18-09-2003
Mobiliteit in cijfers: forse reductie emissies wegverkeer
Hoewel het Nederlandse wagenpark de afgelopen decennia met bijna 40
procent is gegroeid van 4,2 miljoen personenauto's in 1980 tot 6,9
miljoen stuks vorig jaar, is de uitstoot van schadelijke stoffen in
diezelfde periode drastisch verminderd.
Uitgaande van een index die in 1980 op 100 is gesteld, daalde de
emissie van Stikstofoxiden(NOx) volgens deze schaal vorig jaar tot 20
en die van Koolmonoxide (CO) tot 30. Dat komt neer op reducties van
respectievelijk 80 en 70 procent. Dit blijkt uit de nieuwste BOVAG-RAI
editie 'Mobiliteit in cijfers Auto's'.
Opmerkelijk is bovendien dat de uitworp van kooldioxide (CO2), een
stof die onlosmakelijk verbonden is met het verbrandingsproces en
waarop een katalysator geen invloed heeft, ondanks het uitdijende
autopark toch een dalende lijn vertoont.
De conclusie lijkt duidelijk: personenauto's zijn, alle
gewichtsverhogende comfort en veiligheidsvoorzieningen als ABS,
airbags, cruisecontrol, airco etc. ten spijt, over de hele linie
schoner en zuiniger geworden. Uiteraard hangt aan al deze
verbeteringen ook een prijskaartje. De gemiddelde aanschafprijs van
een nieuwe auto bedroeg het afgelopen jaar 21.133 euro. Ter
vergelijking: vier jaar geleden legde een consument gemiddeld 18.123
euro neer voor een nieuwe bolide. Een aankoop waar de fiscus wel bij
vaart, want van de netto catalogusprijs verdwijnt zo'n 35 procent naar
de schatkist. Overigens toucheert het rijk dit jaar naar verwachting
een kleine 15 miljard euro aan verkeersbelastingen in de vorm van BPM,
accijnzen en BTW. Van dit bedrag wordt uiteindelijk slechts 5,3
miljard euro besteed aan verbeteringen van rijkswegen, het spoor en
infrastructurele projecten.
'Mobiliteit in cijfers Auto's' is te bestellen bij de RAI Vereniging
via: a.blom@rai.nl of te downloaden op de internet site
www.bovagrai.nl
BedrijfsautoRAI