LENSINK VAN BERKEL COMM.
Publistat Mediaonderzoek evalueert mediaoptreden Balkenende II
PERSBERICHT
Publistat Mediaonderzoek evalueert mediaoptreden eerste 100 dagen Balkenende II:
De Graaf minst zichtbaar in Balkenende II.
Amsterdam - Minister De Graaf, Bestuurlijke vernieuwing en Koninkrijksrelaties, wordt van alle ministers van Balkenende II het minst besproken in de media. Na premier Balkenende trekken Zalm- Financiën en Donner- Justitie de meeste aandacht. Dit blijkt uit onderzoek van Publistat Mediaonderzoek in samenwerking met PM Den Haag naar de publiciteit over Balkende II.
Publistat onderzocht gedurende de eerste 100 dagen van Balkenende II alle berichten in 6 grote landelijke dagbladen waarin een bewindspersoon in de kop of lead van het artikel werd genoemd. Onderzochte dagbladen zijn: Algemeen Dagblad, het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Trouw en de Volkskrant.
In totaal werden de bewindspersonen 1751 keer in de kop of lead van een artikel vermeld. Premier Balkenende haalde van alle ministers de meeste publiciteit met 199 artikelen (12% van alle vermeldingen). Zalm en Donner volgen op de voet met 10%. De Graaf (Bestuurlijke vernieuwing en Koninkrijksrelaties), Dekker (VROM) en Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) sluiten de rij met ieder 2%.
Vice-premier Zalm is relatief vaak negatief in het nieuws. In vrijwel eenderde van de artikelen domineert de kritiek, of wordt falen of gebrek aan daadkracht in vorige kabinetten beschreven. 18% Van de artikelen is positief. De overige 50% van de berichten schetst een neutraal beeld van de minister. De bezuinigingsplannen vormen het belangrijkste thema.
Ook premier Balkenende was vaker negatief dan positief in het nieuws met 19% negatieve berichten, 15% positief en 66% neutraal. Balkenende kwam vaak in het nieuws met nieuw beleid (33%). In 30% van de artikelen domineren de bezuinigingen. 20% van de artikelen gaan over incidenten, zoals de zwangerschap van prinses Maxima.
Vice-premier De Graaf was in juni en juli vrijwel onzichtbaar. In augustus haalde hij wel meerdere malen de publiciteit naar aanleiding van de ontwikkelingen op de Nederlandse Antillen. Desondanks bleef de totale hoeveelheid aandacht zeer beperkt. Zijn partijgenoot Brinkhorst (Economische Zaken) haalde bijvoorbeeld vier keer zo veel publiciteit. Het beeld van De Graaf is overwegend neutraal (70%). Negatief en positieve berichten houden elkaar in evenwicht (beide 15%).
Publistat Mediaonderzoek
Publistat Mediaonderzoek is gespecialiseerd in de systematische en inhoudelijke analyse van vrije publiciteit. Door het kwantificeren en kwalificeren van mediaberichtgeving levert het bureau betrouwbare informatie over het ontstaan en de ontwikkeling van issues en reputaties.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Scholten, directeur Publistat Mediaonderzoek, 020-5289295 / 06-50 20 7379. Of kijk op www.publistat.nl.
22 sep 03 11:03