Gemeente Winterswijk
18 september 2003
COLLEGE AKKOORD MET VERNIEUWD PROGRAMMA VAN EISEN GEMEENTEKANTOOR
Het college van Burgemeester en Wethouders is akkoord met het
Programma van Eisen (PvE) 2003 dat is opgesteld voor het nieuw te
bouwen gemeentekantoor. Het PvE 2003 is een geactualiseerde versie van
het PvE 2000 waarbij rekening is gehouden met toekomstige
ontwikkelingen.
Een essentiële wijziging ten opzichte van het vastgestelde PvE in 2000
is onder andere het toegenomen aantal formatieplaatsen met ongeveer
dertig. Hierbij is echter rekening gehouden met het stijgend aantal
personeelsleden tot 2006 en latere jaren. Door het toegenomen aantal
formatieplaatsen zijn extra veertig parkeerplekken nodig.
Wethouder Diana Abbink: ,,We willen een gemeentekantoor bouwen waar we
jaren mee vooruit kunnen.
Dat betekent dat we als College vooruit moeten kijken. Een groter
gemeentekantoor dan geraamd in het PvE van 2000 is daarom
essentieel.''
Publieksruimte
Ook is er behoefte aan een grotere publieksruimte en algemene
ontvangstruimte.
Abbink: ,,Een grotere publieks- en ontvangstruimte is nodig om grote
gezelschappen en vergaderingen in eigen huis te kunnen houden.
Momenteel is dat door ruimtegebrek niet mogelijk, dat willen we wel.''
Bovendien is opgenomen in het nieuwe Programma van Eisen dat het
college van Burgemeester en Wethouders en de raadsgriffie op de nieuwe
locatie worden gevestigd.
De nieuwe berekeningen en aanpassingen leiden tot een behoefte van
ongeveer extra duizend vierkante meter. Dat betekent dat het nieuwe
gemeentekantoor ruim 6800 vierkante meter zal beslaan.
Abbink: ,,We hebben in het nieuwe 'Programma van Eisen' de vorig jaar
ingezette organisatieontwikkeling meegenomen. Bovendien hebben we te
maken met de eisen die van vandaag de dag gelden op het gebied van
arbeidsomstandigheden."
Financiën
Verwacht wordt dat de oplevering van het nieuwe gemeentekantoor niet
eerder dan 2006 zal zijn. Tegen die tijd zal de reserve ongeveer 7,5
miljoen bedragen.
Naast deze reserve heeft de gemeente ook voor de huidige huisvesting
exploitatielasten in de begroting staan. Uitgaande van deze
exploitatielasten voor het nieuwe gemeentekantoor, geeft dit een extra
financieringsmogelijkheid van 6,5 miljoen. Voor de volledige
huisvesting van de gemeente in 2006 zal een bedrag van ongeveer 14
miljoen beschikbaar zijn.
De afdeling Sociale Zaken zal gaan samenwerken met het CWI.
Binnenkort zal over de huisvesting van dit organisatieonderdeel een
definitief besluit worden genomen. Als de huisvesting gescheiden wordt
van het gemeentekantoor, zal dit kader met 1 miljoen worden verminderd
tot 13 miljoen.
Renovatie gemeentehuis
Alvorens een besluit te nemen over de renovatie van het gemeentehuis,
wordt een plan van aanpak opgesteld door het College.
Abbink: ,,De uitkomst hiervan zal moeten uitwijzen of nieuwbouw en
renovatie mogelijk is voor 14 miljoen. Dit is het bedrag waarvoor we
beide projecten moeten realiseren. Ook zou gedacht kunnen worden aan
fasering van de renovatie van het gemeentehuis.''
Hoewel het college van B en W werkplekken krijgt in het nieuwe
gemeentekantoor, zal het gemeentehuis gebruikt blijven worden voor
officiële gelegenheden, huisvesting van de raadsfracties en
raadsvergaderingen.
Het voorstel van het College over de voortgang van het gemeentekantoor
zal op donderdag 25 september besproken worden tijdens een
gecombineerde, openbare commissievergadering van de commissies Burger
en Bestuur, Burger en Omgeving en Burger en Voorzieningen.
De vergadering wordt gehouden op donderdag 25 september om 19.30 uur
in de raadszaal van het gemeentehuis.
De definitieve besluitvorming over dit onderwerp vindt plaats in de
raadsvergadering van 23 oktober 2003.