Utrecht
, 22 september 2003
Nederlandse distributiesector onder druk
---
Een recent onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y), in
samenwerking met Ernst & Young (EY), naar de gevolgen van de komende
EU uitbreiding voor de locatie en rol van (Europese) distributie
centra binnen Europa geeft aan dat er behoorlijk wat veranderingen op
komst zijn. Zo wijst het onderzoek onder andere uit dat Nederland en
België weliswaar nog steeds veruit de favoriete landen zijn om
Europese distributie centra te vestigen, echter dat deze positie in
toenemende mate bedreigd wordt door Duitsland.
Op basis van de vestigingscriteria die een rol spelen bij de keuze van
een nieuwe DC locatie hebben de onderzoekers geanalyseerd welke
(toekomstige) EU-landen favoriet zijn voor het vestigen van regionale
en Europese distributie centra. Tevens is er onderzocht wat de
algehele consequenties van de EU uitbreiding zijn voor de rol en
positie van distributie centra binnen Europa.
Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Litouwen en Letland, naast
het huidige Finland, belangrijke landen zijn voor het vestigen van een
regionaal distributie centrum voor Noord-Oost Europa (waarbij deze
landen tevens als uitvalsbasis zullen dienen voor export naar
Rusland). Frankrijk behoudt zijn koppositie als vestigingsland voor
regionale distributie centra voor Zuid-Europa. Duitsland, Polen,
Hongarije en Tsjechië zijn de favoriete locaties voor het vestigen van
een regionaal distributie centrum voor Oost-Europa. Mogelijk
toekomstig EU-lid Bulgarije zal een favoriet vestigingsland worden
voor regionale distributie centra voor Zuid-Oost Europa.
Het onderzoek geeft aan dat er een grote bidirectionele logistieke
stroom aan het ontstaan is tussen West en Oost Europa, waarbij
grondstoffen worden aangevoerd via de grote havens in West Europa,
deze vervolgens getransporteerd worden naar de productielocaties in de
lage lonen landen in Oost Europa en de geproduceerde eindproducten
vervolgens gedistribueerd worden in West Europa. Dit continentaal
transport zal in toenemende mate plaatsvinden via rail- en
watertransport (onder andere de Donau). Hierdoor zullen met name aan
de grenzen van Duitsland intermodale transportcentra ontstaan waarbij
goederen overgeslagen worden van rail- en water- naar wegtransport en
vice versa.
Het onderzoek wijst verder uit dat de haven van Rotterdam bedreigd
wordt doordat de grote havens in Duitsland (Hamburg en Bremen) een
belangrijke positie zullen krijgen in het doorsluizen van goederen
naar het steeds groter wordende Noord-Oost Europese achterland
(inclusief de toenemende export naar Rusland). Alhoewel de positie van
Rotterdam wordt verbeterd door de komst van de Betuwelijn (waardoor
het transport naar het Europese achterland wordt vereenvoudigt) wijst
het onderzoek tevens uit dat de Betuwelijn een negatieve invloed zal
hebben op de positie van Nederland als distributieland (doordat een
groter deel van het transport uit Rotterdam via rail zal worden
afgehandeld zullen er steeds minder waardetoevoegende activiteiten in
Nederland zelf worden uitgevoerd op de te transporteren goederen).
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is één van de grootste aanbieders ter
wereld op het gebied van consultancy, technologie en outsourcing
diensten. De onderneming helpt bedrijven voortdurend nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 53.000
medewerkers in dienst en realiseerde in 2002 een omzet van 7.04
miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening,
kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.