kan ook via clientenplatform.uitho@wanadoo.nl
Mogelijk starten we ook in het voorjaar met eenzelfde cursus
NIEUWE BUURTSCHOUWEN IN ZIJDELWAARD
Op 1 oktober zal, in het kader van Buurtbeheer Zijdelwaard, een
tweede wijkdeel worden geschouwd. Het betreft de volgend straten:
Tesselschadelaan, Valeriuslaan, J. Luikenlaan, Brederodelaan, C.
Huygenslaan, J. van den Vondellaan, J. Catslaan, P.C. Hooftlaan.
Verzamelpunt voor de buurtschouw is het winkelpleintje aan de J.
van den Vondellaan. De Buurtschouw gaat van start om 19 00 uur.
Buurtbeheer Zijdelwaard is een samenwerkingsverband van de Gemeente
Uithoorn (afdeling Wijkbeheer), Woongroep Holland, de Politie
(buurtregisseur), Stichting de Visser en een vertegenwoordiging van
bewoners. Met Buurtbeheer proberen we de leefbaarheid in een wijk
in samenwerking met alle bewoners te bevorderen. Een buurtschouw is
een middel om van bewoners te vernemen wat er in hun buurt aan
scheelt.
Bewoners worden uitgenodigd om met de eerder genoemde partijen een
wandeling door hun buurt maken. Tijdens de wandeling wordt een
ieder in de gelegenheid gesteld zijn/haar op- en aanmerkingen over
zaken in de buurt kenbaar te maken en zonodig ter plekke toe te
lichten.. Het kan om allerlei zaken gaan, bijvoorbeeld onderhoud
aan straten en stoepen, verlichting, verkeersoverlast,
verkeersveiligheid, onderhoud openbaar groen, zwerfvuil, onveilige
speelgelegenheid, etc. etc.
Bewoners maken dagelijks gebruik van de wijk en weten als geen
ander wat er aan scheelt. Deelname van bewoners aan de schouw is
dus van belang.
Zijdelwaard is een grote wijk. Het is niet mogelijk is de gehele
wijk ineens onder de loep te nemen. Daarom is de wijk is gedeeld in
5 delen. Het deel, omsloten door Zijdelweg, Wieger Bruinlaan,
Heijermanslaan en Randweg Oost is in het voorjaar geschouwd.
Op 29 oktober is een derde deel aan de beurt. Hierbij gaat het om
de volgende straten: Multatulilaan, Potgieterlaan, Potgieterplein,
N. Beetslaan, Bilderdijklaan, Bilderdijkhof, H. de Grootlaan, G.
Gezellelaan, Couperuslaan, Staringlaan, Alfons Arienslaan.
Het verzamelpunt voor deze schouw is de Openbare Bibliotheek /
Gebouw de Hoeksteen, Alfons Arienslaan 1. Ook hier wordt gestart om
19 00 uur.
Van beide buurtschouwen wordt van alle, door bewoners naar voren
gebrachte, wensen en problemen één overzicht gemaakt. De bewoners
die hebben meegedaan aan de buurtschouwen ontvangen persoonlijk een
uitnodiging voor een bijeenkomst op 10 december. Tijdens deze
bijeenkomst wordt in overleg met de aanwezige bewoners besproken
wat er met de wensen en klachten gaat gebeuren.
Bewoners, wonend in genoemde straten ontvangen, ongeveer een week
voorafgaand aan de buurtschouw, een uitnodiging in de brievenbus om
deel te nemen aan de buurtschouw.
Op dit moment is nog niet bekend wanneer de overige delen van
Zijdelwaard geschouwd gaan worden.
VERGADERING COMMISSIE RLM
Op woensdag 24 september vergadert de raadscommissie voor ruimte,
leefomgeving en middelen vanaf 20.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis.
