PERSBERICHT - 2003-09-25

Nog niet echt druk op Travel Deluxe reisbeurs

Het was donderdag, op de eerste publieksdag, nog niet echt druk op de Travel Deluxe reisbeurs in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Bezoekers die er waren bleken volgens de exposanten echter zeer geïntereseerd en doelgericht. Projectleider Elisabeth Matos hoopt dat de belangstelling komend weekend groter zal zijn: 'Het concept en de entourage zijn goed. Ik reken er op, dat we in 2004 weer een Travel Deluxe hebben'.

Veel beursexposanten vinden ook, dat Travel Deluxe niet na de eerste keer al mag verdwijnen, ook al valt wellicht de publieke belangstelling uiteindelijk een beetje tegen. Exclusieve reizen staan in toenemende mate in de belangstelling en algemeen overheerst de mening, dat daarom een separate beurs, naast de jaarlijkse Vakantiebeurs in Utrecht, op haar plaats is.

De organisatie van de jaarlijkse Vakantiebeurs in Utrecht - in 2003 goed voor bijna 170.000 bezoekers - merkte dat bepaalde reisorganisatoren en toeristen niet meer in de massa wilde opgaan. Matos: "Luxe reisbureau's zeiden dit jaar duidelijk dat ze in Utrecht niet langer hun soort publiek tegenkwamen." Daarmee was het idee voor Travel Deluxe geboren.

Circa vijftig exposanten tonen nog tot en met zondag 28 september in de Beurs van Berlage in Amsterdam hun reisaanbod. De organisatie van Travel Deluxe verwacht tussen de 12.000 en 15.000 bezoekers. "Mensen die tenminste twee keer modaal verdienen, een hoog eisenpakket hebben, graag reizen, maar het te druk of geen zin hebben om zelf hun vakantie te regelen", licht Matos toe.

De beursorganisatie mikt onder meer op avontuurlijke dertigers met een goede positie in het bedrijfsleven of een eigen bedrijf. Daarnaast zijn volgens Matos ook welgestelde babyboomers een belangrijke doelgroep. De naoorlogse generatie is inmiddels met pensioen en kan al rentenierend genieten van veel vrije tijd.

"Ouderen zijn bovendien minder snel onder de indruk van economisch slechte tijden, omdat zij die in tegenstelling tot veel jongeren al vaker hebben meegemaakt", meent Matos. "Hun inkomen is veel stabieler. Zij hebben nog geleerd ook in goede jaren te sparen, zodat ze in slechte tijden ook nog geld over hebben voor leuke dingen."