Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

19-9-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Rio de Janeiro, circuit Nelson Piquet

HENK VAN DE LAGEMAAT (24E) POSITIEF, ONDANKS MOTORISCHE PROBLEMEN EN EXTRA HITTE

"EVEN KRACHTEN SPAREN EN DAN WEER GAAN...!", STELT KATJA POENSGEN (25E)

De aanzienlijk warmere temperaturen tijdens de 2e trainingsdag maakten dat de verbetering van de rondetijden minimaal waren. "Met de 10 graden hogere temperatuur levert een kwartliter zo maar 4 pk minder, en dan kom je simpelweg niet (makkelijk) onder de rondetijden van en dag als gisteren", meldt chef monteur Hans Spaan, die zijn pupil Katja Poensgen wel een volle seconde sneller zag rondgaan, maar haar teamgenoot Henk van de Lagemaat (met motorische problemen) achter zag blijven.

"Maar het was niet alleen de hitte die niet meewerkte", opent Van de Lagemaat. "Vanmorgen zaten we er fiks naast met de vering. De voorvork dribbelde te veel, terwijl de achtervering ook te onrustig was. Dat hadden we voor de middagsessie wel weer perfect voor elkaar, maar toen had ik de pech dat de motor bij het uitaccelereren inhield. Uit de datagegevens van de onboard computer blijkt dat 1 cilinder te "rijk" (te veel brandstoftoevoer) gestaan heeft. We kregen het vanmiddag wat moeilijk op de rit, maar met deze gegevens zijn we een heel stuk wijzer geworden. Voor de warm up van zaterdagmorgen willen we nog wat aan de vering aanpassen en de carburatie afstelling 100% maken. Nu we weten waar 'm de kneep zit, kunnen we er ook wat aan doen. Dat stemt me evengoed positief", aldus Van de Lagemaat, die zich inmiddels goed thuis voelt op het circuit Nelson Piquet. "Maar het is echt enorm hobbelig. Dat is dan ook niet makkelijk afstellen wat de vering betreft. Als je dit met Assen vergelijkt, rijden we voor eigen publiek op de Drentse hei echt op een biljartlaken", besluit Van de Lagemaat, die zaterdag met een goede warm-up en een nog betere start veel terrein hoopt goed te maken.

Katja Poensgen bleef haar vooruitgang voortzetten. "Iedere training ga ik nog steeds sneller rond. Vanmorgen met 0,6 en vanmiddag nog eens 0,4 extra. Maar het was wel moeilijk. Het is een fysiek zware baan en dat merk ik. Ik heb de tijdtraining dan ook in tweeën gedeeld met een fikse adempauze om toch even krachten te sparen. Met de temperaturen van rond de 30 graden en zo'n hoge luchtvochtigheid doe je een aardig jasje uit. Ik heb de eerste 20 minuten van de kwalificatietraining gereden, en toen even op adem gekomen in de koele pitbox. Het is voor mij, ik heb fysiek toch minder in te brengen dan de mannen hier, best zwaar en ik heb alle krachten weer verzameld en ben de laatste 10 minuten weer de baan ingegaan en met succes. Ik dook wederom onder mijn tijd en heb me zonder problemen weten te kwalificeren", aldus Katja.

Géén Suzuka GP in 2004!

Na het noodlottige ongeval van Daijiro Katoh tijdens de GP van Japan op Suzuka, hebben Valentino Rossi, Sete Gibernau, Nobuatsu Aoki en Kenny Roberts jr een rijdersvertegenwoordiging gevormd die de veiligheid op GP-circuits bekijkt, naast de traditionele homologatie inspecties van de FIM Safety Officer Claude Danis en IRTA veiligheidsfunctionaris Franco Uncini. Zo kwamen de rijders bv voor de GP in Jerez met het verzoek van het plaatsen van 300 meter extra airfence achter de paddock, en hebben ze ook aan de race-organisatie van de Dutch TT gevraagd om een grotere uitloopzone bij de Geert Timmer-bocht. Voor het circuit van Suzuka was een aanzienlijk groter veiligheidswensenpakket neergelegd. Aanvankelijk stond Suzuka nog als GP-opener te boek voor seizoen 2004, maar omdat de het Japanse circuit niet voor de seizoenstart alle aanpassingen gereed kan hebben, is Suzuka voor 2004 voorlopig van de kalender geschrapt. De seizoensopener voor volgend jaar staat echter nog steeds in Japan gepland, maar nu op het circuit van Motegi nabij Tokio, die voor 19 september 2004 als Pacific GP te boek stond. Fabrikanten en rijders willen Suzuka in 2005 weer wel als GP van Japan en seizoensopener op de kalender krijgen, als alle aanpassingen gedaan zijn. Of het wegvallen van 1 GP in Japan nog verdere consequenties heeft voor de GP-kalender van 2005 is nog niet bekend gemaakt. Daarover zal tijdens het FIM-congres (of eerder) duidelijkheid komen.

