.a.
Dieter Kirsch (directeur van het Goethe-institut in Nancy) die ingaat
op de mogelijkheden van jonge kinderen om een tweede taal te leren en
Guus Extra, (directeur van Babylon) die pleit voor het doorbreken van
eentaligheid in het basisonderwijs. Er zijn workshops van o.a. Traute
Taeschner (Universiteit van Rome) over de methode Dinocroc voor het
aanleren van een tweede taal op jonge leeftijd en Lex Werdekker
spreekt over het Rotterdamse project Early Bird om vanaf groep 1
Engels te leren.
Noot voor de pers
De studiedag 'Talen leren in het basisonderwijs' vindt plaats op
vrijdag 26 september van 9.30-17.00 uur in Gebouw Y op de campus van
de Universiteit van Tilburg (Warandelaan 2). De presentatie van het
Taalportfolio is rond 10.00. Meer informatie over het congres: Talen
in Europa. Voor meer informatie over het portfolio: dr. Rian Aarts,
tel: 013 466 2668, e-mail: a.m.l.aarts@uvt.nl of dr. Peter Broeder,
tel: 013 466 2668, e-mail: peter.broeders@uvt.nl. Informatie over
onderzoekers van de UvT: Webwijs .
Laatst gewijzigd: vrijdag 19 september 2003
bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek
Zie ook
Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen
Universiteit van Tilburg