De agenda luidt dan als volgt:
1. Opening
2. Presentatie Houtskoolschets
3. Agenda
4. Vaststellen verslag van de openbare vergadering d.d. 20 augustus
2003
5. Actielijst RLM
6. Mededelingen
a. Stand post onvoorziene uitgaven (indien tijdens de vergadering
uitgereikt)
b. Overzicht begrotingswijzigingen (indien tijdens vergadering
uitgereikt)
c. Overige mededelingen
7. Regionale Aangelegenheden
8. Evaluatie uitgiftebeleid openbaar groen
9. Toelichting op onderhoudskosten van speelvoorzieningen in
Meerwijk-Oost
10. Brief college dd. 30 juli 2003:
a. Plan Krayenhoff
b. Formatie cluster Ruimtelijke Ordening en Economie
c. Korte termijn knelpunten huisvesting
11. Conceptraadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan "Herziening
uitwerkingen Meerwijk-Oost".
12. Vaststelling indicatief woningbouwprogramma 2003-2012
13. Straatnaamgeving voor het terrein van het nieuw te bouwen
appartementencomplex gelegen aan de Potgieterlaan
14. Vaststellen 8e serie wijzigingen van de bouwverordening en
daarmee samenhangend in te stemmen met de benoeming van de leden
van de welstandscommissie
15. Overeenkomst prestatie-afspraken tussen gemeente Uithoorn en
Woongroep Holland
16. Rondvraag
17. Sluiting
VERGADERING RAADSCOMMISSIE BWOZ
Op donderdag 25 september a.s. vergadert de raadscommissie voor
bestuur, welzijn onderwijs en zorg vanaf 20.00 uur in de raadzaal
van het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur.
Het eerste deel van de avond betreft een gecombineerde
commissievergadering met de raadscommissie uit Aalsmeer. Dan wordt
een presentatie van de Regionale Jeugdzorg gegeven.
De agenda voor de rest van de avond luidt als volgt:
1. (Her)opening
2. Agenda
3. Vaststelling verslag 21 augustus 2003
4. Actielijst
5. Ingekomen stukken BWOZ
6. Mededelingen portefeuillehouders
7. Regionale aangelegenheden
8. Beleidsverslag 2002 Sociale Zaken Gemeente Uithoorn,
verantwoordingsverslag ABW, IOAW en IOAZ, verantwoordingsverslag
WIW
9. Notitie huiselijk geweld ( op verzoek van de fracties van de
PvdA en GroenLinks)
10. De specifieke pardonregeling voor asielzoekers (op verzoek van
de PvdA en GroenLinks)
11. Rondvraag
12. Sluiting
Spreekrecht bij commissievergaderingen.
Burgers kunnen over de geagendeerde punten bij de behandeling van
dat onderwerp gedurende maximaal 30 minuten het woord voeren. Elke
spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord. De spreker voert het
woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.
Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit tot
10.00 uur op de dag van de vergadering aan de griffier, de heer
drs. H.J. Volkers, tel. 0297-513963.
HERBESTRATEN KORTE BOTERDIJK
In de week van 18 september beginnen wij met het herbestraten van
de rijweg en trottoirs van de Korte Boterdijk tussen de brug en de
Laan van Meerwijk. Naar verwachting kunnen we de werkzaamheden ca.
10 oktober afronden. De werkzaamheden worden in opdracht van de
gemeente uitgevoerd door aannemingsbedrijf BAM NMB te Zaandam.
Tijdens de werkzaamheden is het noodzakelijk periodiek delen van de
Korte Boterdijk af te sluiten voor alle verkeer. Dit doen we in
drie fasen, te beginnen met het gedeelte van de Korte Boterdijk
vanaf de brug tot het Kofschip.
Hierna is er een korte fase van enkele dagen waarin we ook de
T-splitsing Kofschip/ Korte Boterdijk moeten afsluiten.
Vanaf ongeveer 1 oktober sluiten we het gedeelte van de Korte
Boterdijk tussen het Kofschip en de Laan van Meerwijk af.
Wij zijn ons ervan bewust dat u de nodige overlast van de
werkzaamheden kunt ondervinden. Wij vertrouwen hierbij op uw begrip
en medewerking. Wij proberen de overlast zo veel mogelijk te
beperken.
Als u nog vragen heeft over het straatwerk kunt contact opnemen met
de heer A.J. Lankester. Hij is telefonisch bereikbaar via nummer 06
51 23 04 18 op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.00 tot
12.00 uur.
NIEUWE FOLDER OVER VENTILEREN VERSPREID
Vorige week is gestart met het verspreiden van een speciale
gemeentelijke folder over ventileren in een nieuwe(re) woning. Het
gaat hierbij om die woningen die een mechanische of
balansventilatie systeem hebben. In deze woningen is tevens een
luchtkanaal aanwezig. In de folder wordt ingegaan op het belang van
goed ventileren voor gezondheid, leefcomfort en milieu. Er worden
tips gegeven over hoe te ventileren, maar even belangrijk is het
schoonhouden van het systeem, de ventilatieventielen en het
luchtkanaal. Vooral dit luchtkanaal kan in de loop der jaren zijn
dichtgeslibd met allerlei viezigheid en kan daardoor
gezondheidsproblemen veroorzaken. Op maandagavond 29 september is
er in het gemeentehuis een speciale informatieavond over dit
onderwerp. Tegelijk met de folder wordt de uitnodiging voor deze
avond verspreid.
Heeft u een eigen woning die na 1980 is gebouwd en geen folder en
uitnodiging gekregen? U kunt deze ophalen of aanvragen bij de
Gemeentewinkel, tel. 513 111.
WETSWIJZIGING WET WERK EN BIJSTAND
Op 1 januari 2004 treedt een nieuwe wet in werking, de zogenaamde
Wet Werk en Bijstand (WWB). De WWB vervangt de Algemene
bijstandswet (Abw).
Geen eigen gemeentebeleid
Een van de gevolgen van de WWB is dat gemeenten niet langer een
eigen inkomensbeleid mogen voeren door extra toeslagen toe te
kennen. In Uithoorn zijn dit de dure maandenregeling, de regeling
indirecte scholingskosten, het declaratiefonds en de categoriale
regeling duurzame gebruiksgoederen.
NU AL EEN AANTAL WIJZINGEN
Eénmalige uitkering voor langdurige minima zonder
arbeidsmarktperspectief
Wel biedt de WWB de mogelijkheid gecreëerd om jaarlijks een
aanvullende toeslag te bieden.
Het gemeentebestuur van Uithoorn heeft besloten in 2003 ook deze
toeslag te verstrekken,
De zgn eenmalige uitkering, aan mensen met een Abw, Ioaw, Ioaz of
WAO uitkering die drie jaar een inkomen op minimumniveau hebben
gehad. De hoogte van de éénmalige uitkering bedraagt EUR 450,--
voor gezinnen, EUR 400,-- voor alleenstaande ouders en EUR 320,--
voor alleenstaanden. Verstrekkingen op grond van het
declaratiefonds en de regeling duurzame gebruiksgoederen die in
2003 zijn uitgekeerd, brengen we in mindering op deze éénmalige
uitkering. Voor het declaratiefonds worden de uitbetaalde bedragen
in 2003 in mindering gebracht op de toeslag. Voor duurzame
gebruiksgoederen die in 2003 zijn verstrekt brengen wij 1/3 van het
bedrag in mindering op de eenmalige uitkering.
REGELINGEN DIE ZIJN/GAAN VERVALLEN
Indirecte scholingskosten
De regeling indirecte scholingskosten is bedoeld voor personen met
een inkomen op minimumniveau en een of meerdere schoolgaande
kinderen. De regeling indirecte scholingskosten wordt in 2003 niet
opnieuw ingesteld.
Dure maandenregeling
De dure maandenregeling betekende dat per hoofd van het gezin een
bedrag van EUR 45,-- kon worden verkregen en voor de overige
gezinsleden een bedrag van EUR 12.50. De regeling was bedoeld om de
extra kosten die de maand december met zich meebrengt, op te
vangen.
De dure maandenregeling wordt voor de dure maanden van 2003 niet
opnieuw ingesteld.
De categoriale regeling duurzame gebruiksgoederen
Deze regeling was bedoeld voor personen van 23 jaar en ouder die
drie jaar een inkomen op minimumniveau hebben gehad. Op grond van
deze regeling kan éénmaal per drie jaar een vergoeding worden
verkregen voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen.
Deze regeling komt per 1 januari 2004 te vervallen.
Declaratiefonds
Het declaratiefonds is bedoeld om sociale activiteiten te
bekostigen. Iedereen van 18 jaar en ouder met een inkomen tot 1.1 X
de bijstandsnorm, kan in 2003 nog een beroep doen op deze regeling.
