Nieuw parkeerbeleid: extra vergunningen voor agenten, onderwijs en
zorg
25 september 2003 - Lisa Neves Gonçalves
De gemeente Amsterdam is van plan het parkeerbeleid in de stad op
enkele onderdelen te wijzigen. De wijzigingen staan in de Menukaart
Parkeerregelingen.
In het nieuwe beleid geeft de wethouder Verkeer en Vervoer, Mark van
der Horst, meer ruimte aan de stadsdelen om extra parkeervergunningen
af te geven voor werknemers in de zorg, bij de politie en in het
onderwijs. Ook wordt een kraskaart voor bezoekers mogelijk en bepaalt
het stadsdeel of zij op zaterdag wel of niet betaald parkeren invoert.
Bij sportterreinen, begraafplaatsen en volkstuincomplexen wordt een
fiscale blauwe zone mogelijk. In een fiscale blauwe zone kan men voor
EUR 0,10 per uur parkeren. In de toekomst krijgen stadsdelen meer
bevoegdheden en verantwoordelijkheden, maar ook meer flexibiliteit.
Mark van der Horst: "Ik geef de stadsdelen meer bevoegdheden, omdat
juist zij in staat zijn om het parkeerbeleid af te stemmen op de
behoeften en wensen van de bevolking. Met de menukaart kunnen we meer
maatwerk leveren."
Bloktijden
Het huidige beleid, waarbij betaald parkeren tenminste ingevoerd moet
zijn van maandag t/m zaterdag, is voor enkele stadsdelen te star. Door
naast de zondag ook de zaterdag niet meer verplicht op te leggen, is
meer maatwerk mogelijk. In de fiscale parkeergebieden wordt in ieder
geval betaald parkeren toegepast van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot
19.00 uur (de basisregeling). De bloktijden (09.00-12.00, 12.00-19.00
en 19.00-24.00 uur) blijven onveranderd. Het stadsdeel bepaalt of en
zo ja, tijdens welke andere bloktijden betaald parkeren van toepassing
is.
Extra parkeervergunningen voor zorg, politie en onderwijzers
In het programakkoord van het huidige college is afgesproken om de
fysieke bereikbaarheid van de werknemers in de maatschappelijke
beroepen (zorgverlening, politie, onderwijs) te garanderen.
De centrale stad maakt het mogelijk dat er aan instellingen in deze
sector twee maal zoveel bedrijfsvergunningen worden verstrekt als nu
mogelijk is. De vergunning is expliciet bedoeld voor de directe
(zorg)werknemers, dus voor de overhead of indirecte functies. "De
vergunning is bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verminderen
van het tekort aan personeel bij de politie, in het onderwijs en in de
zorg", aldus Van der Horst. Wel moet de betreffende instelling bij het
stadsdeel aantoonbaar maken, dat men kampt met een structureel tekort
aan personeel in de directe functies.
De vergunningen worden net als de andere vergunningen uitgegeven door
de stadsdelen. Het stadsdeel is bevoegd voor het wel of niet uitgeven
van deze extra vergunningen.
Twee nieuwe uurtarieven
Naast de huidige straattarieven EUR 0,90, EUR 1,80 en EUR 3,00
(prijspeil 2003) worden twee nieuwe tarieven geïntroduceerd: een extra
laag tarief (EUR 0,10) en een extra hoog tarief (EUR 4,00). De
stadsdelen bepalen straks waar welk straattarief van kracht wordt. Het
EUR 0,10 tarief mag alleen gebruikt worden in combinatie met een
parkeerduurbeperking.
Vergunningtarief voor bewoners
Het stadsdeel bepaalt straks ook de hoogte van de bewonersvergunning.
Dit tarief wordt niet meer door de centrale stad vastgelegd.
Blauwe zone-nieuwe-stijl
Stadsdelen kunnen voor een fiscaal parkeergebied, voor een of meer
bloktijden, een parkeerduurbeperking instellen. Door de
parkeerduurbeperking te combineren met het EUR 0,10 tarief ontstaat
een fiscale blauwe zone. Een fiscale blauwe zone kan worden ingevoerd
bij sporthallen/terreinen, begraafplaatsen, volkstuincomplexen en
buurtwinkelcentra en kleine wijkwinkelcentra in stedelijke
vernieuwingsgebieden. In gebieden waar nog geen betaald parkeren is,
kan de gewone blauwe zone worden toegepast.
Kraskaart voor bezoekers
De stadsdelen mogen een kraskaart voor bezoekers aan haar bewoners
aanbieden. Het bezoek kan dan tegen half geld parkeren. De stadsdelen
zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling, uitgifte en handhaving van
deze kraskaart. Gehandicapten die voor hun vervoer aangewezen zijn op
derden, blijven recht houden op een kraskaart, ongeacht het besluit
van het stadsdeel of er een kraskaart voor bewoners en/of ouderen
(65-plussers) komt.
Inspraakprocedure
De komende zes weken - tot 7 november - kunnen burgers schriftelijk
inspreken op de Menukaart Parkeerregelingen. Dit kan per post of via
de e-mail: menukaart@ivv.amsterdam.nl
De inspraakronde beperkt zich tot de in de menukaart genoemde
onderwerpen.
De menukaart wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Pb-161
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam