Gemeente Leiden

Persbericht

Campagne "Wie meedoet wint" van start op zaterdag 20 september!

Leidse vrijwilligersinformatiemarkt biedt voorproefje VIP-treatment.

Publicatiedatum: 17 september 2003

Een stretched limousine met chauffeur, een heuse butler en talloze bloemen vormen zaterdag 20 september het startsein van een grootse vrijwilligerswervingscampagne in Leiden. Potentiële vrijwilligers krijgen hier een voorproefje van wat hen te wachten staat als ze zich tijdens de campagneperiode (tot uiterlijk 20 oktober) inschrijven voor vrijwilligerswerk. Drie personen maken kans op een VIP-treatment: een dag lang een limo met chauffeur, een dag lang een butler die je in de watten legt en een jaar lang iedere week een prachtboeket bloemen. Alle nieuwe vrijwilligers krijgen in elk geval bij de afsluiting van de campagne een bos bloemen. Initiatiefnemer van de campagne is WAVeS, onderdeel van de Leidse Welzijnsorganisatie. De gemeente Leiden subsidieert de campagne, die ook gericht is op vrijwilligers die niet bij WAVeS ingeschreven zijn.

Vijfde vrijwilligersinformatiemarkt

De jaarlijkse Leidse vrijwilligersinformatiemarkt is weer terug in hartje stad, op de Beestenmarkt, vlakbij het Centraal Station. Het is zaterdag 20 september de vijfde keer dat vrijwilligersorganisaties zich gezamenlijk presenteren aan het publiek. Ruim 50 organisaties laten zien welk vrijwilligerswerk ze belangstellenden te bieden hebben. Er zijn optredens en demonstraties van dichters, een koor, rolstoeldansers en een zestigerjarenband. Ook vinden er workshops plaats over het vinden en binden van vrijwilligers. Organisatie van de markt is als vanouds in handen van WAVeS.

Speeches

Gert-Jan Cornel, directeur van de Leidse Welzijnsorganisatie, licht om 12.00 uur toe waarom vrijwilligers in Leiden Very Important Persons zijn en wat de bedoeling is van de campagne Wie meedoet wint. Hij overhandigt een boeket bloemen aan een bijzondere vrijwilliger en toont het publiek een voorproefje van de campagnesite www.wiemeedoetwint.nl Wethouder Hans Buijing (Wonen, Zorg, Welzijn en Ouderen) vertelt wat de gemeente Leiden doet om het vrijwilligerwerk in de stad te ondersteunen. Zo subsidieert de gemeente de workshops op de markt en de ludieke vrijwilligerswervingscampagne.

Promo-acties

Na de twee speeches komt een stretched limousine aanrijden, met hierin een butler en leden van het WAVeS-promotieteam die gekleed in opvallend rood-witte jacks en T-shirts de aanwezigen in de bloemen zullen zetten. Het regent prijzen tot 16.00 uur, want bij de gemeentekraam is het met een oud-Hollandse kermisattractie ook altijd prijs en bij de WAVeS-kraam liggen kaartjes voor een gratis rondvaarttocht diezelfde middag. WAVeS verwacht gezien de centrale locatie en het interessante programma veel belangstellenden.

Campagne-uitingen

Vanaf dinsdag 23 september hangt Leiden vol met campagneposters van de drie VIP-prijzen en delen promotieteams freecards uit. De campagnesite www.wiemeedoetwint.nl is vanaf 20 september in de lucht, compleet met een primeur in Nederland: de online vrijwilligerstest. Belangstellenden kunnen hierop nagaan of ze vrijwilligersbloed hebben. De test, ontwikkeld door het NIZW in samenwerking met WAVeS, biedt de aspirant-vrijwilliger inzicht in persoonlijkheid en adviseert bij welke organisaties passend werk te vinden is.

Bedrijfsleven sponsort de prijzen

Het Leidse bedrijfsleven sponsort de VIP-prijzen: Rabobank Leiden en Oegstgeest, Grand Café de Belastingdienst, bloemsierkunst David Nieuwenburg en Het Motorhuis Leiden. Voor een belangrijk deel van de butlerprijs tekent The International Butler Academy, gevestigd in Warnsveld (vlakbij Zutphen).

Deze pagina is gewijzigd op 19-09-2003