Politie Limburg-Zuid

Dalende tendens slachtoffers in het verkeer

Buchten 24-09-2003 - Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de regiopolitie Limburg Zuid startte per 1 september 2001 zijn handhavinginspanningen. Inmiddels zijn twee jaar verstreken. Bij die gelegenheid is het goed eens te bekijken of al die intensieve inspanningen effect hadden. Immers, wordt in principe alleen op die plaatsen gecontroleerd, die op basis van ongevalanalyse, die als verkeersgevaarlijk bestempeld kunnen worden. De afgelopen twee jaar is een duidelijke dalende tendens waar te nemen van het aantal ongevallen met dodelijke afloop én ongevallen met ziekenhuisopname. Vanaf 1 september 2001 wordt in Limburg Zuid op een groot aantal speedzones (controleplaatsen) gecontroleerd op de 5 speerpunten (snelheid, gordel, roodlicht, helm en alcohol). Deze zones zijn op basis van ongevalanalyse als verkeersgevaarlijk bestempeld. Snelheid is vaak als oorzaak een zeer reële factor bij deze ongevallen. Ook het rijden door rood, het niet dragen van de gordel of helm of het gebruik van alcohol kan hierop van invloed zijn. Dit is vaak het geval als genoemde overtredingen in combinatie gepleegd worden.

In het algemeen kan de verwachting worden uitgesproken, dat op de genoemde en geanalyseerde wegen een duidelijke dalende tendens is waar te nemen. Een daling van het aantal ongevallen met dodelijke afloop én ongevallen met ziekenhuisopnamen. Op enkele plaatsen gaat deze daling van zwaardere letsels gepaard met een lichte stijging van overige letsels, waarbij geen ziekenhuisopname nodig bleek. Mogelijk dat de daling van de gemiddelde snelheid op de controlelocaties hierop van invloed is. Deze dalende tendens van dodelijke ongevallen en ongevallen met letsel en ziekenhuisopnamen is dan ook de doelstelling van de intensivering van de handhaving door de VHTs in alle politieregios. De landelijke doelstelling is 50% minder doden en 40% minder ziekenhuisopnamen.

Project N281
De N281 geeft op de hoofdrijbaan een sterke daling van letselongevallen te zien. Inclusief de op- en afritten geldt dit wel voor de letsels met ziekenhuisopnamen, maar niet voor de overige (lichte) letsels.
De daar geplaatste flitspalen zijn afwisselend in werking en resulteren in ieder geval in een veel rustiger verkeersbeeld dan voorheen. In het kader van het project N281, werden in 2002 bij aanvang van de controles 2,4% van de bestuurders nog bekeurd voor het overtreden van de maximum snelheid van 100 km/uur. In 2003 daalde dit percentage naar 0,9%.
24-uurs metingen gaven aan dat in mei 2001 (toen er nog geen intensieve handhaving plaatsvond) slechts gemiddeld 51% van de bestuurders zich hield aan de maximumsnelheid. Gedurende het project is dit aantal gestegen tot 85%!
Voor de gereden snelheden tussen de 109 en 130 km/uur werd een daling zichtbaar van maar liefst 18,3 naar 1,7%. De excessieve hoge snelheden (meer dan 130 km/uur) halveerden van 1,6 naar 0,8%!

Urmonderbaan
Laat een daling zien van de ernstige letsels. Ook het aantal UMS-ongevallen (uitsluitend materiële schade) is gedaald. De overige letselongevallen bleven gelijk.

Gebiedsproject Maastricht
Het gebiedsproject Maastricht is pas in mei dit jaar volop in werking getreden. De effecten van deze handhavingsacties zijn momenteel nog niet meetbaar. Ondanks de intensivering van de (aanvankelijke alleen) mobiele controles door het VHT, springen vooral de Rijksweg, de Tongerseweg en de Brusselseweg er uit voor wat betreft de ziekenhuisopnamen. De flitspalen zijn in de loop van dit jaar geïnstalleerd en inmiddels operationeel. Het effect is natuurlijk nog niet zichtbaar. De eerste films laten echter een zeer hoog overtredingpercentage zien. De bewustwording van de weggebruiker moet kennelijk nog op gang komen.