Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid



Persbericht

Knelpunten en prikkels bij herstructurering

---

RIJKSAMBITIES VOOR HERSTRUCTURERING FORS

Op lokaal niveau worden partijen bij de herstructurering met verschillende knelpunten geconfronteerd die belemmerend werken op de vernieuwing van de woningvoorraad. Hoewel de invloed van deze knelpunten niet onderschat mag worden, verklaren ze de geconstateerde stagnatie slechts gedeeltelijk. De huidige rijksambities voor herstructureringsingrepen zijn (te) fors. Voor de sloop en de samenvoeging van woningen zijn de ambities hoger dan de in het verleden gerealiseerde aantallen. Ook bij de nieuwbouw van woningen en de verkoop van sociale huurwoningen wordt bij lange niet voldaan aan de gestelde ambities.

Dit blijkt uit het rapport Knelpunten en prikkels bij herstructurering dat door het Economisch Instituut voor de bouwnijverheid (EIB) is gepubliceerd. In dit rapport worden knelpunten, waar de bij herstructurering betrokken partijen mee worden geconfronteerd, geanalyseerd. Daarnaast gaat aandacht uit naar faciliteiten en maatregelen die het herstructureringstempo kunnen versnellen. Een belangrijk knelpunt is het ontbreken van een breed draagvlak voor herstructureringsingrepen onder de huidige bewoners van te herstructureren gebieden. Een groot deel van de bewoners is waarschijnlijk tevreden over de huidige woonsituatie. De kwaliteit van een deel van de woningvoorraad is niet optimaal, maar daar tegenover staan relatief lage huren.

Voor corporaties geldt dat bij de bouw van sociale huurwoningen de onrendabele top de afgelopen jaren is toegenomen en dat nieuwe woningen hierdoor steeds moeilijker zijn te financieren. Daarnaast kennen corporaties bij de verhuur van woningen momenteel weinig problemen. Hierdoor ontbreekt deels de noodzaak tot herstructureren. Ook is het de vraag in hoeverre corporaties van plan zijn te voldoen aan de rijksambitie met betrekking tot de verkoop van sociale huurwoningen. Een ander, belangrijk knelpunt is het geringe vertrouwen dat bestaat tussen ontwikkelaars, gemeenten en corporaties. Door dit geringe vertrouwen komt samenwerking tussen de partijen slechts moeizaam tot stand. Naast deze knelpunten bestaat een breed scala andere knelpunten die in meer of mindere mate belemmerend werken bij het realiseren van de rijksambities voor herstructurering.

Een belangrijke constatering is dat de rijksopgave voor het aantal te herstructureren woningen verschilt ten opzichte van de opgave die gedaan is door de corporaties en de dertig grootste gemeenten (G30). Hierbij streeft het rijk de grootste inspanningen na, gevolgd door de G30. De corporatiesector heeft de laagste opgave gedaan. Dit wijst erop dat bij partijen niet voldoende draagvlak is voor de omvang en het tempo van de rijksambities. Gezien de huidige stagnatie in de aanpak van herstructureringswijken heeft het rijk begin 2003 onder de titel Actieprogramma Herstructurering een groot aantal instrumenten en faciliteiten geĂŻntroduceerd om het herstructureringsproces te versnellen. In het programma is onderscheid gemaakt tussen instrumenten en faciliteiten die voor alle wijken gelden en instrumenten en faciliteiten die alleen voor de vastgestelde prioriteitswijken gelden. Ondanks dit programma zal naar verwachting ook in de periode tot 2010 niet aan de ambities worden voldaan. Zie publicatie: Knelpunten en prikkels bij herstructurering