De Unie
CGE&Y; update activiteiten
22 september 2003 - In april van dit jaar heb ik u voor het laatst
geïnformeerd over de activiteiten van De Unie bij CGE&Y. Hoog tijd dus
voor een update.
Inmiddels hebben wij een kadergroep bij CGE&Y, bestaande uit 4
betrokken leden. Met deze groep zijn wij drie keer bij elkaar gekomen,
om informatie uit te wisselen en plannen te maken voor de toekomst.
Ook heeft De Unie, samen met de twee andere vakorganisaties, een
prettig kennismakingsgesprek gevoerd met het Dagelijks Bestuur van de
Ondernemingsraad, op 28 augustus jongstleden. Omdat dit gesprek te
kort was om meer inhoudelijk op bepaalde aspecten in te gaan, hebben
wij afgesproken dat de OR ons, als vakorganisaties, binnenkort
uitnodigt voor een vervolggesprek.
Tevens zal ik op korte termijn contact opnemen met de OR van
Outsourcing, met het verzoek om een nadere kennismaking.
Alhoewel wij tot nu toe zeker geen vakbondsonvriendelijk sfeer hebben
geproefd bij CGE&Y, willen wij, als Unie onze toegevoegde waarde laten
zien, vanuit een positieve inhoudelijke benadering.
Zo is De Unie niet alleen een vakorganisatie die het reilen en zeilen
van CGE&Y kritisch volgt. De Unie maakt ook gebruik van de kennis en
kunde van CGE&Y op met name het gebied Strategisch HRM-beleid.
Wij signaleren dat CGE&Y outsourcing als een speerpunt definieert.
Juist outsourcing zou aanknopingspunten kunnen bieden voor een meer op
samenwerking gerichte benadering. Uiteraard moet dit dan wel van twee
kanten komen.
Naast een mogelijke partner-benadering kiest De Unie in dit stadium
voor het vragen van aandacht voor issues die bij onze leden leven. Wij
kunnen dit alleen doen met uw input. Een onderwerp wat nu sterk blijkt
te leven is de KPIs. Pas medio dit jaar zijn de KPIs naar de
medewerkers bevestigd. In veel gevallen heeft geen overleg tussen
medewerker en manager over de KPIs plaatsgevonden. Ook horen wij
geluiden dat de KPIs onvoldoende realistisch zouden zijn. Tenslotte
blijkt in de KPI-bevestigingsbrief een nieuwe bepaling van het
concurrentiebeding te staan. Het is merkwaardig dat een
concurrentiebeding in een KPI-brief staat genoemd. Immers, de meeste
medewerkers hebben al een concurrentiebeding in hun individuele
arbeidsovereenkomst. Het is dus de vraag wat dit nieuwe beding
toevoegt. Tekenen voor akkoord op de KPIs impliceert ook akkoord gaan
met een nieuw concurrentiebeding. Dit plaatst medewerkers voor het
dilemma of ze al dan niet moeten tekenen voor akkoord. Daar waar
medewerkers aan hun manager hebben medegedeeld niet te tekenen, blijft
een reactie in veel gevallen uit.
In het algemeen geldt overigens dat u niet zonder meer akkoord hoeft
te gaan met veranderingen in arbeidsvoorwaarden die met de OR zijn
overeengekomen. U heeft allen een individuele arbeidsovereenkomst. Dit
betekent dat uw werkgever specifiek uw akkoord moet vragen op
veranderingen die hij voorstelt. Ik adviseer u alert te zijn op
bepalingen die en passant worden vermeld in brieven met een ander
hoofdonderwerp. Mogelijk heeft akkoord gaan met dergelijke bepalingen
meer gevolgen dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn. Bij
twijfel kunt u altijd advies vragen van De Unie.
Mogelijk zijn er meer onderwerpen waarvan u als medewerker vindt dat
het anders zou moeten. Wij verzoeken u die onderwerpen aan ons kenbaar
te maken, zodat wij hiervoor aandacht kunnen vragen bij de directie en
eventueel de OR.
U kunt dit doen door een mail te sturen naar ict@unie.nl. U kunt
natuurlijk ook telefonisch contact opnemen met uw bestuurder via
(0345) 851 098. Wij horen uw reactie graag voor 1 oktober aanstaande.
Mogelijk wilt u ook actiever betrokken zijn bij de werkzaamheden van
De Unie richting CGE&Y. Dat kan door u aan te melden als kaderlid.
Bent u benieuwd wat kaderleden momenteel doen, dan kunt u contact
opnemen met ondergetekende, of met onze huidige kaderleden.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u collegas
hebben die ook geïnteresseerd zijn in de benadering die De Unie kiest,
dan verzoek ik u deze mailing verder te verspreiden en mensen attent
te maken op onze website www.unie.nl.
Met vriendelijke groet,
Babet Hendriks
bestuurder
De kaderleden:
Sietze ten Cate (06-47 92 42 62)
Huib Papenhuijzen (06-22 69 75 84)
Rik van der Schalie (06-15 03 09 68)
Henk Verschuur (06-51 19 56 12)
dinsdag, 23 september 2003