Ingezonden persbericht

EMBARGO TOT 23 SEPTEMBER 2003

Leidschendam/Rotterdam, 23 september 2003

Online Shopping Monitor 2003-1

Groei online consumentenbestedingen met 36% in 1e helft 2003

Absolute omzet stijgt naar 575 miljoen euro

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in de eerste 6 maanden van 2003 gestegen naar een totale omzet van ¤ 575 miljoen, een stijging van 36% ten opzichte van een jaar geleden (1e helft 2002). Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2003-1, het onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd. De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de circa 100 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek.

Vergeleken met voorgaande jaren vlakken de groeipercentages af, maar nog steeds groeit de markt voor online verkopen substantieel in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet in dezelfde periode was zelfs negatief en bedroeg volgens CBS in de eerste zes maanden van 2003 -2,1%.

De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van het aantal kopers die het afgelopen half jaar iets online heeft gekocht; deze groep blijft groeien en is met 24% gestegen naar 2,8 miljoen online kopers, een jaar geleden waren dit nog 2,25 miljoen kopers. Wel zien we een daling in het aantal online kopers dat voor het eerst via internet iets heeft besteld van 410.000 naar circa 300.000 first-time shoppers.. Gemiddeld heeft men in de eerste helft van dit jaar ¤ 205,- per online koper uitgegeven, een stijging van 9% vergeleken met jaar geleden (¤ 188,- per online koper). De hogere uitgaven per consument worden met name veroorzaakt door gemiddeld hogere bestedingen in reizen (gezien het zomerseizoen), de absolute omzetgroei in segmenten zoals kleding en consumenten elektronica en de opkomst van nieuwe segmenten zoals online verzekeringen.

Het reissegment is veruit het grootste segment in omzet, in de 1e helft van 2003 bedraagt de online omzet ¤ 235 miljoen; wel vlakt de stijging af ten opzichte van eerdere jaren, een logisch gevolg van de grote absolute omvang. Ook de groei van andere meer 'traditionele' online marktsegmenten vlakt af, zoals kleding, elektronica, hardware & software, muziek en boeken. "Online consumenten vertonen een bredere interesse ten aanzien van online kopen, en doen meer dan het boeken van een reis of het kopen van een boek. Het zijn nu juist de 'nieuwe' marktsegmenten die in opkomst zijn, zoals bijvoorbeeld het bestellen van online tickets, het bestellen van de nieuwste DVD's en games en het afsluiten van online verzekeringen" aldus Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research.

Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging Thuiswinkel.org: 'Het is opvallend dat de Nederlandse cijfers gelijke tred houden met de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. Daar stijgt de omzet in 2003 naar verwachting met 26% (volgens Forrester/Shop.org). In Nederland zien we vooralsnog dat méér consumenten méér besteden aan méér verschillende producten en diensten. Dit jaar moet in Nederland een omzet van 1,2 miljard euro tot de mogelijkheden behoren', aldus Wijnand Jongen.

TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar

1998:: ¤ 41
1999: ¤ 147
2000: ¤ 312
2001: ¤ 527
2002: ¤ 937
2003-1: ¤ 575
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2003

EINDE PERSBERICHT

Opzet Online Shopping Monitor/Thuiswinkel Markt Monitor Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers ism met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=800) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Online Shopping Monitor 1e helft 2003' staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, en consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

BLAUW RESEARCH

Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 8 mln.. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com .

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van inmiddels meer dan 130 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht