Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
16/09/2003
---
Betrouwbare indruk en aanbod trekken Internet-shopper over de streep
Traditioneel en online winkelen lijken sterk op elkaar
Consumenten die op Internet winkelen vinden twee dingen erg belangrijk
bij het kiezen van een online winkel: het risico dat er iets fout gaat
moet voor hun gevoel klein zijn en ze moeten het idee hebben dat de
online winkel nuttige informatie bevat en geschikte producten
aanbiedt. Gebruiksvriendelijkheid van de site lijkt weinig uit te
maken. Een website beïnvloedt voor 25 procent de aankoopgeneigdheid
van Internetconsumenten, en dat is ongeveer net zoveel als de invloed
die een fysieke winkel heeft op consumenten. Dat en meer concludeert
Tibert Verhagen in zijn proefschrift Towards understanding online
purchase behavior, waarop hij donderdag 25 september promoveert aan de
Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde.
Dat een website de aankoopintentie van mensen voor 25 procent
beïnvloedt lijkt weinig, maar het kan twijfelaars nét over de drempel
helpen en op die manier veel verschil maken. Behalve de gevoelsmatige
betrouwbaarheid van de aankoopprocedure en het (gevoelsmatige) nut van
aanwezige informatie en de geschiktheid van het aanbod, telt voor
consumenten het voorgevoel dat ze hebben over de afhandeling van de
aankoop en hun vertrouwen in de organisatie achter de site.
Verhagen deed zowel empirisch onderzoek als literatuuronderzoek naar
online aankoopgedrag. Uit het literatuuronderzoek concludeert hij dat
een Internetsite en een gewone winkel ongeveer evenveel invloed op het
koopgedrag van consumenten hebben. Ook verloopt het aankoopproces
online en offline gelijk: het proces van bedenken dat je iets nodig
hebt of wilt hebben, het zoeken naar productinformatie, de evaluatie
van alternatieven en het maken van definitieve keuzes verloopt op
dezelfde manier. Verhagen: "Traditioneel winkelen en online winkelen
lijken dus heel sterk op elkaar. De winkel is in beide omgevingen een
gelijkwaardig instrument, je kunt winkel en website op vergelijkbare
wijze inzetten om mensen te beïnvloeden."
In het empirische deel van zijn onderzoek liet Verhagen enkele
honderden studenten vragenlijsten invullen over onder andere Bol.com,
Proxis, Free Record Shop, Ineas en Ohra. Dat leidde onder meer tot de
genoemde conclusies over welke factoren consumenten beïnvloeden bij
het doen van online aankopen.
Internet-winkelen heeft de toekomst. Zelfs de meest standvastige
sceptici kunnen niet ontkennen dat deze groei inmiddels duidelijk
waarneembaar is, aldus de onderzoeker. Zelf heeft Verhagen, die
inmiddels docent e-business is op de VU, ruime ervaring in het
Internet-winkelen. Hij koopt zijn wekelijkse boodschappen, boeken,
cd"s, domeinnamen, software enzovoort op het Internet. In februari
2004 geeft hij het keuzevak e-business, waarvoor ook belangstellenden
van buiten de VU zich kunnen inschrijven.
Vrije Universiteit Amsterdam