Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
19-9-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Rio de Janeiro, circuit Nelson Piquet
HENK VAN DE LAGEMAAT (24E) POSITIEF, ONDANKS MOTORISCHE PROBLEMEN EN EXTRA HITTE
"EVEN KRACHTEN SPAREN EN DAN WEER GAAN...!", STELT KATJA POENSGEN (25E)
De aanzienlijk warmere temperaturen tijdens de 2e trainingsdag maakten dat de verbetering van de rondetijden minimaal waren. "Met de 10 graden hogere temperatuur levert een kwartliter zo maar 4 pk minder, en dan kom je simpelweg niet (makkelijk) onder de rondetijden van en dag als gisteren", meldt chef monteur Hans Spaan, die zijn pupil Katja Poensgen wel een volle seconde sneller zag rondgaan, maar haar teamgenoot Henk van de Lagemaat (met motorische problemen) achter zag blijven.
"Maar het was niet alleen de hitte die niet meewerkte", opent Van de Lagemaat. "Vanmorgen zaten we er fiks naast met de vering. De voorvork dribbelde te veel, terwijl de achtervering ook te onrustig was. Dat hadden we voor de middagsessie wel weer perfect voor elkaar, maar toen had ik de pech dat de motor bij het uitaccelereren inhield. Uit de datagegevens van de onboard computer blijkt dat 1 cilinder te "rijk" (te veel brandstoftoevoer) gestaan heeft. We kregen het vanmiddag wat moeilijk op de rit, maar met deze gegevens zijn we een heel stuk wijzer geworden. Voor de warm up van zaterdagmorgen willen we nog wat aan de vering aanpassen en de carburatie afstelling 100% maken. Nu we weten waar 'm de kneep zit, kunnen we er ook wat aan doen. Dat stemt me evengoed positief", aldus Van de Lagemaat, die zich inmiddels goed thuis voelt op het circuit Nelson Piquet. "Maar het is echt enorm hobbelig. Dat is dan ook niet makkelijk afstellen wat de vering betreft. Als je dit met Assen vergelijkt, rijden we voor eigen publiek op de Drentse hei echt op een biljartlaken", besluit Van de Lagemaat, die zaterdag met een goede warm-up en een nog betere start veel terrein hoopt goed te maken.
Katja Poensgen bleef haar vooruitgang voortzetten. "Iedere training ga ik nog steeds sneller rond. Vanmorgen met 0,6 en vanmiddag nog eens 0,4 extra. Maar het was wel moeilijk. Het is een fysiek zware baan en dat merk ik. Ik heb de tijdtraining dan ook in tweeën gedeeld met een fikse adempauze om toch even krachten te sparen. Met de temperaturen van rond de 30 graden en zo'n hoge luchtvochtigheid doe je een aardig jasje uit. Ik heb de eerste 20 minuten van de kwalificatietraining gereden, en toen even op adem gekomen in de koele pitbox. Het is voor mij, ik heb fysiek toch minder in te brengen dan de mannen hier, best zwaar en ik heb alle krachten weer verzameld en ben de laatste 10 minuten weer de baan ingegaan en met succes. Ik dook wederom onder mijn tijd en heb me zonder problemen weten te kwalificeren", aldus Katja.
Géén Suzuka GP in 2004!
Na het noodlottige ongeval van Daijiro Katoh tijdens de GP van Japan op Suzuka, hebben Valentino Rossi, Sete Gibernau, Nobuatsu Aoki en Kenny Roberts jr een rijdersvertegenwoordiging gevormd die de veiligheid op GP-circuits bekijkt, naast de traditionele homologatie inspecties van de FIM Safety Officer Claude Danis en IRTA veiligheidsfunctionaris Franco Uncini. Zo kwamen de rijders bv voor de GP in Jerez met het verzoek van het plaatsen van 300 meter extra airfence achter de paddock, en hebben ze ook aan de race-organisatie van de Dutch TT gevraagd om een grotere uitloopzone bij de Geert Timmer-bocht. Voor het circuit van Suzuka was een aanzienlijk groter veiligheidswensenpakket neergelegd. Aanvankelijk stond Suzuka nog als GP-opener te boek voor seizoen 2004, maar omdat de het Japanse circuit niet voor de seizoenstart alle aanpassingen gereed kan hebben, is Suzuka voor 2004 voorlopig van de kalender geschrapt. De seizoensopener voor volgend jaar staat echter nog steeds in Japan gepland, maar nu op het circuit van Motegi nabij Tokio, die voor 19 september 2004 als Pacific GP te boek stond. Fabrikanten en rijders willen Suzuka in 2005 weer wel als GP van Japan en seizoensopener op de kalender krijgen, als alle aanpassingen gedaan zijn. Of het wegvallen van 1 GP in Japan nog verdere consequenties heeft voor de GP-kalender van 2005 is nog niet bekend gemaakt. Daarover zal tijdens het FIM-congres (of eerder) duidelijkheid komen.
