Ingezonden persbericht
Infobericht - 21 september 2003
Tom Coronel snel tijdens ETCC races in Oschersleben
Tom Coronel heeft iets met het Circuit van Oschersleben in de buurt van het Duitse Maagdenburg. Vorig jaar was hij er tijdens de ETCC race het snelst en eiste de pole position voor zich op. Dit jaar leek het weer die kant op te gaan. In zijn door Carly Motors ingezette BMW (specificatie 2002) kwam hij de eerste race als beste Privateer over de streep. Tom Coronel eindigde achter de fabrieksrijders als zevende algemeen. Dat bracht hem voor de tweede race een ideale uitgangspositie. Binnen deze klasse worden de acht eerste startposities van de tweede race immers bepaald door de rangschikking van de eerder die dag verreden race. Zo krijgt de winnaar een achtste startplek toebedeeld, terwijl de rijders, die als zevende en achtste over de lijn komen, de voorste startrij vormen. Tom mocht dus vanaf de eerste lijn starten, maar kon door pech die positie niet benutten. Hij begon vanuit de pits en werd twaalfde. Daarmee bezet Coronel achter teamgenoot Ducan Huisman de tweede plaats in de Independents Trophy voor privéteams. Huisman, rijdend met een BMW in 2003 specificatie eindigde dit weekend met een elfde en zevende plaats. Het goede nieuws voor Tom Coronel is, dat hij de resterende vier races van het ETCC (op Estoril en Monza) ook kan beschikken over een BMW voorzien van de 2003 specificaties.
Tom Coronel heeft een duidelijke verklaring waarom hij op het Circuit van Oschersleben wel goed meekomt met zijn iets gedateerde bolide. "Het is als eerste een circuit dat mij goed ligt. Verder heb je hier twee rechte stukken, waarop de topsnelheden niet boven de 206 km/uur uitkomen. Voeg daar nog eens de twee chicanes en de terugdraaiende bochten bij en je hebt de verklaring waarom deze BMW het hier goed doet. Aërodynamica speelt hier, in tegenstelling tot de vele andere circuits waar we rijden, een mindere rol. Voor mij was het zaak om tijdens de eerste race binnen de Top 8 te rijden en daarmee een goede startplaats voor de tweede race te bereiken. Dat lukte natuurlijk met die zevende plaats helemaal. Beste Privateer in race 1 en een eerste startrij bij het begin van race twee. Prima! Maar het zou anders lopen. Tijdens de opwarmronde hoorde ik problemen in de aandrijflijn. Er brak een aandrijfas, dus plaatste ik mijn bolide niet op de eerste startlijn, maar iets verderop in het gras naast de baan. De startprocedure werd daardoor gestaakt en mijn auto kon de pits in gesleept worden. Hier hebben de mannen van Carly Motors een 'superjob' gedaan, door in de korte beschikbare tijd het mankement te verhelpen. Starten vanaf de grid bleek daardoor niet mogelijk en ik moest op koude banden vanuit de pitsstraat beginnen. Eigenlijk heb ik daarna een leuke race gereden, maar kon natuurlijk niet meer om de topposities strijden. Een twaalfde plek, verstevigt in ieder geval mijn tweede plaats in de Independents Trophy. Verder ben ik er blij mee dat ik de laatste twee raceweekend met een BMW voorzien van het 2003 specificatiepakket kan rijden. Carly Motors kan deze testauto van BMW huren met wat extra steun van mijn sponsor McGregor. Daardoor beschik ik tijdens de races op de snelle circuits van Estoril en Monza over een juiste auto. Uitgangspunt is dat ik samen met teamgenoot Duncan Huisman de eerste twee posities in de Independents Trophy veiligstel.
De deelname van Tom Coronel in Oschersleben werd mede mogelijk gemaakt door: McGregor, Apex, JBL caraudio, Bridgestone en Autobedrijf Beelen.
Uitslag race 15 ETCC: 1.J. Müller (BMW) 14 ronden in 22.09.081; 2. G. Tarquini (Alfa); 3. A. Priaulx (BMW) ; 4. A. Garcia (BMW); 5. R. Colciago (BMW); 7. Tom Coronel en 11. Duncan Huisman (beiden Carly Motors BMW)
Uitslag race 16 ETCC: 1. A. Priaulx; 2. A. Garcia; 3. Frank Diefenbacher (Seat Toledo Cupra); 4. J. Müller; 7. Duncan Huisman en 12. Tom Coronel (beiden Carly Motor BMW).
Stand Independents Trophy: 1. Duncan Huisman 116 punten; 2. Tom Coronel 88; 3. Paolo Ruperti 78; 4. Fabio Francia 76 en 5. Alessandro Balzan 74.