De regeling komt per 1 januari 2004 te vervallen voor personen die
de 65-jarige leeftijd nog niet hebben bereikt.
Het declaratiefonds blijft wel bestaan voor personen van 65 jaar en
ouder.
REGELINGEN DIE BLIJVEN BESTAAN
Bijzondere bijstand
Voor alle duidelijkheid benadrukken wij dat de bijzondere bijstand
blijft bestaan. Als u meent dat u door uw individuele situatie
extra kosten heeft die niet uit uw reguliere inkomen kunnen worden
voldaan, dan kunt een beroep doen op de bijzondere bijstand.
Informatie hierover is verkrijgbaar bij uw consulent.
Vragen
Voor vragen en informatie kunt u bellen tussen 8.30 en 10.30 uur. U
kunt tijdens deze tijden ook altijd langskomen bij het loket van de
maatschappelijke zaken in de Gemeentewinkel in de hal van het
gemeentehuis.
VACATURE SENIORENRAAD
De Seniorenraad van de gemeente Uithoorn is op zoek naar mensen die
willen meedenken over het ouderenbeleid in onze gemeente.
De Seniorenraad
De Seniorenraad is een vaste commissie die het gemeentebestuur
adviseert over zaken die te maken hebben met het ouderenbeleid in
de gemeente. De raad bestaat uit negen leden en negen
plaatsvervangend leden. Zowel de leden als de plaatsvervangend
leden nemen deel aan de vergaderingen van de Seniorenraad. De raad
komt ongeveer tien keer per jaar bijeen. De leden worden allen
benoemd door Burgemeester en Wethouders.
Naast leden die worden voorgedragen door de ouderenbonden in
Uithoorn en De Kwakel en door de Seniorenraad zelf, draagt ook het
College van Burgemeester en Wethouders drie leden en drie
plaatsvervangend leden voor ter benoeming. Dit zijn de zogenaamde
rechtstreekse leden. De zittingsduur van leden en plaatsvervangend
leden in de Seniorenraad is vier jaar.
Uit zijn midden heeft de Seniorenraad vier commissies gevormd: de
commissies Zorg, Welzijn, Wonen en Communicatie. Deze commissies
bereiden elk op hun eigen terrein de adviezen voor die de
Seniorenraad uitbrengt aan het gemeentebestuur.
Vacatures voor plaatsvervangend rechtstreeks lid
Er is op dit moment een vacature voor plaatsvervangend rechtstreeks
lid. Voor deze functie moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
* 55 jaar of ouder;
* woonachtig in de gemeente Uithoorn;
* niet in dienstverband bij een instelling die zich bezig houdt met
ouderenwerk.
Meer informatie
Als u meer informatie wilt over de vacatures, kunt u contact
opnemen met de voorzitter van de Seniorenraad, de heer W.G.R.
Hamelijnck (tel. 0297-561 503).
Solliciteren
Mocht u in aanmerking willen komen voor deze vacature dan verzoeken
wij voor 1 oktober een briefje met CV te schrijven aan: Gemeente
Uithoorn, Afdeling Maatschappelijke Zaken, t.a.v. Marius Reijnen,
Postbus 8, 1420 AA Uithoorn.
Gaarne in de linker bovenhoek van de enveloppe vermelden
'Seniorenraad'.
OOK VEEL AMBTENAREN MET DE FIETS NAAR HET WERK OP VRIJDAG DE 19DE
De personeelsleden van de gemeente zijn opgeroepen om op de
speciale `Fiets naar het werk' dag op vrijdag 19 september ook op
de fiets naar het werk te gaan. Al eerder heeft de Fietsersbond,
die zitting heeft in de werkgroep Autovrije dag Uithoorn, bij alle
bedrijven een oproep gedaan om vooral op de fiets naar het werk te
gaan.
Fietsen is een gemakkelijke manier om je gezondheid te verbeteren
en op peil te houden. Door naar je werk te fietsen heb je minder
last van stress en ben je minder vaak ziek. Ook zorgt het voor
minder parkeerproblemen rondom de werkplek en het is natuurlijk
goed voor het milieu. Alle reden dus om vaker naar je werk te
fietsen.
