Gemeente Westerveld
18-9-2003
Vanaf 2004 afvalinzameling bij recreatiewoningen eenduidig
De situatie van de afvalinzameling bij recreatiewoningen zorgde voor
verwarring onder de eigenaren. De gemeente heeft een inventarisatie
uitgevoerd. Vanaf 2004 gaat de afvalinzameling bij recreatiewoningen
op één en dezelfde manier aangepakt worden.
Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verplicht om
huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Zo ook bij particuliere
recreatiewoningen. Naast huishoudelijk afval geldt dit ook voor andere
afvalstoffen als grof vuil. Deze gemeentelijke inzamelplicht geldt
echter alleen voor particuliere recreatiewoningen en niet voor
campings of andere bedrijven waar vakantiewoningen staan. Daar zijn de
bedrijven zelf verantwoordelijk voor de afvoer van afvalstoffen.
Naar aanleiding van vragen van eigenaren van recreatiewoningen is een
inventarisatie uitgevoerd. Uit de inventarisatie is gebleken dat de
voormalige gemeenten in Westerveld de inzamelplicht op verschillende
manieren hebben uitgevoerd. Vanaf 2004 gaat Westerveld de
afvalinzameling bij recreatieparken op één en dezelfde manier
aanpakken.
Uiteenlopende situaties bij recreatiewoningen
Binnen de gemeente bestaan verschillende situaties wat betreft de
afvalstoffeninzameling. Zo zorgen de eigenaren van sommige
recreatiewoningen zelf voor de afvoer van hun afval door middel van
een verzamelcontainer. Daarnaast zijn er recreatieparken waar de
afvalinzameling wel door de gemeente wordt verzorgd. In dit laatste
wordt door de eigenaren afvalstoffenheffing betaald voor de inzameling
van het afval.
Inventarisatie
De talloze situaties omtrent de afvalstoffenvoorzieningen bij
recreatiewoningen lopen sterk uiteen. Dit kan tot verwarring en
klachten leiden. Reden genoeg voor Westerveld om de situaties in kaart
te brengen en oplossingen te bedenken per voorkomende situatie.
De huiseigenaren van recreatiewoningen zijn middels een brief
uitgebreid geïnformeerd over het voornemen van de gemeente. Gedurende
het traject zullen zij op de hoogte worden gehouden over de verdere
uitvoering.
Resultaat
Alle recreatiewoningen zullen in 2004 voorzien zijn van een adequaat
en uniform afvalinzamelingsysteem. Waar nodig zullen nog voorzieningen
worden getroffen. Dit betekent dat vanaf 2004 de
afvalstoffenvoorzieningen in alle gevallen door de gemeente worden
geregeld en dat afvalstoffenbelasting wordt geheven. Vanaf dat moment
zullen de eigenaren van de recreatiewoningen een knipkaart krijgen,
waarmee ze verschillende afvalstoffen op het Steunpunt in Havelte
kunnen aanbieden.