Bereikbaarheid, veiligheid en onderhoud blijven provinciale
speerpunten
De provincie blijft de komende jaren investeren in de bouw en het
onderhoud van land- en vaarwegen en zorgt tevens voor veiligheid en
toegankelijkheid van het openbaar vervoer, met speciale aandacht voor
minder validen. Een en ander blijkt uit de plannen die onlangs bekend
zijn gemaakt.
Voor investeringen in de provinciale landwegen in Flevoland is
jaarlijks ca. 4 miljoen euro beschikbaar en in 2004 zullen de volgende
projecten worden uitgevoerd:
* reconstructie Ganzenweg (N302) van 2x1 rijstrook naar 2x2
rijstroken, inclusief ecoduct over Pluvierentocht voor de
ecologische verbinding tussen de natuurgebieden Harderbroek en
Harderbos
* aanleg van de rotonde op kruispunt Dronterringweg-Biddingringweg,
met een jaar vervroegd vanwege de slechte onderhoudsstaat
* reconstructie kruispunt Houtribweg-Markerwaarddijk tot een
turborotonde wordt in 2004 uitgevoerd
* reconstructie Schokkerringweg, gedeelte Nagele-Kamperweg met
vervanging van de brug over de Palentocht
Voor de investeringen in de vaarwegen is jaarlijks ca. 400.000 euro
beschikbaar. Hiervoor worden in 2004 natuurvriendelijke oevers
aangelegd in de Zwolsevaart en een deel Voorsterbos-Marknesse. Er komt
een afmeervoorziening voor recreatievaart bij Biddinghuizen.
Voor het groot onderhoud aan de provinciale wegen is jaarlijks ca 4,5
miljoen euro beschikbaar. Er komen nieuwe asfaltlagen op gedeelten van
Houtribweg, Gooimeerdijk, Hogering, Schokkeringweg, Ganzenpad en
Harderdijk. Voor het groot onderhoud aan de vaarwegen is in 2004 ca.
600.000 euro beschikbaar. Bij diverse sluizen worden betonreparaties
uitgevoerd en wordt de Hoge Vaart op het gedeelte Trekkersveld tot
Ketelsluis gebaggerd.
In 2004 wordt het provinciale Collectief Vraagafhankelijk Vervoer
(CVV) ingevoerd, waarmee een samenwerking wordt nagestreefd met het
gemeentelijk WVG-vervoer waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn.
Veiligheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor minder
validen krijgen extra aandacht.
Aanbestedingen OV Zeewolde, IJsselmond en lijn 315 worden een jaar
doorgeschoven (naar 2005) vanwege beperkte personele capaciteit,
complexiteit van het vraagstuk en de wettelijke vastgelegde termijnen.
Het Provinciale Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport
2004-2008 wordt besproken in de Statencommissie Werk, op 2 oktober
2003, en zal bij de begrotingsbehandeling door Provinciale Staten
definitief worden vastgesteld.
Provincie Flevoland