Noordvleugel steunt opgave Almere en Zuiderzeelijn
De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening en Verkeer en Vervoer van
31 gemeenten en provincies in de Noordvleugel van de randstad hebben
overeenstemming bereikt over de ruimte die aan woningbouw en werk
geboden moet worden, en over de manier waarop de bereikbaarheid van de
regio gewaarborgd kan blijven. Langs de as Haarlemmermeer Amsterdam
Almere zullen in de periode tot 2030 118.000 woningen van de totale
bouwopgave van 150.000 gerealiseerd worden. De Noordvleugelpartners
willen het Rijk vragen om één of meer pilot-projecten voor beprijzing
in deze regio te gaan opzetten, op voorwaarde dat de opbrengsten
geïnvesteerd worden in nieuwe infrastructuur in de regio.
Hiermee leggen de partijen in de Noordvleugel een stevig fundament
onder het Rijksproject IOP-Almere. Van de totale opgave voor Almere
zal een aanzienlijk deel (minimaal 45.000 woningen tot 2030) bestemd
zijn voor het opvangen van de woningbehoefte van de Noordvleugel.
Daarnaast zal in het IOP-Almere ruimte moeten worden geboden voor de
opvang van 20.000 woningzoekenden uit het Utrechtse. Cruciaal bij de
uitwerking van deze opgave in het IOP Almere is het scheppen van de
voorwaarden waaronder deze groeiopgave voor Almere en Flevoland als
een realiseerbare taakstelling kan worden beschouwd.
De uitkomst van de Derde Noordvleugelconferentie betekent forse steun
voor de ingrijpende verbeteringen in de infrastructuur richting
Almere. Voor 2010 zal de uitbreiding van de Hollandsche Brug een feit
moeten zijn, dat in aanvulling op de aanleg van een aantal
spitsstroken op de A1. In de jaren na 2010 zal een nieuwe inspanning
geleverd worden om de bestaande infrastructuur A6/A1/A9 een flinke
uitbreiding in verwerkingscapaciteit te geven. Ook zonder nieuwe
groeitaakstelling voor Almere is deze uitbreiding dringend
noodzakelijk.
IJmeerlijn en Zuiderzeelijn
In samenhang met de nationale groeitaak van Almere tot vierde stad van
Nederland, is een verbinding door het IJmeer nodig, te realiseren in
de periode 2010 - 2030. Een IJmeer-railverbinding zou gekoppeld moeten
zijn aan de Zuiderzeelijn. Dit in aanvulling op aanzienlijke
verbetering van de verbinding tussen de A6 en de A9 tussen Almere en
Amsterdam/Schiphol, die regionale en maatschappelijke partners in het
samenwerkingsverband de Uitweg noodzakelijk achten.
Wat betreft de Openbaar Vervoer-verbindingen in de regio, is het van
groot belang dat de Noordvleugelconferentie heeft uitgesproken dat bij
het ontwikkelen van de noodzakelijke IJ-meer railverbinding gezocht
moet worden naar een koppeling met de aanleg van de Zuiderzeelijn.
Daarmee ondersteunen de Noordvleugelpartijen ook de aanleg van de
Zuiderzeelijn. Naast de verbindende functie tussen randstad en het
noorden, is het voor de Noordvleugel van evident belang dat de
Zuiderzeelijn op het traject Lelystad-Schiphol een forse bijdrage
levert om de mobiliteitsproblemen op de weg op te lossen. Daarmee
onderkent ook de Noordvleugel het belang van het realiseren van deze
lijn.
Pilotproject(en) beprijzing De Noordvleugelconferentie ziet een vorm
van beprijzing als onvermijdelijk om de capaciteit van de drukste
wegen beter te benutten. De bestuurders willen graag spoedig met het
Rijk afspraken maken voor een of meer pilot-projecten, maar op
uitdrukkelijke voorwaarde dat de baten geïnvesteerd worden in nieuwe
infrastructuur in de regio zelf.
Kosten
De kosten van bovengenoemde infrastructuur kunnen oplopen tot 15
miljard euro tot 2030. Bestuurders in de Noordvleugel beseffen dat zij
een forse claim leggen op de op dit moment beperkte rijksmiddelen.
Maar het gaat om investeringen vanaf 2010, waarover nu al een besluit
moet worden genomen gezien de lange voorbereidingstijd. Uitstel is
niet aan de orde en zou de woningbouwopgave én de economische dynamiek
in de Noordvleugel in gevaar brengen.
Kabinet aan zet
Gezien het brede verband van bestuurlijke partners, de nauwe
samenwerking van ruimtelijke ordenings- en verkeer- en
vervoersportefeuillehouders en de overeenstemming over de grote lijnen
in ruimtelijke ontwikkeling, gaan de Noordvleugelpartners ervan uit
dat in de Nota Ruimte en de Nota Mobiliteit die volgend jaar door het
kabinet vastgesteld moeten worden, veel van de huidige voorstellen
terug te vinden zijn. De partners in de Noordvleugel willen vervolgens
zo snel mogelijk samen met het Rijk tot concrete uitvoering overgaan.
In de onderhandelingen over het bestuursakkoord IOP-Almere komend
najaar weten Almere en Flevoland zich nu gesteund door alle overheden
in de Noordvleugel van de Randstad.
Provincie Flevoland