PGGM


Herstelplan PGGM: goed evenwicht tussen prijs en kwaliteit

Het bestuur van PGGM heeft op 12 september de hoofdlijnen bepaald van het aan de Pensioen- en Verzekeringskamer (PVK) voor te leggen herstelplan. De PVK schrijft een herstelplan voor om daarmee het herstel van de gewenste financiële positie van een fonds te kunnen toetsen.

Maatwerk geldt ook voor het herstelplan. Vooral de verhouding tussen de verplichtingen op korte en lange termijn, de huidige financiële positie van het fonds en de aard van de pensioenregeling hebben invloed op de inhoud van een herstelplan. De hoofdlijnen van het herstelplan van PGGM zijn inmiddels met de PVK besproken, en hebben geleid tot een positieve reactie van de zijde van de toezichthouder. Het plan wordt nog voorgelegd aan de raad van advies van PGGM. Deze raad bestaat uit werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers uit de sector Zorg & Welzijn.

Evenwicht uitgangspunt
Het concept-herstelplan brengt een goed evenwicht tussen het niveau van de PGGM-regeling, een zo goed mogelijke indexeringskwaliteit en een haalbare premie-ontwikkeling. Het plan is gebaseerd op vier uitgangspunten:

* Een te bereiken dekkingsgraad van 120% in een periode van circa 8 jaar;

* Volledige indexatie van pensioenen zolang de feitelijke premie lager is dan de kostprijspremie;

* Geen aanpassing van de beleggingsmix in het kader van het herstelplan;

* Loonmatiging als economisch scenario.

Herstelplan in hoofdlijnen
Het concept-herstelplan van PGGM is een zorgvuldig doorgerekend en samenhangend geheel. Het is gelukt om de kwaliteit van de regeling in stand te houden. De contouren zien er als volgt uit:
* Invoering van een middelloonregeling per 1-1-2004;
* Volledig indexeren van pensioenen per 1-1-2004 omdat de premie nog niet op kostprijsniveau is;

* Premievrije pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid niet langer gebaseerd op het laatstgenoten inkomen, maar op de WAO-uitkering;
* Een premiestijging van 2,7% in 2004 naar 13% . Per 1-1-2005 stijgt de premie verder naar kostprijsniveau dat zal komen te liggen tussen 15,5 en 16%. Daarna volgt een verdere stijging van de premie naar 17,5% vanaf 1-1-2006, nodig om een vereiste extra buffer te vormen en de indexeringskwaliteit te verstevigen;
* Invoering van een indexeringsstaffel per 1-1-2004. Dit houdt in dat bij een dekkingsgraad van 90 of lager niet en bij een dekkingsgraad van 120 of hoger volledig wordt geïndexeerd. Bij een dekkingsgraad tussen 90 en 120 wordt de kwaliteit van de indexering stapsgewijs verhoogd. Bij een dekkingsgraad van boven de 120 wordt een nader vorm te geven inhaalindexering verleend, indien in de voorafgaande jaren niet volledig is geïndexeerd;
* De indexeringsstaffel wordt per 1-1-2005 daadwerkelijk toegepast.

PGGM - 18 September 2003