Gemeente Alkmaar
"Meer gesubsidieerde werknemers naar een reguliere baan"
College van B&W presenteert nieuw beleid gesubsidieerde arbeid
Alkmaar, 17 september 2003
Het college van B&W van Alkmaar wordt gedwongen haar lokaal
arbeidsmarktbeleid te wijzigen door rijksbezuinigingen op
gesubsidieerd werk. Had onze gemeente in 2003 nog de beschikking over
budget voor zo'n 458 gesubsidieerde banen. In 2004 is dat aantal als
gevolg van de rijksbezuinigingen geslonken tot 367. De geplande
introductie van de nieuwe Wet Werk en Bijstand op 1 januari 2004
betekent dat de gemeente Alkmaar enerzijds meer lokale beleidsvrijheid
heeft, maar tegelijk minder geld te besteden heeft en bovendien alle
(financiële) risico's moet dragen. Redenen te meer voor het Alkmaarse
college om haar beleid voor gesubsidieerd arbeid te vernieuwen.
Essentie van dat reïntegratiebeleid is meer dan ooit het bevorderen
van de uitstroom van ID'ers en WIW'ers naar regulier werk.
Het rijk heeft in de aanloop naar het definitieve beleid omtrent
gesubsidieerde arbeid een tijdelijke landelijke stimuleringsregeling
opgezet. Deze maatregel is bedoeld om werknemers te stimuleren
gesubsidieerde banen in hun organisatie om te zetten in reguliere
banen. Landelijk heeft het Rijk maximaal 10.000 arbeidsplaatsen te
`vergeven' waarvoor zij per arbeidsplaats 17.000 euro beschikbaar
stellen verdeeld over 2 jaar. Tot nog toe hebben in Alkmaar drie
organisaties een aanvraag ingediend voor het verkrijgen van subsidie
voor het regulier maken van 10 ID-banen. Vier organisaties, waaronder
de gemeente overwegen een aanvraag in te dienen.
Minder gesubsidieerde banen te verdelen
Nu de gemeente het met minder gesubsidieerde banen moet doen heeft het
college keuzes moeten maken welke doelgroepen als eerste voor
dergelijke dienstbetrekkingen in aanmerking komen. Groepen waarvoor de
gemeente een zorgplicht heeft komen als eerste aan de beurt. Het gaat
dan om:
* Werkloze jongeren in het kader van de `Sluitende Aanpak';
* Degenen die tijdelijke werkervaring opdoen door middel van
werkoriëntatie;
* Degenen die in het kader van hun reïntegratie naast een
(gekwalificeerde) opleiding gesubsidieerd werken (zgn. duale
trajecten);
* Degenen die tijdelijk gesubsidieerd werken vooruitlopend op een
reguliere baan;
* Mogelijk wordt aan alle nieuwe aanmelders voor een uitkering
vooruitlopend op regulier werk een gesubsidieerde baan aangeboden.
Voorkomen moet worden dat mensen in een uitkeringssituatie raken.
Structurele inzet van 300.000,-
Naast het beschikbare rijksbudget heeft de gemeenteraad in september
2002 besloten structureel 300.000 te reserveren voor gesubsidieerde
arbeid. Het college stelt voor het geld als volgt te besteden:
* Het regulier maken van ID-banen van ID-werknemers die het langste
werken als gesubsidieerde werknemer;
* Doe dat voor een deel van het bedrag bij onderdelen van de
gemeentelijke organisatie waar de continuïteit in de
bedrijfsvoering in gevaar is wanneer de ID-banen verdwijnen;
* Doe dat voor het andere deel van het bedrag bij gesubsidieerde
organisaties waar ID-banen zijn gerealiseerd die rechtstreeks of
indirect het gevolg zijn van gemeentelijk beleid, maar waarvoor in
de begroting vooralsnog geen of onvoldoende middelen zijn
gereserveerd.
Concreet gaat het om 17 ID-banen bij het Stedelijk Museum,
Monumentenzorg en Archeologie, Kern 8, Provadja, Artiance en Inova.
Grotere inzet op gesubsidieerde werknemers en op werkgevers
De mogelijkheden voor uitstroom naar regulier werk van alle
gesubsidieerde werknemers worden in 2003 door de consulenten van
Pluswerk in kaart gebracht. Voor een groot deel is dat werk al gedaan
en vastgelegd in de vorm van trajectplannen. Vervolgens worden zij in
categorieën onder gebracht afhankelijk van de afstand tot de
arbeidsmarkt. Op basis van deze indeling worden gesprekken gevoerd
tussen de potentiële werknemer, de werkgever en de consulent.
Uitgangspunt daarbij is reguliere uitstroom te realiseren bij de
werkgever. Lukt dat niet dan zal in laatste instantie de werknemer
gestimuleerd worden om via een extern arbeidsbemiddelingsbureau aan
het werk te kunnen.
Om werkgevers blijvend te interesseren werk te blijven maken van
gesubsidieerde arbeid en ID banen in het bijzonder wil de gemeente
naast de rijksstimuleringsregeling werkgevers blijven steunen.
Werkgevers blijven wel betalen voor de ID-banen alleen hun bijdrage
loopt op naarmate de kwaliteit van de werknemer toeneemt.
Indien in uitzonderingsgevallen de werkgever aantoont dat een bijdrage
in de loonkosten niet mogelijk is, kan de werkgever de ID-werknemer
overdragen aan de op te richten Gesubsidieerde Arbeid Pool (GAP).
De GAP functioneert indien nodig als werkgever van gesubsidieerde
werknemers. Vanuit de GAP kan de werknemer gedetacheerd worden bij de
oude werkgever, een plaatsing bij een andere organisatie die wél kan
bijdragen aan de loonkosten en die meer uitstroomkansen biedt, ligt
echter meer voor de hand. In de GAP wordt aandacht besteed aan
mogelijke uitstroom naar regulier werk.