KNMG
Kwaliteit gezondheidszorg kan beter
In het vandaag bekend gemaakte Kwaliteitsmanifest doet de
artsenfederatie KNMG een dertigtal aanbevelingen om de kwaliteit van
de gezondheidszorg verder te verbeteren. Dit manifest is tot stand
gekomen in nauwe samenwerking met de federatiepartners. Het manifest
maakt duidelijk wat de samenleving op het gebied van kwaliteit van
artsen en de medische beroepsgroep mag verwachten. Ook komt aan de
orde wat de KNMG van andere partijen verwacht. Er wordt in het
manifest onder andere aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
* Opleiding en kwaliteitssystemen
In de opleiding van artsen moet meer aandacht worden gegeven aan
onderwerpen als communicatievaardigheden en kwaliteitstoetsing. De
samenhang tussen kwaliteitssystemen van artsen en zorginstellingen
behoort verbeterd te worden en deze systemen moeten worden
toegepast op ketenzorg. Daarbij past dat prestatiegegevens over
door artsen geboden zorg openbaar worden, maar wel op
verantwoorde wijze.
* Relatie arts-patiënt
Het is belangrijk dat de arts veel oog heeft voor de meningen,
ervaringen en onmacht van de patiënt. De arts dient in te spelen
op de toegenomen behoefte van de patiënt aan goede informatie.
Daar staat tegenover dat artsen patiënten meer mogen aanspreken op
hun eigen verantwoordelijkheid.
* Fouten en aansprakelijkheid
Artsen behoren met patiënten open en eerlijk over fouten te
praten. Omdat het huidige aansprakelijkheidssysteem aanzet tot
defensief handelen, een open toetsing van kwaliteit belemmert en
voor patiënten onrechtvaardig kan uitpakken, moet het worden
aangepast.
* Inspectie en zorgverzekeraars
De taken, bevoegdheden en instrumenten van de Inspectie voor de
Gezondheidszorg moeten verder verduidelijkt en uitgewerkt worden.
Ook dient de relatie tussen de Inspectie en de zorgverzekeraars te
worden verhelderd. Zorgverzekeraars behoren meer werk te maken van
hun verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van zorg.
In dit manifest geeft de KNMG haar visie op het kwaliteitsbeleid in de
gezondheidzorg. Deze visie is uitgewerkt in tien themas, die relevant
zijn voor alle artsen. Het manifest is zowel gericht op artsen zelf
als op burgers, patiënten, zorginstellingen, zorgverzekeraars en
overheid. Het manifest bevat bouwstenen voor een moderne visie van de
arts op kwaliteit en verantwoording in de gezondheidszorg. De KNMG wil
hiermee verhelderen wat de samenleving van individuele artsen en van
de medische beroepsgroep mag verwachten. Maar ook geeft de KNMG een
visie op de rol van andere spelers: Inspectie, zorginstellingen,
zorgverzekeraars, overheid en patiënt.
De afgelopen jaren zijn binnen de medische beroepsgroep tal van
activiteiten ontplooid gericht op bewaking en verbetering van de
kwaliteit. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling en implementatie
van richtlijnen, de uitvoering van intercollegiale toetsing en
visitatie, verbetering in de opleiding van artsen, de ontwikkeling en
de accreditatie van bij- en nascholing, de uitbouw van de eisen voor
de opleiding tot specialist en van de eisen voor een (her)registratie
als specialist. Toch zijn er nog witte vlekken. Dit manifest belicht
de aspecten en onderdelen van het kwaliteitsbeleid waar naar de mening
van de KNMG de komende jaren de meeste winst te boeken valt.
pdf Het Kwaliteitsmanifest