RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
De EU moet zijn lidstaten verplichten
PERSBERICHT Den Haag, 24 september 2003
DE EU MOET ZIJN LIDSTATEN VERPLICHTEN 'ONAFHANKELIJKE ONDERZOEKEN'
NAAR SCHEEPSRAMPEN IN TE STELLEN
Op het symposium 'De kracht van Maritieme kennis' ter gelegenheid van
het 100-jarig bestaan van het Maritiem Instituut 'De Ruyter' op 25
september te Vlissingen, stelt Mr. Pieter van Vollenhoven - als
voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid - dat het onderwerp
veiligheid in het algemeen - door de forse teruggang in de economie -
in zwaar is weer terecht gekomen.
De praktijk heeft immers aangetoond, dat veiligheid het gemakkelijk
aflegt tegen economische belangen.
Een schrijnend voorbeeld was het onderzoeksrapport naar de ramp van de
spaceshuttle Columbia (16 januari 2003). Hierin werd een felle
aanklacht geuit tegen de NASA-cultuur waarbinnen de veiligheid het
aflegde tegen budgeteisen en de druk om te voldoen aan
lanceerschema's.
De heer van Vollenhoven betreurt het in hoge mate, dat in de
internationale zeescheepvaart nauwelijks is gepleit voor
onafhankelijke onderzoeken, hetgeen wel in de luchtvaart is
geschied.
Voor het bewaken van de veiligheid zijn dergelijke onderzoeken van het
grootste belang ook in de zeescheepvaart, die per definitie een
internationale wereld is, waarin hoofdzakelijk naar de voordeligste
kostprijs/kwaliteitsverhouding wordt gekeken. Het onderbrengen van
schepen in fiscaal en veiligheidstechnisch aantrekkelijke
vlaggenstaten, waarbij goedkope arbeidskrachten met minimale diploma's
kunnen worden ingehuurd, is in deze sector geen onbekend gegeven.
Europa is de laatste jaren geconfronteerd met scheepsrampen, die zeer
ernstige consequenties in zich herbergden.
Om deze reden is het noodzakelijk, dat de EU zo spoedig mogelijk zijn
lidstaten verplicht om onafhankelijke onderzoeken naar dergelijke
rampen in te stellen.
Een verplichting, die de EU voor de luchtvaart reeds jaren kent.
Op grond van dergelijke onderzoeken kan mede worden vastgesteld of het
wel wenselijk is, dat ook Europese overheden thans bewust maritieme
kennis laten wegebben door lagere opleidingen te accepteren.
Bij het aanvaarden van onafhankelijke onderzoeken dient tevens 'het
melden van onveilige situaties' c.q. klokkenluiderregelingen te worden
bevorderd.
De bestaande onveiligheid is veelal bekend, maar de waarschuwingen
worden veronachtzaamd, omdat het 'toch altijd goed was gegaan!'
Tevens kan het met een klokkenluider slecht aflopen als hij met zijn
waarschuwingen bij het verkeerde adres terecht komt.
Het onafhankelijk onderzoek heeft, ook internationaal, zeer
bijgedragen aan de veiligheidsontwikkelingen in de luchtvaart.
'Als wij scheepsrampen, zoals de Prestige voor de Spaanse kust, in de
toekomst willen voorkomen zijn verplichte onafhankelijke onderzoeken
binnen de EU onontbeerlijk', aldus de heer van Vollenhoven.
Raad voor de Transportveiligheid