Gemeente Winterswijk


18 september 2003

COLLEGE AKKOORD MET VERNIEUWD PROGRAMMA VAN EISEN GEMEENTEKANTOOR Het college van Burgemeester en Wethouders is akkoord met het Programma van Eisen (PvE) 2003 dat is opgesteld voor het nieuw te bouwen gemeentekantoor. Het PvE 2003 is een geactualiseerde versie van het PvE 2000 waarbij rekening is gehouden met toekomstige ontwikkelingen.

Een essentiële wijziging ten opzichte van het vastgestelde PvE in 2000 is onder andere het toegenomen aantal formatieplaatsen met ongeveer dertig. Hierbij is echter rekening gehouden met het stijgend aantal personeelsleden tot 2006 en latere jaren. Door het toegenomen aantal formatieplaatsen zijn extra veertig parkeerplekken nodig. Wethouder Diana Abbink: ,,We willen een gemeentekantoor bouwen waar we jaren mee vooruit kunnen.
Dat betekent dat we als College vooruit moeten kijken. Een groter gemeentekantoor dan geraamd in het PvE van 2000 is daarom essentieel.''

Publieksruimte
Ook is er behoefte aan een grotere publieksruimte en algemene ontvangstruimte.
Abbink: ,,Een grotere publieks- en ontvangstruimte is nodig om grote gezelschappen en vergaderingen in eigen huis te kunnen houden. Momenteel is dat door ruimtegebrek niet mogelijk, dat willen we wel.'' Bovendien is opgenomen in het nieuwe Programma van Eisen dat het college van Burgemeester en Wethouders en de raadsgriffie op de nieuwe locatie worden gevestigd.
De nieuwe berekeningen en aanpassingen leiden tot een behoefte van ongeveer extra duizend vierkante meter. Dat betekent dat het nieuwe gemeentekantoor ruim 6800 vierkante meter zal beslaan. Abbink: ,,We hebben in het nieuwe 'Programma van Eisen' de vorig jaar ingezette organisatieontwikkeling meegenomen. Bovendien hebben we te maken met de eisen die van vandaag de dag gelden op het gebied van arbeidsomstandigheden."

Financiën
Verwacht wordt dat de oplevering van het nieuwe gemeentekantoor niet eerder dan 2006 zal zijn. Tegen die tijd zal de reserve ongeveer 7,5 miljoen bedragen.
Naast deze reserve heeft de gemeente ook voor de huidige huisvesting exploitatielasten in de begroting staan. Uitgaande van deze exploitatielasten voor het nieuwe gemeentekantoor, geeft dit een extra financieringsmogelijkheid van 6,5 miljoen. Voor de volledige huisvesting van de gemeente in 2006 zal een bedrag van ongeveer 14 miljoen beschikbaar zijn.

De afdeling Sociale Zaken zal gaan samenwerken met het CWI. Binnenkort zal over de huisvesting van dit organisatieonderdeel een definitief besluit worden genomen. Als de huisvesting gescheiden wordt van het gemeentekantoor, zal dit kader met 1 miljoen worden verminderd tot 13 miljoen.

Renovatie gemeentehuis
Alvorens een besluit te nemen over de renovatie van het gemeentehuis, wordt een plan van aanpak opgesteld door het College. Abbink: ,,De uitkomst hiervan zal moeten uitwijzen of nieuwbouw en renovatie mogelijk is voor 14 miljoen. Dit is het bedrag waarvoor we beide projecten moeten realiseren. Ook zou gedacht kunnen worden aan fasering van de renovatie van het gemeentehuis.'' Hoewel het college van B en W werkplekken krijgt in het nieuwe gemeentekantoor, zal het gemeentehuis gebruikt blijven worden voor officiële gelegenheden, huisvesting van de raadsfracties en raadsvergaderingen.

Het voorstel van het College over de voortgang van het gemeentekantoor zal op donderdag 25 september besproken worden tijdens een gecombineerde, openbare commissievergadering van de commissies Burger en Bestuur, Burger en Omgeving en Burger en Voorzieningen. De vergadering wordt gehouden op donderdag 25 september om 19.30 uur in de raadszaal van het gemeentehuis.
De definitieve besluitvorming over dit onderwerp vindt plaats in de raadsvergadering van 23 oktober 2003.