Gemeente Uithoorn

kan ook via clientenplatform.uitho@wanadoo.nl Mogelijk starten we ook in het voorjaar met eenzelfde cursus

NIEUWE BUURTSCHOUWEN IN ZIJDELWAARD

Op 1 oktober zal, in het kader van Buurtbeheer Zijdelwaard, een tweede wijkdeel worden geschouwd. Het betreft de volgend straten: Tesselschadelaan, Valeriuslaan, J. Luikenlaan, Brederodelaan, C. Huygenslaan, J. van den Vondellaan, J. Catslaan, P.C. Hooftlaan. Verzamelpunt voor de buurtschouw is het winkelpleintje aan de J. van den Vondellaan. De Buurtschouw gaat van start om 19 00 uur.

Buurtbeheer Zijdelwaard is een samenwerkingsverband van de Gemeente Uithoorn (afdeling Wijkbeheer), Woongroep Holland, de Politie (buurtregisseur), Stichting de Visser en een vertegenwoordiging van bewoners. Met Buurtbeheer proberen we de leefbaarheid in een wijk in samenwerking met alle bewoners te bevorderen. Een buurtschouw is een middel om van bewoners te vernemen wat er in hun buurt aan scheelt.
Bewoners worden uitgenodigd om met de eerder genoemde partijen een wandeling door hun buurt maken. Tijdens de wandeling wordt een ieder in de gelegenheid gesteld zijn/haar op- en aanmerkingen over zaken in de buurt kenbaar te maken en zonodig ter plekke toe te lichten.. Het kan om allerlei zaken gaan, bijvoorbeeld onderhoud aan straten en stoepen, verlichting, verkeersoverlast, verkeersveiligheid, onderhoud openbaar groen, zwerfvuil, onveilige speelgelegenheid, etc. etc.

Bewoners maken dagelijks gebruik van de wijk en weten als geen ander wat er aan scheelt. Deelname van bewoners aan de schouw is dus van belang.

Zijdelwaard is een grote wijk. Het is niet mogelijk is de gehele wijk ineens onder de loep te nemen. Daarom is de wijk is gedeeld in 5 delen. Het deel, omsloten door Zijdelweg, Wieger Bruinlaan, Heijermanslaan en Randweg Oost is in het voorjaar geschouwd.

Op 29 oktober is een derde deel aan de beurt. Hierbij gaat het om de volgende straten: Multatulilaan, Potgieterlaan, Potgieterplein, N. Beetslaan, Bilderdijklaan, Bilderdijkhof, H. de Grootlaan, G. Gezellelaan, Couperuslaan, Staringlaan, Alfons Arienslaan.

Het verzamelpunt voor deze schouw is de Openbare Bibliotheek / Gebouw de Hoeksteen, Alfons Arienslaan 1. Ook hier wordt gestart om 19 00 uur.

Van beide buurtschouwen wordt van alle, door bewoners naar voren gebrachte, wensen en problemen één overzicht gemaakt. De bewoners die hebben meegedaan aan de buurtschouwen ontvangen persoonlijk een uitnodiging voor een bijeenkomst op 10 december. Tijdens deze bijeenkomst wordt in overleg met de aanwezige bewoners besproken wat er met de wensen en klachten gaat gebeuren.

Bewoners, wonend in genoemde straten ontvangen, ongeveer een week voorafgaand aan de buurtschouw, een uitnodiging in de brievenbus om deel te nemen aan de buurtschouw.
Op dit moment is nog niet bekend wanneer de overige delen van Zijdelwaard geschouwd gaan worden.

VERGADERING COMMISSIE RLM

Op woensdag 24 september vergadert de raadscommissie voor ruimte, leefomgeving en middelen vanaf 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.

