AutoRai

22-9-2003

De nieuwe Suzuki Ignis vijfdeurs

Suzuki rolt de loper uit voor een nieuwe generatie van de Ignis vijfdeurs. Deze onderscheidt zich door een fris en sportief front en door de aanzienlijk toegenomen bagageruimte. En er komt een versie met permanente vierwielaandrijving, die past bij de stoere 4WD-achtige uitstraling van het nieuwe model.

Ook het interieur ademt dynamiek uit dankzij een dashboard met ronde klokken met een zilverkleurige rand. Er is nu keuze uit drie motoren: de 1.3 VVT, de 1.5 VVT benzinemotor en een 1.3 DDiS dieselmotor. Deze laatste komt ook in Wagon R+. De nieuwe generatie Ignis is te koop vanaf 11.999,-.

De Ignis is sinds zijn komst in 2000 een stoer buitenbeentje in het segment van compacte autos. Hij is in verhouding tot zijn soortgenoten hoog, waardoor de instap prettig en gemakkelijk is. De hoge zit zorgt ook voor goed zicht rondom. Het zijn de eigenschappen waardoor de auto van meet af aan in de smaak valt bij gezinnen met opgroeiende kinderen en bij actieve tweepersoonshuishoudens.

Suzuki zoomt met de nieuwe Ignis vijfdeurs in op die liefhebbers van een actief leven en dat spreekt zonder meer al uit de keuze om de topversie 1.5 GLX 4x4 uit te brengen. De vormgeving van de auto knipoogt overduidelijk naar de 4WD-wereld, waarbij Suzuki sterk heeft gekeken naar de huidige Europese smaak. Strakke vormen en scherpe lijnen bepalen het beeld steeds meer en daarvan hebben de vormgevers van Suzuki een geslaagde vertaalslag gemaakt naar de Ignis vijfdeurs. Een auto die bovendien ook in Europa wordt gebouwd: in de Suzuki-fabriek in Esztergom, Hongarije.

De vormgeving van de nieuwe Ignis is zichtbaar naar een hoger niveau getild. Hij zit strak in het pak en heeft duidelijk een meer Europees voorkomen. De verticaal geplaatste koplampen zijn spits en puntig. Daartussen zit een grille met chromen afwerking. Een stoere bumper etaleert kracht, samen met de verbrede wielkasten. De nieuwe Suzuki Ignis vijfdeurs is van behoorlijk sportieve snit maar dan wel gecombineerd met praktische eigenschappen. De bagageruimte bijvoorbeeld; die is groter dankzij de langere carrosserie. Die groeide van 3.615 mm naar 3.770 mm waardoor de ruimte achter de neerklapbare achterbank een in dit segment keurige inhoud heeft van 236 liter.

Suzuki heeft het comfort naar een hoger niveau getild door geluidsisolatie. Ook de veiligheid staat op hoog niveau, onder meer doordat gordelspanners met spankrachtbegrenzers worden toegepast. En vanaf de GL-uitvoering behoort ABS met EBD tot de standaarduitrusting.

De 1.3-litermotor van 69 kW/94 pk levert prima prestaties en blinkt uit door zuinigheid, net zoals de nieuwe 1.5-litermotor. Beide zijn uitgerust met Suzukis variabele kleptiming VVT. De 1.5 levert 73 kW/99 pk en reageert buitengewoon soepel op het gas. Die souplesse is trouwens ook een belangrijke eigenschap van de tweede nieuwe krachtbron: de 1.3-liter DDiS. Dit is een turbodiesel met directe brandstofinspuiting onder hoge druk (common rail). De motor haalt een maximum vermogen van 51 kW/69 pk en bereikt zijn maximum koppel van 170 Nm al bij 1.750 tot 2.500 toeren per minuut.