UWV
UWV opent reïntegratietelefoon: 0900-9295
22 september 2003
Vanaf vandaag is de reïntegratietelefoon van UWV geopend. Deze
telefoon is bedoeld voor WAO'ers die weer aan het werk willen. Als zij
bellen met de reïntegratietelefoon, worden hun mogelijkheden op de
arbeidsmarkt met hen besproken waarna zij snel aan een
reïntegratietraject kunnen beginnen. Op deze manier hoopt UWV eigen
initiatief van mensen te stimuleren en mensen met een WAO-uitkering
weer aan het werk te helpen. De reïntegratietelefoon is bereikbaar van
maandag tot en met vrijdag op telefoonnummer 0900-9295. Aan de
telefoon zijn geen kosten verbonden.
Succesvolle proef in Limburg
UWV heeft besloten tot de landelijke invoering van de
reïntegratietelefoon op basis van een proef die in Limburg is
uitgevoerd. Hieruit bleek dat de reïntegratietelefoon werkt. Van de
1500 mensen die hebben gebeld, gaf ruim driekwart aan weer aan het
werk te willen. Inmiddels is de helft van deze groep gestart met een
reïntegratietraject. Ook blijkt dat de mensen deze dienstverlening van
UWV gemiddeld met een 7,8 waarderen. UWV streeft ernaar dat 35 procent
van de mensen die met een reïntegratietraject beginnen, aan het werk
komt.
Hoe werkt de reïntegratietelefoon?
Als een klant van UWV belt met de reïntegratietelefoon, dan heeft hij
of zij eerst een gesprek met een algemene UWV-medewerker. Uit dat
gesprek blijkt of de klant bij de reïntegratietelefoon aan het juiste
adres is. Als dat het geval is, wordt de klant binnen twee werkdagen
teruggebeld door een reïntegratiemedewerker, die zijn of haar vaste
contactpersoon is. Hij maakt een afspraak voor een gesprek tussen de
klant en een arbeidsdeskundige van UWV over zijn of haar mogelijkheden
op de arbeidsmarkt. Aan de hand hiervan bespreekt de
reïntegratiemedewerker met de klant hoe het reïntegratietraject er uit
gaat zien. Uitgangspunt is dat een klant circa acht weken na het
telefoontje naar de reïntegratietelefoon bezig is met reïntegratie.
De uitkering tijdens de reïntegratie
Zolang cliënten bezig zijn met een reïntegratietraject, verandert er
niets aan de hoogte en de duur van de uitkering. Als mensen weer aan
het werk zijn, wordt de uitkering volgens de normale regels aangepast.
Mediacampagne UWV
Om zoveel mogelijk klanten met een WAO-uitkering in te lichten over de
reïntegratietelefoon, verschijnen advertenties in landelijke dagbladen
en worden spotjes op radio en tv uitgezonden. Naast de
reïntegratietelefoon komen ook andere onderwerpen aan de orde. Op deze
manier hoopt UWV de bekendheid van zijn diensten en producten bij de
klanten te vergroten.