Checa's 120e

Carlos Checa start zaterdag in zijn 120e GP in de zwaarste wegraceklasse. Van de huidige coureurs is alleen Barros (189 starts) vaker op de 500cc en MotoGP startgrid gestaan.

Rossi 5x winst in Rio

Valentino Rossi heeft in zijn laatste 5 races op het Nelson Piquet circuit altijd gewonnen: in 1997 in de 125cc klasse, in 1999 de 250cc race, in 2000 en 2001 de 500cc klasse en vorig jaar de MotoGP-race. Rossi staat momenteel overigens ook garant voor 17 achtereenvolgende podium finishes, waarmee hij Mick Doohan evenaart (1994/1995). Ago deed dat 22 keer achtereen in 1967/68/69.

Pablo en Angel Nieto in vader-zoon winst rij

Met de 125cc winst van Pablo Nieto twee weken geleden in Estoril, schaarde hij zich samen met vader Angel in de illustere rijen van vaders en zoons die beiden GP's gewonnen hebben. Andere succesvolle vader-zoon combinaties waren Nello en Alberto Pagani, Les en Stuart Graham, Graziano en Valentino Rossi en Kenny senior en junior Roberts.

Niet iedereen sneller

Olivier Jacque maakte in de 2e MotoGP tijdtraining slechts 1 volwaardige ronde nadat hij ten val was gekomen en zijn linker voet kneusde. Olivier kwam dus niet aan zijn tijd van de 1e trainingen op donderdagmiddag. Ook Biaggi, Barros, Hopkins en Haga bleven boven hun kwalificatietijd van dag 1. Met 1.49.038 zette Valentino Rossi een absolute snelste Pole Tijd neer met zijn qualifier banden. Hij was daarmee bijna 1,4 seconde sneller dan Biaggi vorig jaar.

In de 125cc klasse waren zes rijders minder snel dan tijdens de 1e trainingsdag: Borsoi, Giansanti, Lai, Ui, Alzamora en Harms. Snelste trainer Dani Pedrosa verbrak niet het Pole Record van Poggiali. Dat blijft staan op diens Gilera-tijd uit 2002 met 1.57,888.

Bij de kwartliters waren 7 rijders op de 2e trainingsdag minder snel dan op donderdag: Rolfo, Nieto, Battaini, West, Battaille, Hules en Henk van de Lagemaat. Dat zich 3 GP-winnaars van afgelopen seizoen onder deze groep bevinden geeft aan dat het iedere trainingsdag weer helemaal opnieuw telt en dat zo'n 4e trainingssessie niet altijd de snelste hoeft te zijn. Elias was met 1.53,457 slechts 7-duizendste seconde langzamer dan de beste pole tijd van Melandri in 2000.

Opvallend meer valpartijen dan 1e dag

Tijdens de 1e trainingsdag waren er slechts 2 rijders die crashten, maar opvallend genoeg 19 valpartijen op de 2e trainingsdag, waaronder Gibernau, Haga, Nieto, Biaggi en Vincent.

Info Circuit Nelson Piquet:

Lengte: 4,933 km; Breedte: 18 meter; Pole Position: links; Aantal rechter bochten: vier; Aantal linker bochten: acht; Langste rechte stuk: 1.000 meter; Gebouwd in 1975; Laatste circuit aanpassingen: 1995.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Nr.

