22-9-2003
De nieuwe Suzuki Ignis vijfdeurs
Suzuki rolt de loper uit voor een nieuwe generatie van de Ignis
vijfdeurs. Deze onderscheidt zich door een fris en sportief front en
door de aanzienlijk toegenomen bagageruimte. En er komt een versie met
permanente vierwielaandrijving, die past bij de stoere 4WD-achtige
uitstraling van het nieuwe model.
Ook het interieur ademt dynamiek uit dankzij een dashboard met ronde
klokken met een zilverkleurige rand. Er is nu keuze uit drie motoren:
de 1.3 VVT, de 1.5 VVT benzinemotor en een 1.3 DDiS dieselmotor. Deze
laatste komt ook in Wagon R+. De nieuwe generatie Ignis is te koop
vanaf 11.999,-.
De Ignis is sinds zijn komst in 2000 een stoer buitenbeentje in het
segment van compacte autos. Hij is in verhouding tot zijn soortgenoten
hoog, waardoor de instap prettig en gemakkelijk is. De hoge zit zorgt
ook voor goed zicht rondom. Het zijn de eigenschappen waardoor de auto
van meet af aan in de smaak valt bij gezinnen met opgroeiende kinderen
en bij actieve tweepersoonshuishoudens.
Suzuki zoomt met de nieuwe Ignis vijfdeurs in op die liefhebbers van
een actief leven en dat spreekt zonder meer al uit de keuze om de
topversie 1.5 GLX 4x4 uit te brengen. De vormgeving van de auto
knipoogt overduidelijk naar de 4WD-wereld, waarbij Suzuki sterk heeft
gekeken naar de huidige Europese smaak. Strakke vormen en scherpe
lijnen bepalen het beeld steeds meer en daarvan hebben de vormgevers
van Suzuki een geslaagde vertaalslag gemaakt naar de Ignis vijfdeurs.
Een auto die bovendien ook in Europa wordt gebouwd: in de
Suzuki-fabriek in Esztergom, Hongarije.
De vormgeving van de nieuwe Ignis is zichtbaar naar een hoger niveau
getild. Hij zit strak in het pak en heeft duidelijk een meer Europees
voorkomen. De verticaal geplaatste koplampen zijn spits en puntig.
Daartussen zit een grille met chromen afwerking. Een stoere bumper
etaleert kracht, samen met de verbrede wielkasten. De nieuwe Suzuki
Ignis vijfdeurs is van behoorlijk sportieve snit maar dan wel
gecombineerd met praktische eigenschappen. De bagageruimte
bijvoorbeeld; die is groter dankzij de langere carrosserie. Die
groeide van 3.615 mm naar 3.770 mm waardoor de ruimte achter de
neerklapbare achterbank een in dit segment keurige inhoud heeft van
236 liter.
Suzuki heeft het comfort naar een hoger niveau getild door
geluidsisolatie. Ook de veiligheid staat op hoog niveau, onder meer
doordat gordelspanners met spankrachtbegrenzers worden toegepast. En
vanaf de GL-uitvoering behoort ABS met EBD tot de standaarduitrusting.
De 1.3-litermotor van 69 kW/94 pk levert prima prestaties en blinkt
uit door zuinigheid, net zoals de nieuwe 1.5-litermotor. Beide zijn
uitgerust met Suzukis variabele kleptiming VVT. De 1.5 levert
73 kW/99 pk en reageert buitengewoon soepel op het gas. Die souplesse
is trouwens ook een belangrijke eigenschap van de tweede nieuwe
krachtbron: de 1.3-liter DDiS. Dit is een turbodiesel met directe
brandstofinspuiting onder hoge druk (common rail). De motor haalt een
maximum vermogen van 51 kW/69 pk en bereikt zijn maximum koppel van
170 Nm al bij 1.750 tot 2.500 toeren per minuut.
AutoRai