BedrijfsautoRAI

18-09-2003

Mobiliteit in cijfers: forse reductie emissies wegverkeer

Hoewel het Nederlandse wagenpark de afgelopen decennia met bijna 40 procent is gegroeid van 4,2 miljoen personenauto's in 1980 tot 6,9 miljoen stuks vorig jaar, is de uitstoot van schadelijke stoffen in diezelfde periode drastisch verminderd.

Uitgaande van een index die in 1980 op 100 is gesteld, daalde de emissie van Stikstofoxiden(NOx) volgens deze schaal vorig jaar tot 20 en die van Koolmonoxide (CO) tot 30. Dat komt neer op reducties van respectievelijk 80 en 70 procent. Dit blijkt uit de nieuwste BOVAG-RAI editie 'Mobiliteit in cijfers Auto's'.

Opmerkelijk is bovendien dat de uitworp van kooldioxide (CO2), een stof die onlosmakelijk verbonden is met het verbrandingsproces en waarop een katalysator geen invloed heeft, ondanks het uitdijende autopark toch een dalende lijn vertoont.

De conclusie lijkt duidelijk: personenauto's zijn, alle gewichtsverhogende comfort en veiligheidsvoorzieningen als ABS, airbags, cruisecontrol, airco etc. ten spijt, over de hele linie schoner en zuiniger geworden. Uiteraard hangt aan al deze verbeteringen ook een prijskaartje. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto bedroeg het afgelopen jaar 21.133 euro. Ter vergelijking: vier jaar geleden legde een consument gemiddeld 18.123 euro neer voor een nieuwe bolide. Een aankoop waar de fiscus wel bij vaart, want van de netto catalogusprijs verdwijnt zo'n 35 procent naar de schatkist. Overigens toucheert het rijk dit jaar naar verwachting een kleine 15 miljard euro aan verkeersbelastingen in de vorm van BPM, accijnzen en BTW. Van dit bedrag wordt uiteindelijk slechts 5,3 miljard euro besteed aan verbeteringen van rijkswegen, het spoor en infrastructurele projecten.

'Mobiliteit in cijfers Auto's' is te bestellen bij de RAI Vereniging via: a.blom@rai.nl of te downloaden op de internet site www.bovagrai.nl