In heel Europa worden allerlei leuke activiteiten georganiseerd om
de problemen van het groeiende autoverkeer onder de aandacht te
brengen. En vooral om te laten zien dat het anders kan en moet.
Diverse gemeenten in Nederland doen hier ook aan mee. Want de
manier waarop wij ons verplaatsen heeft niet alleen grote gevolgen
voor ons milieu, de veiligheid en leefbaarheid in onze wijk maar
ook voor onze gezondheid.
NIEUW RAADSLID
In zijn vergadering van 11 september jl. heeft de gemeenteraad
besloten de heer W.C. van Steeden toe te laten als lid van de raad.
Hij is de opvolger van mevrouw W.A.J. van Doorn die per dezelfde
datum afscheid heeft genomen als raadslid.
NIEUWE COMMISSIEVOORZITTER
Op 11 september jl. heeft de gemeenteraad de heer ing. J. Koster
benoemd tot voorzitter van de raadscommissie voor Ruimte,
Leefomgeving en Middelen. Hij volgt in die functie de heer mr drs.
J.P. Overing op. De heer Overing blijft overigens wel lid van de
gemeenteraad.
Gewijzigde samenstelling raadscommissies
Op 11 september jl. heeft de gemeenteraad besloten de
raadscommissies als volgt samen te stellen:
Raadscommissie voor ruimte, leefomgeving en middelen (RLM)
Leden: de heren J.A.J. Verheijen, N.A.L. Roosendaal en G.A.
Hillenius (VVD), de heren J. Baak en R.A.J. Timmers en mevrouw
A.G.H. Vink-Janssen (Gemeentebelangen), de heren T.F.M. Verlaan,
G.J.A.F. Hubers en H.J.C. van der Voort (CDA), de heren J.N.P. van
Velzen en J. Mollema (PvdA), de heer D. Lek (GroenLinks) en de
heren P.A.M. Timmer en H.C. Ceder (D66)
Plaatsvervangende leden: de heer S.A.M. van der Pol (VVD), de heer
W.C. van Steeden (Gemeentebelangen), mevrouw G. Veninga (CDA), de
heer J.A.E. Boskeljon (PvdA) en mevrouw D.J. Zijlstra (GroenLinks).
Raadscommissie voor Bestuur, Welzijn, Onderwijs en Zorg (BWOZ)
Leden: de heren ing. J.H. Hoogkamer, A.B.J. van Markesteijn en
S.A.M. van der Pol (VVD), mevrouw A.G.H. Vink-Janssen en de heren
W.C. van Steeden en R.A.J. Timmers (Gemeentebelangen), mevrouw G.
Veninga en de heren mr drs J.P. Overing en P.M. Goossens (CDA);
mevrouw J. van Vliet en de heer J. Mollema (PvdA); mevrouw D.J.
Zijlstra (GroenLinks)en de heren P.A.M. Timmer en H.C. Ceder (D66).
Plaatsvervangende leden: de heer N.A.L. Roosendaal (VVD), de heren
ing. J. Koster en Baak (GB), de heer T.F.M. Verlaan (CDA), de heer
J.N.P. van Velzen (PvdA) en de heer D. Lek (GroenLinks).
Raadscommissie Bestuurlijke Vernieuwing (BV)
Leden: de heer ing. J.H. Hoogkamer (VVD); de heer ing. J. Koster
(Gemeentebelangen), de heer mr drs J.P. Overing (CDA), de heer
J.A.E. Boskeljon (PvdA), mevrouw D.J. Zijlstra (GroenLinks) en de
heer P.A.M. Timmer (D66)
Plaatsvervangende leden: de heer A.B.J. van Markesteijn (VVD), de
heer J. Baak (Gemeentebelangen), de heer G.J.A.F. Hubers (CDA) en
mevrouw J. van Vliet (PvdA)
BRANDWEER UITHOORN ZOEKT SPORTINSTRUCTEUR
Om onze taken naar behoren uit te kunnen voeren is het van belang
dat onze brandweerlieden onder andere over een goede lichamelijke
conditie beschikken.
Daarom zijn wij op zoek naar een enthousiaste:
Sportinstructeur
Verdere informatie bij:
Henk van der Meer
Commandant Brandweer
Telefoon 0297-513124
Gemeente Uithoorn