EVD
Cyprus: economisch beleid
---
Monetair beleid
Cyprus heeft het monetair beleid de laatste jaren succesvol aangepast
aan de Maastricht-criteria, hetgeen in 2001 heeft geresulteerd in een
overheidstekort van 2,8 procent van het BNP, inflatie van 2 procent en
een overheidsschuld van 56 procent.
Deelname van Cyprus aan de Euro-zone is voorzien voor 1 januari 2007.
Reeds een aantal jaren wordt een beleid gevoerd waarbij de
overheidsfinanciën grotendeels aan de Maastricht-criteria voldoen.
Vanwege de recentelijke terugslag van de internationale economie en de
gevolgen daarvan voor de Cypriotische economie, zal Cyprus nog wel de
nodige maatregelen moeten treffen om op het moment van toetreding in
mei 2004 aan de Maastricht-criteria te voldoen. Sinds 1999 is het
Cypriotische Pond unilateraal aan de Euro verbonden.
Fiscaal beleid
Sinds 1 januari 2003 is, in lijn met het EU acquis, de offshore-status
voor internationale bedrijven in Cyprus officieel afgeschaft. Daarmee
vervalt het gunstige belastingtarief van 4,25 procent en betalen
internationale bedrijven vanaf deze datum dezelfde belasting als
lokale bedrijven, namelijk 10 procent. Een overgangsregeling geldt
voor reeds bestaande offshore bedrijven, die het 4,25 procent tarief
behouden tot aan 2005.
Toch blijft het interessant voor internationale bedrijven om zich in
Cyprus te vestigen. Nu Cyprus zich dient zich te houden aan de
EU-regelgeving, voelen bedrijven zich juridisch beter beschermd.
Bovendien is het 10 procent tarief nog steeds het laagste tarief
binnen de EU (in vergelijking met Nederland 34,5 procent). Daarbij kan
geprofiteerd worden van de verdragen ter voorkoming van dubbele
belasting die Cyprus met vele landen heeft afgesloten (met Nederland
bijna afgerond).
Overheidsfinanciën
Voor 2003 wordt een overheidstekort verwacht van 5,4 procent, en zal
de overheidsschuld 63,6 procent bedragen.
EU-steun
Het BNP per capita (15.793 euro, schatting 2003) bedraagt 82 procent
van het EU-gemiddelde en is daarmee één van de hoogste van de nieuwe
lidstaten. Dit betekent dat Cyprus slechts de eerste drie jaar na
toetreding EU-steun zal ontvangen, conform de afspraak dat geen enkele
nieuwe lidstaat op het moment van toetreding nettobetaler wordt. Na de
eerste drie jaar zal Cyprus, net als Nederland, nettobetaler van de
Europese Unie worden, tenzij er een politieke oplossing wordt gevonden
en het minder welvarende Noorden bij het eiland wordt herenigd.
Liberalisering/privatisering
Als onderdeel van het EU-toetredingsproces vindt geleidelijke
liberalisering van het kapitaalverkeer plaats, welke op 1 mei 2004
dient te zijn voltooid. Een bron van zorg voor de Cypriotische banken
is op dit moment de dreiging van kapitaalvlucht als het bankgeheim
eind 2004 zal worden opgeheven en banken verplicht zijn alle details
te geven over rentebedragen waarover 10 procent defensiebelasting
(ingesteld na de de facto deling van het eiland in 1974) moet worden
betaald.
In juli 2001 heeft de Centrale Bank van Cyprus de restricties op
directe en porfolio investeringen afgeschaft, waardoor 100 procent
aandeel in lokale bedrijven door EU-onderdanen is toegestaan. Er zijn
nog wel restricties ten aanzien van onroerend goed en de banksector,
waar buitenlands aandeel slechts voor 50 procent is toegestaan.
Tegelijkertijd heeft de Centrale Bank de regels versoepeld voor
Cypriotische personen en bedrijven die in het buitenland willen
investeren, onroerend goed willen kopen of in buitenlandse valuta
willen lenen.
Telecommunicatie wordt conform de EU-regelgeving geliberaliseerd. In
augustus 2003 is een licentie voor vaste telefonie afgegeven aan de
Cypriotische Elektriciteits Autoriteit, die met het staatsbedrijf CYTA
zal gaan concurreren. Ook voor mobiele telefonie zullen zo spoedig
mogelijk licenties worden afgegeven, waarschijnlijk aan buitenlandse
bedrijven.
De energiesector zal in 2004 worden geliberaliseerd conform het
EU-acquis. Cyprus heeft nauwelijks eigen energiebronnen en is
grotendeels afhankelijk van geïmporteerde olie.
Civiele luchtvaart zal in januari 2004 volledig in lijn zijn gebracht
met de EU-regelgeving. Pogingen van de overheid om de nationale
luchtvaartmaatschappij Cyprus Airways (70 procent staatseigendom) te
beschermen, hebben het liberaliseringproces enigszins vertraagd.
De huidige regering, die in februari 2003 is aangetreden, heeft
afgekondigd dat er geen privatisering van staatsbedrijven zal
plaatsvinden. Wel zullen er veranderingen in de structuur worden
aangebracht om deze bedrijven flexibel en concurrerend te maken. Voor
een aantal projecten zal de Public Finance Initiative (PFI) benadering
worden toegepast, waarbij in veel gevallen gebruik zal worden gemaakt
van de Build-Operate-Transfer (BOT) formule.
Op dit moment wordt de tenderprocedure afgesloten voor de
modernisering van de twee internationale luchthavens Larnaca en Paphos
(het eerste project in Cyprus op BOT basis).
19.09.2003
---
Bron: EVD
Nummer: 105635
Meer informatie over dit onderwerp is op te vragen onder vermelding
van nummer 105635 bij de informatiemanager CYPRUS (Sonja van Deursen),
e-mail CYPRUS, fax (070) 385 80 97, telefoon (070) 778 89 33.