Rijder

Land

Merk

Rondetijd

---

T.ELIAS

SPA

APRILIA

1'53.457

---

M.POGGIALI

RSM

APRILIA

1'53.589

---

R.ROLFO

ITA

HONDA

1.53,827

---

R.DE PUNIET

FRA

APRILIA

1'53.832

---

F.NIETO

SPA

APRILIA

1.53,872

---

S.PORTO

ARG

HONDA

1'53.876

---

S.GUINTOLI

FRA

APRILIA

1'54.017

---

F.BATTAINI

ITA

APRILIA

1.54,282

---

N.MATSUDO

JPN

YAMAHA

1'55.432

10

H.FAUBEL

SPA

APRILIA

1'55.502

---

E.NIGON

FRA

APRILIA

1'55.864

12

H.MARCHAND

FRA

APRILIA

1'55.865

13

A.DEBON

SPA

HONDA

1'56.205

14

J.OLIVE

SPA

APRILIA

1'56.212

15

C.DAVIES

GBR

APRILIA

1'56.227

16

A.WEST

AUS

APRILIA

1.56,305

17

J.STIGEFELT

SWE

APRILIA

1'56.339

18

A.BALDOLINI

ITA

APRILIA

1'56.524

19

E.BATAILLE

FRA

HONDA

1.56,539

20

D.HEIDOLF

GER

APRILIA

1'56.640

21

L.PESEK

CZE

YAMAHA

1'57.425

---

J.HULES

CZE

HONDA

1.57,607

23

C.GEMMEL

GER

HONDA

1'57.613

24

H.vd LAGEMAAT

NED

Dark Dog Molenaar Honda

2.00,061

25

K.POENSGEN

GER

Dark Dog Molenaar Honda

2'00.167

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Nr.

Rijder

Land

Merk

Rondetijd

---

V.ROSSI

ITA

HONDA

1'49.038

---

L.CAPIROSSI

ITA

DUCATI

1'49.340

---

S.GIBERNAU

SPA

HONDA

1'49.808

---

M.BIAGGI

ITA

HONDA

1.49,876

---

T.BAYLISS

AUS

DUCATI

1'50.042

---

S.NAKANO

JPN

YAMAHA

1'50.171

---

N.HAYDEN

USA

HONDA

1'50.679

---

T.UKAWA

JPN

HONDA

1'50.684

---

M.TAMADA

JPN

HONDA

1'50.775

10

C.CHECA

SPA

YAMAHA

1'50.856

---

A.BARROS

BRA

YAMAHA

1.50,876

12

C.EDWARDS

USA

APRILIA

1'51.007

13

G.McCOY

AUS

KAWASAKI

1'51.179

14

O.JACQUE

FRA

YAMAHA

1.51,385

15

R.KIYONARI

JPN

HONDA

1'51.500

16

M.MELANDRI

ITA

YAMAHA

1'51.566

17

N.AOKI

JPN

PROTON KR

1'51.576

18

J.HOPKINS

USA

SUZUKI

1.51,802

19

K.ROBERTS

USA

SUZUKI

1'51.839

20

N.HAGA

JPN

APRILIA

1.52,870

21

J.McWILLIAMS

GBR

PROTON KR

1'52.180

---

A.PITT

AUS

KAWASAKI

1'52.715

23

D.DE GEA

SPA

HARRIS WCM

1'53.373

24

C.BURNS

GBR

HARRIS WCM

1'54.667

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Nr.

Rijder

Land

Merk

Rondetijd

---

D.PEDROSA

SPA

HONDA

1'58.052

---

A.DE ANGELIS

RSM

APRILIA

1'58.070

---

A.DOVIZIOSO

ITA

HONDA

1'58.092

---

G.TALMACSI

HUN

APRILIA

1'58.273

---

J.LORENZO

SPA

DERBI

1'58.352

---

S.PERUGINI

ITA

APRILIA

1'58.614

---

H.BARBERA

SPA

APRILIA

1'58.644

---

S.JENKNER

GER

APRILIA

1'58.675

---

C.STONER

AUS

APRILIA

1'58.687

10

G.BORSOI

ITA

APRILIA

1'58.812

************