Checa's 120e
Carlos Checa start zaterdag in zijn 120e GP in de zwaarste wegraceklasse. Van de huidige coureurs is alleen Barros (189 starts) vaker op de 500cc en MotoGP startgrid gestaan.
Rossi 5x winst in Rio
Valentino Rossi heeft in zijn laatste 5 races op het Nelson Piquet circuit altijd gewonnen: in 1997 in de 125cc klasse, in 1999 de 250cc race, in 2000 en 2001 de 500cc klasse en vorig jaar de MotoGP-race. Rossi staat momenteel overigens ook garant voor 17 achtereenvolgende podium finishes, waarmee hij Mick Doohan evenaart (1994/1995). Ago deed dat 22 keer achtereen in 1967/68/69.
Pablo en Angel Nieto in vader-zoon winst rij
Met de 125cc winst van Pablo Nieto twee weken geleden in Estoril, schaarde hij zich samen met vader Angel in de illustere rijen van vaders en zoons die beiden GP's gewonnen hebben. Andere succesvolle vader-zoon combinaties waren Nello en Alberto Pagani, Les en Stuart Graham, Graziano en Valentino Rossi en Kenny senior en junior Roberts.
Niet iedereen sneller
Olivier Jacque maakte in de 2e MotoGP tijdtraining slechts 1 volwaardige ronde nadat hij ten val was gekomen en zijn linker voet kneusde. Olivier kwam dus niet aan zijn tijd van de 1e trainingen op donderdagmiddag. Ook Biaggi, Barros, Hopkins en Haga bleven boven hun kwalificatietijd van dag 1. Met 1.49.038 zette Valentino Rossi een absolute snelste Pole Tijd neer met zijn qualifier banden. Hij was daarmee bijna 1,4 seconde sneller dan Biaggi vorig jaar.
In de 125cc klasse waren zes rijders minder snel dan tijdens de 1e trainingsdag: Borsoi, Giansanti, Lai, Ui, Alzamora en Harms. Snelste trainer Dani Pedrosa verbrak niet het Pole Record van Poggiali. Dat blijft staan op diens Gilera-tijd uit 2002 met 1.57,888.
Bij de kwartliters waren 7 rijders op de 2e trainingsdag minder snel dan op donderdag: Rolfo, Nieto, Battaini, West, Battaille, Hules en Henk van de Lagemaat. Dat zich 3 GP-winnaars van afgelopen seizoen onder deze groep bevinden geeft aan dat het iedere trainingsdag weer helemaal opnieuw telt en dat zo'n 4e trainingssessie niet altijd de snelste hoeft te zijn. Elias was met 1.53,457 slechts 7-duizendste seconde langzamer dan de beste pole tijd van Melandri in 2000.
Opvallend meer valpartijen dan 1e dag
Tijdens de 1e trainingsdag waren er slechts 2 rijders die crashten, maar opvallend genoeg 19 valpartijen op de 2e trainingsdag, waaronder Gibernau, Haga, Nieto, Biaggi en Vincent.
Info Circuit Nelson Piquet:
Lengte: 4,933 km; Breedte: 18 meter; Pole Position: links; Aantal rechter bochten: vier; Aantal linker bochten: acht; Langste rechte stuk: 1.000 meter; Gebouwd in 1975; Laatste circuit aanpassingen: 1995.
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Nr.
