Gemeente Westerveld

18-9-2003
Vanaf 2004 afvalinzameling bij recreatiewoningen eenduidig

De situatie van de afvalinzameling bij recreatiewoningen zorgde voor verwarring onder de eigenaren. De gemeente heeft een inventarisatie uitgevoerd. Vanaf 2004 gaat de afvalinzameling bij recreatiewoningen op één en dezelfde manier aangepakt worden.

Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verplicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Zo ook bij particuliere recreatiewoningen. Naast huishoudelijk afval geldt dit ook voor andere afvalstoffen als grof vuil. Deze gemeentelijke inzamelplicht geldt echter alleen voor particuliere recreatiewoningen en niet voor campings of andere bedrijven waar vakantiewoningen staan. Daar zijn de bedrijven zelf verantwoordelijk voor de afvoer van afvalstoffen.

Naar aanleiding van vragen van eigenaren van recreatiewoningen is een inventarisatie uitgevoerd. Uit de inventarisatie is gebleken dat de voormalige gemeenten in Westerveld de inzamelplicht op verschillende manieren hebben uitgevoerd. Vanaf 2004 gaat Westerveld de afvalinzameling bij recreatieparken op één en dezelfde manier aanpakken.

Uiteenlopende situaties bij recreatiewoningen
Binnen de gemeente bestaan verschillende situaties wat betreft de afvalstoffeninzameling. Zo zorgen de eigenaren van sommige recreatiewoningen zelf voor de afvoer van hun afval door middel van een verzamelcontainer. Daarnaast zijn er recreatieparken waar de afvalinzameling wel door de gemeente wordt verzorgd. In dit laatste wordt door de eigenaren afvalstoffenheffing betaald voor de inzameling van het afval.

Inventarisatie
De talloze situaties omtrent de afvalstoffenvoorzieningen bij recreatiewoningen lopen sterk uiteen. Dit kan tot verwarring en klachten leiden. Reden genoeg voor Westerveld om de situaties in kaart te brengen en oplossingen te bedenken per voorkomende situatie.

De huiseigenaren van recreatiewoningen zijn middels een brief uitgebreid geïnformeerd over het voornemen van de gemeente. Gedurende het traject zullen zij op de hoogte worden gehouden over de verdere uitvoering.

Resultaat
Alle recreatiewoningen zullen in 2004 voorzien zijn van een adequaat en uniform afvalinzamelingsysteem. Waar nodig zullen nog voorzieningen worden getroffen. Dit betekent dat vanaf 2004 de afvalstoffenvoorzieningen in alle gevallen door de gemeente worden geregeld en dat afvalstoffenbelasting wordt geheven. Vanaf dat moment zullen de eigenaren van de recreatiewoningen een knipkaart krijgen, waarmee ze verschillende afvalstoffen op het Steunpunt in Havelte kunnen aanbieden.