http://www.evo.nl
Persbericht
18 september 2003
EVO GAAT PUZZELEN MET STAATSSECRETARIS WIJN
Vanmiddag bood Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur van EVO,
staatssecretaris Wijn van Financiën een grote puzzeldoos aan. De puzzeldoos
is gevuld met duizenden rittenregistraties van EVO-leden. Onder het motto
'de fiscale bijtellingsregeling is één grote puzzel, lost u hem op?' liet
EVO de staatssecretaris zien dat EVO-leden die verplichte rittenregistratie
meer dan zat zijn.
Werknemers die voor hun baas in een bestelauto rijden moeten voor de
belastingdienst ieder gereden ritje nauwkeurig registreren. Dit om aan te
tonen dat ze de auto alleen maar voor zakelijke ritten gebruiken en niet
voor een ritje naar opa en oma. Als deze administratie niet klopt of
ontbreekt, moet de werknemer bij zijn aangifte inkomstenbelasting maximaal
25 procent van de cataloguswaarde van de bestelauto optellen. Een belasting
die kan oplopen tot wel 3000 euro! Er zit dus voor de werknemer niks anders
op dan ieder ritje te noteren.
Die tijdrovende administratie wordt bijgehouden in de tijd van de baas. Dit
kost het bedrijfsleven 500 miljoen euro per jaar.
De nieuwe bijtellingsregeling maakt in ieder geval korte metten met de
moeilijkheid van de fiscale regeling. EVO vreest echter dat haar leden ook
met de nieuwe regeling niet verlost worden van de tijdrovende
administratieplicht. Een schilder kan straks weliswaar z'n auto weer zonder
financiële consequenties mee naar huis nemen (de bijtelling voor het
woon-werkverkeer verdwijnt), maar moet nog steeds ieder ritje gedetailleerd
opschrijven om aan te tonen dat hij de auto niet voor privé ritten
gebruikt. EVO wil daarom een soort 'escaperoute' in de regeling bouwen. Een
ondernemer met een bestelauto zou de mogelijkheid moeten krijgen de
rittenregistratie 'af te kopen' voor een fair bedrag, in plaats van de 20
procent die straks ook voor de bestelauto gaat gelden. De meeste
bestelauto's hebben maar één zitbank en zitten vol met spullen. Die lenen
zich helemaal niet voor privé gebruik.