Aantal meldingen bij Bureau Integriteit Amsterdam stabiliseert
22 september 2003 - Stefan Rutte/Mirjam Otten
Uit het overzicht centraal registratiepunt integriteitschendingen van
het Bureau Integriteit blijkt dat in de eerste helft van 2003 het
aantal meldingen van integriteitschendingen bij de gemeente Amsterdam
is gestabiliseerd ten opzichte van het voorgaande half jaar. In de
eerste helft van 2003 zijn 51 zaken gemeld, in de tweede helft van
2002 waren dat er 58. Ook de aard van de meldingen laat weinig
verandering zien. Wel zijn er 13 meldingen gedaan van misdragingen
buiten werktijd, een nieuwe categorie integrteitschendingen. Het
aantal meldingen dat een tijdelijke arbeidskracht betreft is
toegenomen: Meer dan een vijfde van de medewerkers die in de eerst
helft van 2003 betrokken waren bij een integriteitkwestie had een
tijdelijk dienstverband of was uitzendkracht.
Dat het aantal meldingen nog altijd hoog is heeft als voornaamste
oorzaak dat integriteit bij de gemeente Amsterdam volop in de
belangstelling staat. Verhoogde aandacht voor integriteit leidt tot
meer meldingen. Bureau Integriteit heeft sinds zijn oprichting in 2001
bewezen van grote waarde te zijn om integriteitsschendingen door
ambtenaren, politici en/of bestuurders aan te pakken. Stabilisering
van het aantal meldingen kan op de langere termijn duiden op een
ontwikkeling waarin integriteit een vast onderdeel aan het worden is
van de bedrijfscultuur van diensten, bedrijven en stadsdelen van de
gemeente Amsterdam.
Momenteel werken onderzoekers van de Vrije Universiteit (sectie
Criminologie van de faculteit der Rechtgeleerdheid) aan een analyse
van de gegevens van het Centraal Registratiepunt
Integriteitschendingen over de jaren 1996-2002. Dit rapport zal in
oktober worden gepresenteerd.
Het overzicht is ter kennisname gestuurd naar de leden van het college
van B&W en de raadscommissie.
pb-159
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam