FNV BONDGENOTEN


Bonden luiden noodklok scheepsbouw

Vakbonden hebben een oproep gedaan aan de ministerraad en de tweede kamer om de regie in handen te nemen tegen de verdere teloorgang van de Scheepsbouwindustrie in Nederland.
In de scheepsbouw werken direct 9000 mensen en bij de toeleveranciers
17000 werknemers
Middels een brief en relevante rapporten maken de bonden helder dat Nederland door concurrentie van Europese landen en met name de Oost Aziatische landen (Korea en China) de grote Scheepsbouw mogelijkerwijs geheel gaat verliezen. De Nederlandse regering is al vele malen aan gesproken op haar verantwoordelijkheid door werkgevers, recent is zij indringend aangesproken door het Nederland Maritiem Cluster, maar maatregelen worden niet waargenomen.

De scheepsnieuwbouw valt onder de CAO Metalektro, ook wel 'grootmetaal'. In de Metalektro is een groot deel van de maak-industrie de laatste jaren fors ingekrompen of geheel verdwenen. Het wegvallen van de grote scheepsbouw zal zijn sporen trekken in tal van andere Nederlandse activiteiten. Een voorbeeld hiervan is de sluiting van scheepswerf verdwijnen Van der Giessen-de Noord. Hier vervallen direct 400 arbeidsplaatsen, maar indirect ook nog eens 800 banen.
De sociaal-economische consequenties zullen groot zijn. Velen zullen hun baan verliezen. Van der Giessen-de Noord was goed voor een omzet van EUR 150 tot 200 miljoen. Daarnaast een enorm verlies voor de regionale, maar ook voor de Nederlandse economie. FNV en CNV vrezen dat verlies van de scheepsbouw ook effect heeft op de uitstraling van mainport Rotterdam en de kennis en onderwijs infrastructuur

Als de omstandigheden voor de Nederlandse scheepsbouw niet snel verbeteren, is het einde van het bouwen aan grote zee schepen van kiel tot nok in zicht. Vele banen en een enorme vakkennis verdwijnen voor altijd en het draagvlak voor de gehele maritieme sector kan wegvallen, zo vrezen Ruud van den Bergh, bestuurder FNV Bondgenoten, en Henk van Beers, bestuurder CNV Bedrijvenbond.
In een uitgebreide brief vragen de bonden aan de politiek om in te grijpen, initiatieven te ontplooien en de verantwoordelijkheid en de leiding te nemen om te komen tot een discussie met betrokken partijen met als doel een duidelijk regie en strategie te ontwikkelen om de sector een overlevingskans te geven. Nederland zonder scheepsbouw is in de ogen van beide bestuurders van FNV en CNV een ondenkbare zaak gezien de lange historie en enorme vakkennis.