PERSBERICHT - 2003-09-18
Sterke groei vakantieboekingen via Internet
Tenminste de helft van de georganiseerde vakanties wordt in de nabije toekomst geboekt via het internet, een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie. Dat is de verwachting van Ad Schalenkamp (NIPO Continu Vakantie Onderzoek, CVO) en Goos Eilander (NFO Trendbox). Zij zeiden dat tijdens de tweede Travel & Communication Meeting van uitgeversconcern Wegener in Media Plaza, Utrecht.
Schalenkamp voorziet dat de groei van internet als informatie- en boekingsmedium voor reizen en georganiseerde vakanties in de komende jaren vrijwel onstuitbaar zal zijn. In 1999 werd nog slechts één procent van de vakanties via het internet geboekt, in 2002 was dat al 17 procent en in het lopende jaar groeit het aantal boekingen van georganiseerde vakanties naar bijna een kwart.
Hoewel deze explosieve groei zich in de komende jaren waarschijnlijk niet op dezelfde wijze zal voortzetten is desondanks de verwachting gerechtvaardigd, dat rol en functie van internet steeds belangrijker worden. Op den duur zal de helft van de boekingen via dit medium worden gedaan, zo verwacht zowel Schalenkamp als Eilander. Dat gaat ten kosten van de reisbureaubalie en de tefonische verkoop. De functie van internet als informatievron bij de voorbereiding van een vakantie zal nog aanzienlijk sterker groeien.
Aanbieders van toeristische producten moeten zich terdege vcoorbereiden op deze ontwikkeling. Voor hen is een strategische heroriëntatie op de distributie van hun product essentieel. Voor de consument is er geen sprake van een "keerpunt". Hij blijft gewoon op vakantie gaan, maar gebruikt voor voorbereiding en boeken andere middelen. Slechts een kwart van de reisconsumenten zal zich niet tot de nieuwe media wenden, verwacht Schalenkamp.
De reisbranche zal daarom nieuwe techniscjhe mogelijkheden moeten ontwikkelen op het web in combinatie met dynamic packaging. Daarnaast zal specialisatie, deels op niches, steeds belangrijker worden.
Volgens Goos Eilander (NFO-Trendbox) is voor de periode 2005-2010 een aantal pregnante trends te verwachten:
- de vakantieparticipatie (ca. 79% in 2003) is over haar top, maar door allerlei oorzaken zal de 'business' desondanks nog groei kunnen boeken
- het aandeel verzorgde vakanties gaat toenemen, wellicht sterk.
- internet neemt, zoals gezegd, tyoe als boekingskanaal, naar verwachting vooral na 2005. Traditionele aanbieders en reisbureaus zullen daarvan in toenemende mate de concurrentie ondervinden.
- Verschillen tussen toeristische aanbieders zullen groter worden, specialisatie wordt belangrijker.
- Het buitenland zal blijven trekken, en voor de Nederlander steeds sterker.
- Het consumentengedrag blijft zeer variabel en dikwijls onvoorspelbaar. Een consument heeft in de vakantiemarkt door het jaar heen zeer vele gezichten.
- De vergrijzing is in de reisindustrie in de komende jaren een factor van toenemend belang, met een nu nog onvoorspelbare uitkomst. Babyboomers, de generatie die tussen 1945 en 1960 is geboren, zullen een zwaar stempel drukken op het toeristisch bestedingspatroon.