De Unie


CGE&Y; update activiteiten

22 september 2003 - In april van dit jaar heb ik u voor het laatst geïnformeerd over de activiteiten van De Unie bij CGE&Y. Hoog tijd dus voor een update.

Inmiddels hebben wij een kadergroep bij CGE&Y, bestaande uit 4 betrokken leden. Met deze groep zijn wij drie keer bij elkaar gekomen, om informatie uit te wisselen en plannen te maken voor de toekomst.

Ook heeft De Unie, samen met de twee andere vakorganisaties, een prettig kennismakingsgesprek gevoerd met het Dagelijks Bestuur van de Ondernemingsraad, op 28 augustus jongstleden. Omdat dit gesprek te kort was om meer inhoudelijk op bepaalde aspecten in te gaan, hebben wij afgesproken dat de OR ons, als vakorganisaties, binnenkort uitnodigt voor een vervolggesprek.
Tevens zal ik op korte termijn contact opnemen met de OR van Outsourcing, met het verzoek om een nadere kennismaking.

Alhoewel wij tot nu toe zeker geen vakbondsonvriendelijk sfeer hebben geproefd bij CGE&Y, willen wij, als Unie onze toegevoegde waarde laten zien, vanuit een positieve inhoudelijke benadering. Zo is De Unie niet alleen een vakorganisatie die het reilen en zeilen van CGE&Y kritisch volgt. De Unie maakt ook gebruik van de kennis en kunde van CGE&Y op met name het gebied Strategisch HRM-beleid. Wij signaleren dat CGE&Y outsourcing als een speerpunt definieert. Juist outsourcing zou aanknopingspunten kunnen bieden voor een meer op samenwerking gerichte benadering. Uiteraard moet dit dan wel van twee kanten komen.

Naast een mogelijke partner-benadering kiest De Unie in dit stadium voor het vragen van aandacht voor issues die bij onze leden leven. Wij kunnen dit alleen doen met uw input. Een onderwerp wat nu sterk blijkt te leven is de KPIs. Pas medio dit jaar zijn de KPIs naar de medewerkers bevestigd. In veel gevallen heeft geen overleg tussen medewerker en manager over de KPIs plaatsgevonden. Ook horen wij geluiden dat de KPIs onvoldoende realistisch zouden zijn. Tenslotte blijkt in de KPI-bevestigingsbrief een nieuwe bepaling van het concurrentiebeding te staan. Het is merkwaardig dat een concurrentiebeding in een KPI-brief staat genoemd. Immers, de meeste medewerkers hebben al een concurrentiebeding in hun individuele arbeidsovereenkomst. Het is dus de vraag wat dit nieuwe beding toevoegt. Tekenen voor akkoord op de KPIs impliceert ook akkoord gaan met een nieuw concurrentiebeding. Dit plaatst medewerkers voor het dilemma of ze al dan niet moeten tekenen voor akkoord. Daar waar medewerkers aan hun manager hebben medegedeeld niet te tekenen, blijft een reactie in veel gevallen uit.

In het algemeen geldt overigens dat u niet zonder meer akkoord hoeft te gaan met veranderingen in arbeidsvoorwaarden die met de OR zijn overeengekomen. U heeft allen een individuele arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat uw werkgever specifiek uw akkoord moet vragen op veranderingen die hij voorstelt. Ik adviseer u alert te zijn op bepalingen die en passant worden vermeld in brieven met een ander hoofdonderwerp. Mogelijk heeft akkoord gaan met dergelijke bepalingen meer gevolgen dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn. Bij twijfel kunt u altijd advies vragen van De Unie.

Mogelijk zijn er meer onderwerpen waarvan u als medewerker vindt dat het anders zou moeten. Wij verzoeken u die onderwerpen aan ons kenbaar te maken, zodat wij hiervoor aandacht kunnen vragen bij de directie en eventueel de OR.

U kunt dit doen door een mail te sturen naar ict@unie.nl. U kunt natuurlijk ook telefonisch contact opnemen met uw bestuurder via (0345) 851 098. Wij horen uw reactie graag voor 1 oktober aanstaande.

Mogelijk wilt u ook actiever betrokken zijn bij de werkzaamheden van De Unie richting CGE&Y. Dat kan door u aan te melden als kaderlid. Bent u benieuwd wat kaderleden momenteel doen, dan kunt u contact opnemen met ondergetekende, of met onze huidige kaderleden.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u collegas hebben die ook geïnteresseerd zijn in de benadering die De Unie kiest, dan verzoek ik u deze mailing verder te verspreiden en mensen attent te maken op onze website www.unie.nl.

Met vriendelijke groet,

Babet Hendriks
bestuurder

De kaderleden:
Sietze ten Cate (06-47 92 42 62)
Huib Papenhuijzen (06-22 69 75 84)
Rik van der Schalie (06-15 03 09 68)
Henk Verschuur (06-51 19 56 12)

dinsdag, 23 september 2003