Gemeente Amsterdam

Maandag 22 september: rechtszaak gemeente Amsterdam tegen Schiphol, Luchtverkeersleiding en KLM
19 september 2003 - Lisa Neves Gonçalves

Op maandag 22 september dient de rechtszaak van de gemeente Amsterdam tegen de Luchthaven Schiphol, de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de KLM. De gemeente daagde vorig jaar oktober zowel de Luchthaven als de LVNL voor de rechter, omdat er fors meer vliegtuigen over de stad vliegen dan met elkaar is afgesproken. De KLM heeft zich later bij de rechtszaak aan de zijde van de Luchthaven en de LVNL gevoegd.

Kort na zijn aantreden als wethouder stuurde Mark van der Horst al een sommatiebrief naar de luchthaven en de verkeersleiding waarin hij eiste dat het vliegen boven Amsterdam-Noord, Amsterdam-Zuid en de Binnenstad stopt, omdat het aantal afgesproken vliegbewegingen boven de stad ver was overschreden. Afspraken hierover zijn neergelegd in de Letter of Intent (LoI) opgesteld in 1994 door Schiphol, de Luchtverkeersleiding en de gemeente Amsterdam. Hierin staat dat het totaal aantal vluchten boven Amsterdam beperkt is. Het baangebruik (Oostbaan en Kaagbaan) moet worden beperkt tot 1% van het landingsverkeer met een maximum van 2% bij extreme weersituaties en/of bij groot onderhoud van banen.

Uit cijfers blijkt dat het baangebruik boven de stad in de periode oktober 2001-maart 2002 zeer fors was. Deze overschrijdingen waren niet het gevolg van incidentele redenen, noch was er in deze periode sprake van omvangrijke onderhoudswerkzaamheden die een overschrijding van de norm rechtvaardigen. Bovendien is er ook sprake van naderingen buiten de afgesproken tijden, van 07.00 tot 21.00 uur. De gemeente Amsterdam wil dat Schiphol en de Luchtverkeersleiding de afspraken uit de LoI nakomen. Na de sommatiebrief hebben Schiphol en de LVNL gepoogd de zaak af te doen door de LoI als niet langer geldig te verklaren.

De UvA heeft in opdracht van de gemeente een onderzoek uitgevoerd naar de noodzaak van het vliegen over de stad. Dit onderzoek toonde aan dat de luchthaven met een zekere regelmaat gebruik maakt van rechte naderingen over de stad, terwijl dat niet strikt noodzakelijk is, zoals afgesproken in de LoI, maar voor pure capaciteitsvergroting. Ook is er onvoldoende inzicht in hoeverre de nieuwe luchtvaartwet de stad de bescherming biedt die men voor de stad wil. Daarom vindt de wethouder dat de Letter of Intent onverminderd geldig is en blijft.

Mark van der Horst: "Met deze rechtszaak willen we weten hoe hard afspraken met Schiphol en de Luchtverkeersleiding zijn".

Pb-157

© Gemeente Amsterdam