De agenda luidt dan als volgt:

1. Opening

2. Presentatie Houtskoolschets

3. Agenda

4. Vaststellen verslag van de openbare vergadering d.d. 20 augustus 2003

5. Actielijst RLM

6. Mededelingen
a. Stand post onvoorziene uitgaven (indien tijdens de vergadering uitgereikt)
b. Overzicht begrotingswijzigingen (indien tijdens vergadering uitgereikt)
c. Overige mededelingen

7. Regionale Aangelegenheden

8. Evaluatie uitgiftebeleid openbaar groen
9. Toelichting op onderhoudskosten van speelvoorzieningen in Meerwijk-Oost

10. Brief college dd. 30 juli 2003:
a. Plan Krayenhoff
b. Formatie cluster Ruimtelijke Ordening en Economie c. Korte termijn knelpunten huisvesting

11. Conceptraadsvoorstel vaststelling bestemmingsplan "Herziening uitwerkingen Meerwijk-Oost".

12. Vaststelling indicatief woningbouwprogramma 2003-2012
13. Straatnaamgeving voor het terrein van het nieuw te bouwen appartementencomplex gelegen aan de Potgieterlaan
14. Vaststellen 8e serie wijzigingen van de bouwverordening en daarmee samenhangend in te stemmen met de benoeming van de leden van de welstandscommissie

15. Overeenkomst prestatie-afspraken tussen gemeente Uithoorn en Woongroep Holland

16. Rondvraag

17. Sluiting

VERGADERING RAADSCOMMISSIE BWOZ

Op donderdag 25 september a.s. vergadert de raadscommissie voor bestuur, welzijn onderwijs en zorg vanaf 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur.

Het eerste deel van de avond betreft een gecombineerde commissievergadering met de raadscommissie uit Aalsmeer. Dan wordt een presentatie van de Regionale Jeugdzorg gegeven.

De agenda voor de rest van de avond luidt als volgt:
1. (Her)opening

2. Agenda

3. Vaststelling verslag 21 augustus 2003

4. Actielijst

5. Ingekomen stukken BWOZ

6. Mededelingen portefeuillehouders

7. Regionale aangelegenheden

8. Beleidsverslag 2002 Sociale Zaken Gemeente Uithoorn, verantwoordingsverslag ABW, IOAW en IOAZ, verantwoordingsverslag WIW

9. Notitie huiselijk geweld ( op verzoek van de fracties van de PvdA en GroenLinks)

10. De specifieke pardonregeling voor asielzoekers (op verzoek van de PvdA en GroenLinks)

11. Rondvraag

12. Sluiting

Spreekrecht bij commissievergaderingen.
Burgers kunnen over de geagendeerde punten bij de behandeling van dat onderwerp gedurende maximaal 30 minuten het woord voeren. Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit tot 10.00 uur op de dag van de vergadering aan de griffier, de heer drs. H.J. Volkers, tel. 0297-513963.

HERBESTRATEN KORTE BOTERDIJK

In de week van 18 september beginnen wij met het herbestraten van de rijweg en trottoirs van de Korte Boterdijk tussen de brug en de Laan van Meerwijk. Naar verwachting kunnen we de werkzaamheden ca. 10 oktober afronden. De werkzaamheden worden in opdracht van de gemeente uitgevoerd door aannemingsbedrijf BAM NMB te Zaandam.

Tijdens de werkzaamheden is het noodzakelijk periodiek delen van de Korte Boterdijk af te sluiten voor alle verkeer. Dit doen we in drie fasen, te beginnen met het gedeelte van de Korte Boterdijk vanaf de brug tot het Kofschip.

Hierna is er een korte fase van enkele dagen waarin we ook de T-splitsing Kofschip/ Korte Boterdijk moeten afsluiten.

Vanaf ongeveer 1 oktober sluiten we het gedeelte van de Korte Boterdijk tussen het Kofschip en de Laan van Meerwijk af.

Wij zijn ons ervan bewust dat u de nodige overlast van de werkzaamheden kunt ondervinden. Wij vertrouwen hierbij op uw begrip en medewerking. Wij proberen de overlast zo veel mogelijk te beperken.

Als u nog vragen heeft over het straatwerk kunt contact opnemen met de heer A.J. Lankester. Hij is telefonisch bereikbaar via nummer 06 51 23 04 18 op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur.

NIEUWE FOLDER OVER VENTILEREN VERSPREID

Vorige week is gestart met het verspreiden van een speciale gemeentelijke folder over ventileren in een nieuwe(re) woning. Het gaat hierbij om die woningen die een mechanische of balansventilatie systeem hebben. In deze woningen is tevens een luchtkanaal aanwezig. In de folder wordt ingegaan op het belang van goed ventileren voor gezondheid, leefcomfort en milieu. Er worden tips gegeven over hoe te ventileren, maar even belangrijk is het schoonhouden van het systeem, de ventilatieventielen en het luchtkanaal. Vooral dit luchtkanaal kan in de loop der jaren zijn dichtgeslibd met allerlei viezigheid en kan daardoor gezondheidsproblemen veroorzaken. Op maandagavond 29 september is er in het gemeentehuis een speciale informatieavond over dit onderwerp. Tegelijk met de folder wordt de uitnodiging voor deze avond verspreid.
Heeft u een eigen woning die na 1980 is gebouwd en geen folder en uitnodiging gekregen? U kunt deze ophalen of aanvragen bij de Gemeentewinkel, tel. 513 111.

WETSWIJZIGING WET WERK EN BIJSTAND

Op 1 januari 2004 treedt een nieuwe wet in werking, de zogenaamde Wet Werk en Bijstand (WWB). De WWB vervangt de Algemene bijstandswet (Abw).

Geen eigen gemeentebeleid

Een van de gevolgen van de WWB is dat gemeenten niet langer een eigen inkomensbeleid mogen voeren door extra toeslagen toe te kennen. In Uithoorn zijn dit de dure maandenregeling, de regeling indirecte scholingskosten, het declaratiefonds en de categoriale regeling duurzame gebruiksgoederen.

NU AL EEN AANTAL WIJZINGEN

Eénmalige uitkering voor langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief

Wel biedt de WWB de mogelijkheid gecreëerd om jaarlijks een aanvullende toeslag te bieden.
Het gemeentebestuur van Uithoorn heeft besloten in 2003 ook deze toeslag te verstrekken,
De zgn eenmalige uitkering, aan mensen met een Abw, Ioaw, Ioaz of WAO uitkering die drie jaar een inkomen op minimumniveau hebben gehad. De hoogte van de éénmalige uitkering bedraagt EUR 450,-- voor gezinnen, EUR 400,-- voor alleenstaande ouders en EUR 320,-- voor alleenstaanden. Verstrekkingen op grond van het declaratiefonds en de regeling duurzame gebruiksgoederen die in 2003 zijn uitgekeerd, brengen we in mindering op deze éénmalige uitkering. Voor het declaratiefonds worden de uitbetaalde bedragen in 2003 in mindering gebracht op de toeslag. Voor duurzame gebruiksgoederen die in 2003 zijn verstrekt brengen wij 1/3 van het bedrag in mindering op de eenmalige uitkering.

REGELINGEN DIE ZIJN/GAAN VERVALLEN

Indirecte scholingskosten
De regeling indirecte scholingskosten is bedoeld voor personen met een inkomen op minimumniveau en een of meerdere schoolgaande kinderen. De regeling indirecte scholingskosten wordt in 2003 niet opnieuw ingesteld.

Dure maandenregeling
De dure maandenregeling betekende dat per hoofd van het gezin een bedrag van EUR 45,-- kon worden verkregen en voor de overige gezinsleden een bedrag van EUR 12.50. De regeling was bedoeld om de extra kosten die de maand december met zich meebrengt, op te vangen.
De dure maandenregeling wordt voor de dure maanden van 2003 niet opnieuw ingesteld.

De categoriale regeling duurzame gebruiksgoederen Deze regeling was bedoeld voor personen van 23 jaar en ouder die drie jaar een inkomen op minimumniveau hebben gehad. Op grond van deze regeling kan éénmaal per drie jaar een vergoeding worden verkregen voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen. Deze regeling komt per 1 januari 2004 te vervallen.

Declaratiefonds
Het declaratiefonds is bedoeld om sociale activiteiten te bekostigen. Iedereen van 18 jaar en ouder met een inkomen tot 1.1 X de bijstandsnorm, kan in 2003 nog een beroep doen op deze regeling. De regeling komt per 1 januari 2004 te vervallen voor personen die de 65-jarige leeftijd nog niet hebben bereikt. Het declaratiefonds blijft wel bestaan voor personen van 65 jaar en ouder.

