PGGM
Herstelplan PGGM: goed evenwicht tussen prijs en kwaliteit
Het bestuur van PGGM heeft op 12 september de hoofdlijnen bepaald van
het aan de Pensioen- en Verzekeringskamer (PVK) voor te leggen
herstelplan. De PVK schrijft een herstelplan voor om daarmee het
herstel van de gewenste financiële positie van een fonds te kunnen
toetsen.
Maatwerk geldt ook voor het herstelplan. Vooral de verhouding tussen
de verplichtingen op korte en lange termijn, de huidige financiële
positie van het fonds en de aard van de pensioenregeling hebben
invloed op de inhoud van een herstelplan. De hoofdlijnen van het
herstelplan van PGGM zijn inmiddels met de PVK besproken, en hebben
geleid tot een positieve reactie van de zijde van de toezichthouder.
Het plan wordt nog voorgelegd aan de raad van advies van PGGM. Deze
raad bestaat uit werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers uit de
sector Zorg & Welzijn.
Evenwicht uitgangspunt
Het concept-herstelplan brengt een goed evenwicht tussen het niveau
van de PGGM-regeling, een zo goed mogelijke indexeringskwaliteit en
een haalbare premie-ontwikkeling. Het plan is gebaseerd op vier
uitgangspunten:
* Een te bereiken dekkingsgraad van 120% in een periode van circa 8
jaar;
* Volledige indexatie van pensioenen zolang de feitelijke premie
lager is dan de kostprijspremie;
* Geen aanpassing van de beleggingsmix in het kader van het
herstelplan;
* Loonmatiging als economisch scenario.
Herstelplan in hoofdlijnen
Het concept-herstelplan van PGGM is een zorgvuldig doorgerekend en
samenhangend geheel. Het is gelukt om de kwaliteit van de regeling in
stand te houden. De contouren zien er als volgt uit:
* Invoering van een middelloonregeling per 1-1-2004;
* Volledig indexeren van pensioenen per 1-1-2004 omdat de premie nog
niet op kostprijsniveau is;
* Premievrije pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid niet langer
gebaseerd op het laatstgenoten inkomen, maar op de WAO-uitkering;
* Een premiestijging van 2,7% in 2004 naar 13% . Per 1-1-2005 stijgt
de premie verder naar kostprijsniveau dat zal komen te liggen
tussen 15,5 en 16%. Daarna volgt een verdere stijging van de
premie naar 17,5% vanaf 1-1-2006, nodig om een vereiste extra
buffer te vormen en de indexeringskwaliteit te verstevigen;
* Invoering van een indexeringsstaffel per 1-1-2004. Dit houdt in
dat bij een dekkingsgraad van 90 of lager niet en bij een
dekkingsgraad van 120 of hoger volledig wordt geïndexeerd. Bij een
dekkingsgraad tussen 90 en 120 wordt de kwaliteit van de
indexering stapsgewijs verhoogd. Bij een dekkingsgraad van boven
de 120 wordt een nader vorm te geven inhaalindexering verleend,
indien in de voorafgaande jaren niet volledig is geïndexeerd;
* De indexeringsstaffel wordt per 1-1-2005 daadwerkelijk toegepast.
PGGM - 18 September 2003