Gemeente Amsterdam

Nieuw parkeerbeleid: extra vergunningen voor agenten, onderwijs en zorg
25 september 2003 - Lisa Neves Gonçalves

De gemeente Amsterdam is van plan het parkeerbeleid in de stad op enkele onderdelen te wijzigen. De wijzigingen staan in de Menukaart Parkeerregelingen.

In het nieuwe beleid geeft de wethouder Verkeer en Vervoer, Mark van der Horst, meer ruimte aan de stadsdelen om extra parkeervergunningen af te geven voor werknemers in de zorg, bij de politie en in het onderwijs. Ook wordt een kraskaart voor bezoekers mogelijk en bepaalt het stadsdeel of zij op zaterdag wel of niet betaald parkeren invoert.

Bij sportterreinen, begraafplaatsen en volkstuincomplexen wordt een fiscale blauwe zone mogelijk. In een fiscale blauwe zone kan men voor EUR 0,10 per uur parkeren. In de toekomst krijgen stadsdelen meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden, maar ook meer flexibiliteit. Mark van der Horst: "Ik geef de stadsdelen meer bevoegdheden, omdat juist zij in staat zijn om het parkeerbeleid af te stemmen op de behoeften en wensen van de bevolking. Met de menukaart kunnen we meer maatwerk leveren."

Bloktijden
Het huidige beleid, waarbij betaald parkeren tenminste ingevoerd moet zijn van maandag t/m zaterdag, is voor enkele stadsdelen te star. Door naast de zondag ook de zaterdag niet meer verplicht op te leggen, is meer maatwerk mogelijk. In de fiscale parkeergebieden wordt in ieder geval betaald parkeren toegepast van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 19.00 uur (de basisregeling). De bloktijden (09.00-12.00, 12.00-19.00 en 19.00-24.00 uur) blijven onveranderd. Het stadsdeel bepaalt of en zo ja, tijdens welke andere bloktijden betaald parkeren van toepassing is.

Extra parkeervergunningen voor zorg, politie en onderwijzers In het programakkoord van het huidige college is afgesproken om de fysieke bereikbaarheid van de werknemers in de maatschappelijke beroepen (zorgverlening, politie, onderwijs) te garanderen. De centrale stad maakt het mogelijk dat er aan instellingen in deze sector twee maal zoveel bedrijfsvergunningen worden verstrekt als nu mogelijk is. De vergunning is expliciet bedoeld voor de directe (zorg)werknemers, dus voor de overhead of indirecte functies. "De vergunning is bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verminderen van het tekort aan personeel bij de politie, in het onderwijs en in de zorg", aldus Van der Horst. Wel moet de betreffende instelling bij het stadsdeel aantoonbaar maken, dat men kampt met een structureel tekort aan personeel in de directe functies.
De vergunningen worden net als de andere vergunningen uitgegeven door de stadsdelen. Het stadsdeel is bevoegd voor het wel of niet uitgeven van deze extra vergunningen.

Twee nieuwe uurtarieven
Naast de huidige straattarieven EUR 0,90, EUR 1,80 en EUR 3,00 (prijspeil 2003) worden twee nieuwe tarieven geïntroduceerd: een extra laag tarief (EUR 0,10) en een extra hoog tarief (EUR 4,00). De stadsdelen bepalen straks waar welk straattarief van kracht wordt. Het EUR 0,10 tarief mag alleen gebruikt worden in combinatie met een parkeerduurbeperking.

Vergunningtarief voor bewoners
Het stadsdeel bepaalt straks ook de hoogte van de bewonersvergunning. Dit tarief wordt niet meer door de centrale stad vastgelegd.

Blauwe zone-nieuwe-stijl
Stadsdelen kunnen voor een fiscaal parkeergebied, voor een of meer bloktijden, een parkeerduurbeperking instellen. Door de parkeerduurbeperking te combineren met het EUR 0,10 tarief ontstaat een fiscale blauwe zone. Een fiscale blauwe zone kan worden ingevoerd bij sporthallen/terreinen, begraafplaatsen, volkstuincomplexen en buurtwinkelcentra en kleine wijkwinkelcentra in stedelijke vernieuwingsgebieden. In gebieden waar nog geen betaald parkeren is, kan de gewone blauwe zone worden toegepast.

Kraskaart voor bezoekers
De stadsdelen mogen een kraskaart voor bezoekers aan haar bewoners aanbieden. Het bezoek kan dan tegen half geld parkeren. De stadsdelen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling, uitgifte en handhaving van deze kraskaart. Gehandicapten die voor hun vervoer aangewezen zijn op derden, blijven recht houden op een kraskaart, ongeacht het besluit van het stadsdeel of er een kraskaart voor bewoners en/of ouderen (65-plussers) komt.

Inspraakprocedure
De komende zes weken - tot 7 november - kunnen burgers schriftelijk inspreken op de Menukaart Parkeerregelingen. Dit kan per post of via de e-mail: menukaart@ivv.amsterdam.nl
De inspraakronde beperkt zich tot de in de menukaart genoemde onderwerpen.
De menukaart wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

Pb-161

© Gemeente Amsterdam