Universiteit van Amsterdam
Gezinspraak beslist over de aankoop van producten
vrijdag 26 september 14.30 uur
Oratie Communicatiewetenschap
Prof. dr. A.E. Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder media- en reclameonderzoek: Gezinspraak. Over beslissen in het gezin en de invloed van reclame daarop.
De leden van een gezin nemen steeds vaker gezamenlijk een beslissing over de aankoop van producten. Deze gezinspraak zal de komende jaren nog groeien. Voor de toename van gezinspraak is de verandering van traditionele rolpatronen een belangrijke verklaring. Tegenwoordig is de keuze voor een product vaak een compromis, dat het resultaat is van onderhandelingen: de man wil a, de partner b en c is het resultaat. Desondanks richten marktonderzoek en reclame zich nog steeds in de eerste plaats op de individuele consument. Fred Bronner pleit daarom voor meer aandacht in media- en reclameonderzoek voor beïnvloedingsstrategieën tussen gezinsleden en hoe reclame daarop kan inspelen. In deze oratie onderscheidt hij tien beïnvloedingsstrategieën die gezinnen gebruiken en waarmee onderzoekers rekening kunnen houden. Ook beveelt hij aan om bij marktonderzoek niet één persoon per gezin, maar meerdere gezinsleden te ondervragen, om zo meer inzicht te krijgen in de interactie binnen het gezin.
Nadere inlichtingen kunt u krijgen via UvA Persvoorlichting, telefoon: 020-525 2695 of e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Voor vragen over promoties en oraties Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC voorlichting, telefoon: 020-566 2929 of voorlichting@amc.uva.nl.
Universiteit van Amsterdam