Utrecht
, 22 september 2003
Nederlandse distributiesector onder druk

---

Een recent onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y), in samenwerking met Ernst & Young (EY), naar de gevolgen van de komende EU uitbreiding voor de locatie en rol van (Europese) distributie centra binnen Europa geeft aan dat er behoorlijk wat veranderingen op komst zijn. Zo wijst het onderzoek onder andere uit dat Nederland en België weliswaar nog steeds veruit de favoriete landen zijn om Europese distributie centra te vestigen, echter dat deze positie in toenemende mate bedreigd wordt door Duitsland.
Op basis van de vestigingscriteria die een rol spelen bij de keuze van een nieuwe DC locatie hebben de onderzoekers geanalyseerd welke (toekomstige) EU-landen favoriet zijn voor het vestigen van regionale en Europese distributie centra. Tevens is er onderzocht wat de algehele consequenties van de EU uitbreiding zijn voor de rol en positie van distributie centra binnen Europa.

Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Litouwen en Letland, naast het huidige Finland, belangrijke landen zijn voor het vestigen van een regionaal distributie centrum voor Noord-Oost Europa (waarbij deze landen tevens als uitvalsbasis zullen dienen voor export naar Rusland). Frankrijk behoudt zijn koppositie als vestigingsland voor regionale distributie centra voor Zuid-Europa. Duitsland, Polen, Hongarije en Tsjechië zijn de favoriete locaties voor het vestigen van een regionaal distributie centrum voor Oost-Europa. Mogelijk toekomstig EU-lid Bulgarije zal een favoriet vestigingsland worden voor regionale distributie centra voor Zuid-Oost Europa.

Het onderzoek geeft aan dat er een grote bidirectionele logistieke stroom aan het ontstaan is tussen West en Oost Europa, waarbij grondstoffen worden aangevoerd via de grote havens in West Europa, deze vervolgens getransporteerd worden naar de productielocaties in de lage lonen landen in Oost Europa en de geproduceerde eindproducten vervolgens gedistribueerd worden in West Europa. Dit continentaal transport zal in toenemende mate plaatsvinden via rail- en watertransport (onder andere de Donau). Hierdoor zullen met name aan de grenzen van Duitsland intermodale transportcentra ontstaan waarbij goederen overgeslagen worden van rail- en water- naar wegtransport en vice versa.

Het onderzoek wijst verder uit dat de haven van Rotterdam bedreigd wordt doordat de grote havens in Duitsland (Hamburg en Bremen) een belangrijke positie zullen krijgen in het doorsluizen van goederen naar het steeds groter wordende Noord-Oost Europese achterland (inclusief de toenemende export naar Rusland). Alhoewel de positie van Rotterdam wordt verbeterd door de komst van de Betuwelijn (waardoor het transport naar het Europese achterland wordt vereenvoudigt) wijst het onderzoek tevens uit dat de Betuwelijn een negatieve invloed zal hebben op de positie van Nederland als distributieland (doordat een groter deel van het transport uit Rotterdam via rail zal worden afgehandeld zullen er steeds minder waardetoevoegende activiteiten in Nederland zelf worden uitgevoerd op de te transporteren goederen).

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is één van de grootste aanbieders ter wereld op het gebied van consultancy, technologie en outsourcing diensten. De onderneming helpt bedrijven voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 53.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2002 een omzet van 7.04 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.