REGELINGEN DIE BLIJVEN BESTAAN

Bijzondere bijstand
Voor alle duidelijkheid benadrukken wij dat de bijzondere bijstand blijft bestaan. Als u meent dat u door uw individuele situatie extra kosten heeft die niet uit uw reguliere inkomen kunnen worden voldaan, dan kunt een beroep doen op de bijzondere bijstand. Informatie hierover is verkrijgbaar bij uw consulent.

Vragen
Voor vragen en informatie kunt u bellen tussen 8.30 en 10.30 uur. U kunt tijdens deze tijden ook altijd langskomen bij het loket van de maatschappelijke zaken in de Gemeentewinkel in de hal van het gemeentehuis.

VACATURE SENIORENRAAD

De Seniorenraad van de gemeente Uithoorn is op zoek naar mensen die willen meedenken over het ouderenbeleid in onze gemeente.

De Seniorenraad
De Seniorenraad is een vaste commissie die het gemeentebestuur adviseert over zaken die te maken hebben met het ouderenbeleid in de gemeente. De raad bestaat uit negen leden en negen plaatsvervangend leden. Zowel de leden als de plaatsvervangend leden nemen deel aan de vergaderingen van de Seniorenraad. De raad komt ongeveer tien keer per jaar bijeen. De leden worden allen benoemd door Burgemeester en Wethouders.
Naast leden die worden voorgedragen door de ouderenbonden in Uithoorn en De Kwakel en door de Seniorenraad zelf, draagt ook het College van Burgemeester en Wethouders drie leden en drie plaatsvervangend leden voor ter benoeming. Dit zijn de zogenaamde rechtstreekse leden. De zittingsduur van leden en plaatsvervangend leden in de Seniorenraad is vier jaar.
Uit zijn midden heeft de Seniorenraad vier commissies gevormd: de commissies Zorg, Welzijn, Wonen en Communicatie. Deze commissies bereiden elk op hun eigen terrein de adviezen voor die de Seniorenraad uitbrengt aan het gemeentebestuur. Vacatures voor plaatsvervangend rechtstreeks lid Er is op dit moment een vacature voor plaatsvervangend rechtstreeks lid. Voor deze functie moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:


* 55 jaar of ouder;

* woonachtig in de gemeente Uithoorn;

* niet in dienstverband bij een instelling die zich bezig houdt met ouderenwerk.

Meer informatie
Als u meer informatie wilt over de vacatures, kunt u contact opnemen met de voorzitter van de Seniorenraad, de heer W.G.R. Hamelijnck (tel. 0297-561 503).
Solliciteren
Mocht u in aanmerking willen komen voor deze vacature dan verzoeken wij voor 1 oktober een briefje met CV te schrijven aan: Gemeente Uithoorn, Afdeling Maatschappelijke Zaken, t.a.v. Marius Reijnen, Postbus 8, 1420 AA Uithoorn.
Gaarne in de linker bovenhoek van de enveloppe vermelden 'Seniorenraad'.

OOK VEEL AMBTENAREN MET DE FIETS NAAR HET WERK OP VRIJDAG DE 19DE

De personeelsleden van de gemeente zijn opgeroepen om op de speciale `Fiets naar het werk' dag op vrijdag 19 september ook op de fiets naar het werk te gaan. Al eerder heeft de Fietsersbond, die zitting heeft in de werkgroep Autovrije dag Uithoorn, bij alle bedrijven een oproep gedaan om vooral op de fiets naar het werk te gaan.
Fietsen is een gemakkelijke manier om je gezondheid te verbeteren en op peil te houden. Door naar je werk te fietsen heb je minder last van stress en ben je minder vaak ziek. Ook zorgt het voor minder parkeerproblemen rondom de werkplek en het is natuurlijk goed voor het milieu. Alle reden dus om vaker naar je werk te fietsen.

