Dalende tendens slachtoffers in het verkeer
Buchten 24-09-2003 - Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de
regiopolitie Limburg Zuid startte per 1 september 2001 zijn
handhavinginspanningen. Inmiddels zijn twee jaar verstreken. Bij die
gelegenheid is het goed eens te bekijken of al die intensieve
inspanningen effect hadden. Immers, wordt in principe alleen op die
plaatsen gecontroleerd, die op basis van ongevalanalyse, die als
verkeersgevaarlijk bestempeld kunnen worden. De afgelopen twee jaar is
een duidelijke dalende tendens waar te nemen van het aantal ongevallen
met dodelijke afloop én ongevallen met ziekenhuisopname. Vanaf 1
september 2001 wordt in Limburg Zuid op een groot aantal speedzones
(controleplaatsen) gecontroleerd op de 5 speerpunten (snelheid,
gordel, roodlicht, helm en alcohol). Deze zones zijn op basis van
ongevalanalyse als verkeersgevaarlijk bestempeld. Snelheid is vaak als
oorzaak een zeer reële factor bij deze ongevallen. Ook het rijden door
rood, het niet dragen van de gordel of helm of het gebruik van alcohol
kan hierop van invloed zijn. Dit is vaak het geval als genoemde
overtredingen in combinatie gepleegd worden.
In het algemeen kan de verwachting worden uitgesproken, dat op de
genoemde en geanalyseerde wegen een duidelijke dalende tendens is waar
te nemen. Een daling van het aantal ongevallen met dodelijke afloop én
ongevallen met ziekenhuisopnamen. Op enkele plaatsen gaat deze daling
van zwaardere letsels gepaard met een lichte stijging van overige
letsels, waarbij geen ziekenhuisopname nodig bleek. Mogelijk dat de
daling van de gemiddelde snelheid op de controlelocaties hierop van
invloed is. Deze dalende tendens van dodelijke ongevallen en
ongevallen met letsel en ziekenhuisopnamen is dan ook de doelstelling
van de intensivering van de handhaving door de VHTs in alle
politieregios. De landelijke doelstelling is 50% minder doden en 40%
minder ziekenhuisopnamen.
Project N281
De N281 geeft op de hoofdrijbaan een sterke daling van
letselongevallen te zien. Inclusief de op- en afritten geldt dit wel
voor de letsels met ziekenhuisopnamen, maar niet voor de overige
(lichte) letsels.
De daar geplaatste flitspalen zijn afwisselend in werking en
resulteren in ieder geval in een veel rustiger verkeersbeeld dan
voorheen. In het kader van het project N281, werden in 2002 bij
aanvang van de controles 2,4% van de bestuurders nog bekeurd voor het
overtreden van de maximum snelheid van 100 km/uur. In 2003 daalde dit
percentage naar 0,9%.
24-uurs metingen gaven aan dat in mei 2001 (toen er nog geen
intensieve handhaving plaatsvond) slechts gemiddeld 51% van de
bestuurders zich hield aan de maximumsnelheid. Gedurende het project
is dit aantal gestegen tot 85%!
Voor de gereden snelheden tussen de 109 en 130 km/uur werd een daling
zichtbaar van maar liefst 18,3 naar 1,7%. De excessieve hoge snelheden
(meer dan 130 km/uur) halveerden van 1,6 naar 0,8%!
Urmonderbaan
Laat een daling zien van de ernstige letsels. Ook het aantal
UMS-ongevallen (uitsluitend materiële schade) is gedaald. De overige
letselongevallen bleven gelijk.
Gebiedsproject Maastricht
Het gebiedsproject Maastricht is pas in mei dit jaar volop in werking
getreden. De effecten van deze handhavingsacties zijn momenteel nog
niet meetbaar. Ondanks de intensivering van de (aanvankelijke alleen)
mobiele controles door het VHT, springen vooral de Rijksweg, de
Tongerseweg en de Brusselseweg er uit voor wat betreft de
ziekenhuisopnamen. De flitspalen zijn in de loop van dit jaar
geïnstalleerd en inmiddels operationeel. Het effect is natuurlijk nog
niet zichtbaar. De eerste films laten echter een zeer hoog
overtredingpercentage zien. De bewustwording van de weggebruiker moet
kennelijk nog op gang komen.
Politie Limburg-Zuid