Rijder
Land
Merk
Rondetijd
---
T.ELIAS
SPA
APRILIA
1'53.457
---
M.POGGIALI
RSM
APRILIA
1'53.589
---
R.ROLFO
ITA
HONDA
1.53,827
---
R.DE PUNIET
FRA
APRILIA
1'53.832
---
F.NIETO
SPA
APRILIA
1.53,872
---
S.PORTO
ARG
HONDA
1'53.876
---
S.GUINTOLI
FRA
APRILIA
1'54.017
---
F.BATTAINI
ITA
APRILIA
1.54,282
---
N.MATSUDO
JPN
YAMAHA
1'55.432
10
H.FAUBEL
SPA
APRILIA
1'55.502
---
E.NIGON
FRA
APRILIA
1'55.864
12
H.MARCHAND
FRA
APRILIA
1'55.865
13
A.DEBON
SPA
HONDA
1'56.205
14
J.OLIVE
SPA
APRILIA
1'56.212
15
C.DAVIES
GBR
APRILIA
1'56.227
16
A.WEST
AUS
APRILIA
1.56,305
17
J.STIGEFELT
SWE
APRILIA
1'56.339
18
A.BALDOLINI
ITA
APRILIA
1'56.524
19
E.BATAILLE
FRA
HONDA
1.56,539
20
D.HEIDOLF
GER
APRILIA
1'56.640
21
L.PESEK
CZE
YAMAHA
1'57.425
---
J.HULES
CZE
HONDA
1.57,607
23
C.GEMMEL
GER
HONDA
1'57.613
24
H.vd LAGEMAAT
NED
Dark Dog Molenaar Honda
2.00,061
25
K.POENSGEN
GER
Dark Dog Molenaar Honda
2'00.167
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Nr.
Rijder
Land
Merk
Rondetijd
---
V.ROSSI
ITA
HONDA
1'49.038
---
L.CAPIROSSI
ITA
DUCATI
1'49.340
---
S.GIBERNAU
SPA
HONDA
1'49.808
---
M.BIAGGI
ITA
HONDA
1.49,876
---
T.BAYLISS
AUS
DUCATI
1'50.042
---
S.NAKANO
JPN
YAMAHA
1'50.171
---
N.HAYDEN
USA
HONDA
1'50.679
---
T.UKAWA
JPN
HONDA
1'50.684
---
M.TAMADA
JPN
HONDA
1'50.775
10
C.CHECA
SPA
YAMAHA
1'50.856
---
A.BARROS
BRA
YAMAHA
1.50,876
12
C.EDWARDS
USA
APRILIA
1'51.007
13
G.McCOY
AUS
KAWASAKI
1'51.179
14
O.JACQUE
FRA
YAMAHA
1.51,385
15
R.KIYONARI
JPN
HONDA
1'51.500
16
M.MELANDRI
ITA
YAMAHA
1'51.566
17
N.AOKI
JPN
PROTON KR
1'51.576
18
J.HOPKINS
USA
SUZUKI
1.51,802
19
K.ROBERTS
USA
SUZUKI
1'51.839
20
N.HAGA
JPN
APRILIA
1.52,870
21
J.McWILLIAMS
GBR
PROTON KR
1'52.180
---
A.PITT
AUS
KAWASAKI
1'52.715
23
D.DE GEA
SPA
HARRIS WCM
1'53.373
24
C.BURNS
GBR
HARRIS WCM
1'54.667
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Nr.
Rijder
Land
Merk
Rondetijd
---
D.PEDROSA
SPA
HONDA
1'58.052
---
A.DE ANGELIS
RSM
APRILIA
1'58.070
---
A.DOVIZIOSO
ITA
HONDA
1'58.092
---
G.TALMACSI
HUN
APRILIA
1'58.273
---
J.LORENZO
SPA
DERBI
1'58.352
---
S.PERUGINI
ITA
APRILIA
1'58.614
---
H.BARBERA
SPA
APRILIA
1'58.644
---
S.JENKNER
GER
APRILIA
1'58.675
---
C.STONER
AUS
APRILIA
1'58.687
10
G.BORSOI
ITA
APRILIA
1'58.812
************