In heel Europa worden allerlei leuke activiteiten georganiseerd om de problemen van het groeiende autoverkeer onder de aandacht te brengen. En vooral om te laten zien dat het anders kan en moet. Diverse gemeenten in Nederland doen hier ook aan mee. Want de manier waarop wij ons verplaatsen heeft niet alleen grote gevolgen voor ons milieu, de veiligheid en leefbaarheid in onze wijk maar ook voor onze gezondheid.

NIEUW RAADSLID

In zijn vergadering van 11 september jl. heeft de gemeenteraad besloten de heer W.C. van Steeden toe te laten als lid van de raad. Hij is de opvolger van mevrouw W.A.J. van Doorn die per dezelfde datum afscheid heeft genomen als raadslid.

NIEUWE COMMISSIEVOORZITTER

Op 11 september jl. heeft de gemeenteraad de heer ing. J. Koster benoemd tot voorzitter van de raadscommissie voor Ruimte, Leefomgeving en Middelen. Hij volgt in die functie de heer mr drs. J.P. Overing op. De heer Overing blijft overigens wel lid van de gemeenteraad.

Gewijzigde samenstelling raadscommissies
Op 11 september jl. heeft de gemeenteraad besloten de raadscommissies als volgt samen te stellen:

Raadscommissie voor ruimte, leefomgeving en middelen (RLM) Leden: de heren J.A.J. Verheijen, N.A.L. Roosendaal en G.A. Hillenius (VVD), de heren J. Baak en R.A.J. Timmers en mevrouw A.G.H. Vink-Janssen (Gemeentebelangen), de heren T.F.M. Verlaan, G.J.A.F. Hubers en H.J.C. van der Voort (CDA), de heren J.N.P. van Velzen en J. Mollema (PvdA), de heer D. Lek (GroenLinks) en de heren P.A.M. Timmer en H.C. Ceder (D66)

Plaatsvervangende leden: de heer S.A.M. van der Pol (VVD), de heer W.C. van Steeden (Gemeentebelangen), mevrouw G. Veninga (CDA), de heer J.A.E. Boskeljon (PvdA) en mevrouw D.J. Zijlstra (GroenLinks).

Raadscommissie voor Bestuur, Welzijn, Onderwijs en Zorg (BWOZ) Leden: de heren ing. J.H. Hoogkamer, A.B.J. van Markesteijn en S.A.M. van der Pol (VVD), mevrouw A.G.H. Vink-Janssen en de heren W.C. van Steeden en R.A.J. Timmers (Gemeentebelangen), mevrouw G. Veninga en de heren mr drs J.P. Overing en P.M. Goossens (CDA); mevrouw J. van Vliet en de heer J. Mollema (PvdA); mevrouw D.J. Zijlstra (GroenLinks)en de heren P.A.M. Timmer en H.C. Ceder (D66).

Plaatsvervangende leden: de heer N.A.L. Roosendaal (VVD), de heren ing. J. Koster en Baak (GB), de heer T.F.M. Verlaan (CDA), de heer J.N.P. van Velzen (PvdA) en de heer D. Lek (GroenLinks).

Raadscommissie Bestuurlijke Vernieuwing (BV)
Leden: de heer ing. J.H. Hoogkamer (VVD); de heer ing. J. Koster (Gemeentebelangen), de heer mr drs J.P. Overing (CDA), de heer J.A.E. Boskeljon (PvdA), mevrouw D.J. Zijlstra (GroenLinks) en de heer P.A.M. Timmer (D66)

Plaatsvervangende leden: de heer A.B.J. van Markesteijn (VVD), de heer J. Baak (Gemeentebelangen), de heer G.J.A.F. Hubers (CDA) en mevrouw J. van Vliet (PvdA)

BRANDWEER UITHOORN ZOEKT SPORTINSTRUCTEUR

Om onze taken naar behoren uit te kunnen voeren is het van belang dat onze brandweerlieden onder andere over een goede lichamelijke conditie beschikken.
Daarom zijn wij op zoek naar een enthousiaste: Sportinstructeur

Verdere informatie bij:
Henk van der Meer
Commandant Brandweer
Telefoon 0297-513124