Persbericht t.a.v. de (auto)sportredactie
VIERDE PLAATS HOOGST HAALBARE VOOR EUROTECH-HADEGRO RACING
Spa-Francorchamps (B) - Venlo-Blerick, 21 september 2003. Eurotech-Hadegro Racing heeft weer van zich doen spreken in het toonaangevende Belcar-kampioenschap. Danny van Dongen (Zandvoort) en zijn gelegenheidsteamgenoot Cor Euser (Herpen) eindigden met hun Marcos Mantis als vierde in de snelste klasse GTA. Toon van de Haterd (Geffen) en Hans de Groot (Waalwijk) leken aanvankelijk vierde te worden, maar helaas viel het duo in de laatste ronde uit met problemen in de aandrijflijn. Toon en Hans werden achtste in de klasse GTA.
Tijdens de kwalificatietrainingen voor de voorlaatste race van de Belcar-serie presteerden de beide equipes van Eurotech-Hadegro Racing goed. Danny van Dongen en Cor Euser kwalificeerden zich als zesde met een tijd van 2:24.8, op de achtste plaats gevolgd door Hans de Groot en Toon van de Haterd. "Het was een probleemloze training", aldus Danny van Dongen. "Op vrijdag hebben we met succes aan de afstelling van de auto gewerkt, tijdens de kwalificatietrainingen hebben we ook nog wat verbeteringen doorgevoerd. Ik ben tevreden." De andere Marcos Mantis kampte met remproblemen. "In de eerste kwalificatietraining blokkeerden de achterwielen af en toe, dat hebben we dankzij Cor Euser kunnen verhelpen", vertelde Toon van de Haterd.
In de beginfase van de 125 minuten durende race lagen de beide Marcos Mantissen op de vierde en vijfde plaats, achter de beide onverslaanbaar snelle Chrysler Vipers en de eveneens supersnelle Chevrolet Corvette.
Cor Euser en Danny van Dongen leken lange tijd op weg naar de vierde plaats algemeen, tot Euser een ongeplande pitstop moest maken om olie bij te vullen. "Daardoor verloren we enkele plaatsen", aldus Van Dongen, die samen met zijn teamgenoot uiteindelijk als vierde in de klasse GTA (zevende algemeen) over de finish kwam. "We hebben de hele race foutloos en constant gereden. Afgezien van de extra pitstop kenden we geen enkel probleem." De 20-jarige Danny nam door dit resultaat de leiding in het klassement om de Junior Trophy over. Met nog maar één race te gaan is hij dus de grote favoriet voor de titelstrijd die door de jonge lichting Belcar-coureurs wordt uitgevochten.
Hans de Groot en Toon van de Haterd kampten de hele race met een probleem met de stuurbekrachtiging. "Meestal functioneerde de bekrachtiging niet, af en toe wel", vertelde De Groot. "Desondanks leken we op weg naar de vierde plek in de klasse GTA. Cor liet ons in de slotfase van de race passeren, omdat wij hoger (vierde) in het klassement staan." Helaas moest Hans de auto in de allerlaatste ronde langs de kant van de baan parkeren. "We hadden problemen met de koppeling", verklaarde hij. De equipe viel daardoor terug naar de achtste plaats in de klasse GTA .
Teameigenaar Wim Noorman toonde zich niet gelukkig met het reglement van Belcar. "Wij zijn ingedeeld in de klasse GTA, dezelfde klasse als waarin de beide Chrysler Vipers en de Chevrolet Corvette zijn ingedeeld. Deze auto's zijn een klasse apart, het zijn GT2-auto's terwijl wij met GT3-auto's rijden. De vierde plaats van Cor en Danny is het hoogst haalbare. De organisatie zou daar wat aan moeten doen."
Volgende en laatste race: 19 oktober, Zolder (B)
Uitslag: 1. Vincent Dupont en Frédéric Bouvy (B/B), (Chrysler Viper), 48 ronden in 2:06.22.471; 2. Pertti Kuismanen en Vincent Vosse (SF/B), (Chrysler Viper) op 18.584; 3. Patrick Selleslagh en Marc Vannerum (B/B), (Chevrolet Corvette) op 1:46,738; 4. in klasse GTA: Danny van Dongen en Cor Euser (Marcos Mantis), op 2 ronden (zevende algemeen); 8. in klasse GTA Hans de Groot en Toon van de Haterd (Marcos Mantis), op 3 ronden (23e algemeen).
---
Voor de redactie: Voor nadere info: Wim Noorman, tel. (077) 3231515, Danny van Dongen tel.
(06) 555 64 307, Toon van de Haterd tel. (06) 21 547 760, Hans de Groot tel. (06) 20 627 993.
---- --