EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

18 september 2003

EVO GAAT PUZZELEN MET STAATSSECRETARIS WIJN

Vanmiddag bood Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur van EVO, staatssecretaris Wijn van Financiën een grote puzzeldoos aan. De puzzeldoos is gevuld met duizenden rittenregistraties van EVO-leden. Onder het motto 'de fiscale bijtellingsregeling is één grote puzzel, lost u hem op?' liet EVO de staatssecretaris zien dat EVO-leden die verplichte rittenregistratie meer dan zat zijn.

Werknemers die voor hun baas in een bestelauto rijden moeten voor de belastingdienst ieder gereden ritje nauwkeurig registreren. Dit om aan te tonen dat ze de auto alleen maar voor zakelijke ritten gebruiken en niet voor een ritje naar opa en oma. Als deze administratie niet klopt of ontbreekt, moet de werknemer bij zijn aangifte inkomstenbelasting maximaal 25 procent van de cataloguswaarde van de bestelauto optellen. Een belasting die kan oplopen tot wel 3000 euro! Er zit dus voor de werknemer niks anders op dan ieder ritje te noteren.
Die tijdrovende administratie wordt bijgehouden in de tijd van de baas. Dit kost het bedrijfsleven 500 miljoen euro per jaar.

De nieuwe bijtellingsregeling maakt in ieder geval korte metten met de moeilijkheid van de fiscale regeling. EVO vreest echter dat haar leden ook met de nieuwe regeling niet verlost worden van de tijdrovende administratieplicht. Een schilder kan straks weliswaar z'n auto weer zonder financiële consequenties mee naar huis nemen (de bijtelling voor het woon-werkverkeer verdwijnt), maar moet nog steeds ieder ritje gedetailleerd opschrijven om aan te tonen dat hij de auto niet voor privé ritten gebruikt. EVO wil daarom een soort 'escaperoute' in de regeling bouwen. Een ondernemer met een bestelauto zou de mogelijkheid moeten krijgen de rittenregistratie 'af te kopen' voor een fair bedrag, in plaats van de 20 procent die straks ook voor de bestelauto gaat gelden. De meeste bestelauto's hebben maar één zitbank en zitten vol met spullen. Die lenen zich helemaal niet voor privé gebruik.