Gemeente Lingewaard
Klantonderzoek: bekendheid openingstijden gemeentewinkels niet
voldoende
College wil heroriëntatie van drie gemeentewinkels
foto gemeentewinkel
"Het personeel van de gemeentewinkel krijgt een positieve
beoordeling." "De bezoekers zijn minder tevreden over de
openingstijden. In Bemmel wordt op dit onderdeel onvoldoende
gescoord." "Van de bezoekers die de eigen kern bezoeken is veertien
procent bereid een andere locatie te bezoeken. Betere bekendheid met
openingstijden die meer aanspreken kan dit percentage vergroten." "Van
de respondenten uit Gendt blijkt een meerderheid geen bezwaar te
hebben met een andere locatie."
Dit zijn enkele resultaten uit het klantonderzoek dat de gemeente het
afgelopen voorjaar heeft laten verrichten onder de bezoekers van de
drie gemeentewinkels. Het onderzoek heeft zich gericht op het gedrag
van de klanten, de mate van tevredenheid over de dienstverlening en
hun wensen.
Het totaal aantal respondenten was voldoende om tot betrouwbare
uitspraken te komen. Alleen was het aantal respondenten uit Gendt
klein.
Efficiënter
De conclusies vormen voor het college waardevolle informatie om het
aanbod van de gemeentewinkel en de dienstverlening opnieuw te bezien.
Wethouder Henk Janssen is de verantwoordelijke wethouder. ,,Bij de
heroriëntatie op de dienstverlening wil ik in ieder geval de
huisvesting van de drie gemeentewinkels betrekken. Tevens is het de
bedoeling om de gemeentewinkel efficiënter in te richten.''
Het personeel van de gemeentewinkel kreeg een positieve beoordeling.
Zowel voor vriendelijkheid als voor kennis. Bij 86 procent van de
bezoekers heeft het bezoek aan de gemeentewinkel tot het gewenste
resultaat geleid. De bezoekers zijn over het algemeen tevreden over de
dienstverlening. Als locatie wordt Huissen voor wat betreft de
uitstraling aanzienlijk hoger gewaardeerd dan Bemmel en Gendt.
De keus van de te bezoeken locatie wordt beïnvloed door de
openingstijden en nabijheid van de locatie. De mensen bezoeken de
gemeentewinkel waarmee ze bekend zijn.
Het overgrote deel van de bezoekers bezoekt de gemeentewinkel in eigen
woonkern. Uitzondering zijn de Gendtse inwoners. De helft bezoekt een
andere gemeentewinkel dan die in Gendt.
Meer dan de helft van de bezoekers heeft bezwaar tegen het bezoeken
van een andere locatie. Dit bezwaar wordt niet gedeeld door bezoekers
aan een andere gemeentewinkel dan die in hun eigen kern en bezoekers
die geen gemeentewinkel in hun kern hebben.
Bij nadere bestudering van de bezoekers uit Gendt blijkt een
meerderheid van de bezoekers geen bezwaar te hebben tegen het bezoeken
van een andere locatie. Van de groep bezoekers die de eigen kern
bezoekt is veertien procent bereid een andere locatie te bezoeken.
Communicatie
Er bestaat onduidelijkheid over waar men voor welk product op welk
tijdstip terechtkan. Meer dan de helft van de bezoekers is niet op de
hoogte dat van de verschillende openingstijden in Bemmel en Huissen.
Dit is mogelijk een oorzaak dat slechts weinig mensen een andere
gemeentewinkel bezoeken, en willen bezoeken, dan die in de eigen
woonkern.
De bezoekers zijn niet helemaal tevreden over de openingstijden.
Bemmel wordt als onvoldoende gekwalificeerd. Bij een groot deel van
de respondenten bestaat een voorkeur voor een bezoek in de avond. In
Bemmel ligt die voorkeur iets sterker dan op de andere locaties.
Het onderzoeksrapport is in te zien in de gemeentewinkels Bemmel,
Gendt en Huissen.
Rapport Klantonderzoek Gemeentewinkels Lingewaard